Nissan X-Trail: stationair toerental

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.5

Mijn 2e-hands Nissan X-Trail Columbia 2.5 bj 2006 kent motorische problemen waarvan – middels een motordiagnose – de oorzaken niet zijn vast te stellen. Voor mij als leek wel verklaarbaar omdat die zich uitsluitend voordoen als de auto rijdt.
Het eerste probleem manifesteert zich nogal verschillend: Bij het rijdend loslaten van het gaspedaal en het aansluitend intrappen van de koppeling bleef in het verleden het toerental op en neer gaan tussen 1900 en 1200; later zo rond de 1500/1600 hangen en thans op 1200 toeren.
Op het moment dat de auto langzamer rijdt dan 10 km/u, loopt het toerental pas helemaal terug naar de stationaire 900.
Loopt de auto –nog steeds ontkoppeld en geen gas – vervolgens een helling af en komt de snelheid weer boven de 10 km/u dan loopt ook het toerental weer naar de 1200.
Het tweede probleem is dat bv. Bij file rijden de motor in het verleden in zowel de 1ste als 2de versnelling bij 2000 toeren begon te ‘’bokken’’ (inhouden-gaan, inhouden-gaan enz.). Thans is de motor –alleen nog in de 1ste versnelling- rijdend niet op 2000 toeren te houden. Kort nadat het toerental is bereikt en wordt vastgehouden houdt de motor plotseling in en valt daarmee het toerental terug en moet het gas worden los gelaten en opnieuw worden in getrapt om weer op 2000 toeren te komen. Daarmee is file rijden ook geen pretje.
Waar moet de oorzaak in gezocht worden?

Geplaatst door

rcklots (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo,

Op een gedeelte van je vraag kan ik een kort en duidelijk antwoord geven.


Jij zegt:

Op het moment dat de auto langzamer rijdt dan 10 km/u, loopt het toerental pas helemaal terug naar de stationaire 900.
Loopt de auto –nog steeds ontkoppeld en geen gas – vervolgens een helling af en komt de snelheid weer boven de 10 km/u dan loopt ook het toerental weer naar de 1200.

Klopt als een bus de elektronische regeling is zo en daar kan je niets aan veranderen.

En gezien het tweede gedeelte: Volgens mij zit bij 2000 toeren de brandstof afsluiting. Dat wil zeggen rem je af op de motor boven 2000 toeren dan word de brandstof afgesloten en kom je eronder tijdens het afremmen dan word de brandstoftoevoer weer geactiveerd.

Wat precies de waarde is weet ik zo even niet dat moet ik opzoeken.

Eigenlijk denk ik dat er geen probleem is als ik het zo mag zeggen. Jou beschrijving voldoet m.i. precies aan de regelwerking zoals ik hem kan.

Ton

ik heb met mijn P11 nissan primera ongeveer iets soortgelijks: tijdens rijden koppeling intrappen zakken de toeren eerst naar ongeveer 1250, houd ik de koppeling dan ingetrapt zakt hij daarnaa (na seconde of 2) terug naar stationair. dit is dus normaal?

edwin1979 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan X-Trail of stel zelf een nieuwe vraag.