De motor begint zwaarder te draaien en je hoort het ook brommen. De auto begint te dansen. Het dansen/stotteren begint tussen de 90 en 115 km per uur. Het gebeurt niet met regelmaat.
Het storingsindicatie lampje gaat regelmatig branden maar gaat ook vanzelf weer uit. De garage heeft er al een aantal keer na gekeken maar kan geen storing vinden.
EGR klep hebben we schoongemaakt maar hiermee was het probleem niet opgelost.
Iemand nog een idee!!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Motor gaat op het moment dat het lampje gaat branden in noodloop. Ik heb hetzelfde gehad met mijn eigen P11-144 met 1.8 motor en bleek de LLM het probleem te zijn. Meestal gaat deze +/- 180.000 km mee. Schoonmaken is geen blijvende oplossing zoals beweert wordt op internet. Bel eens met Van Deijne in Volkel. Die hebben nieuwe op de plank liggen voor rond de 80 euro. Wel even checken of het nummer hetzelfde is als wat je nu hebt ivm de ECU. Laat je niet verleiden tot het vervangen van de lambda-sonde(s) want dit is meestal niet het probleem!!!
Btw, hoe is de staat van de bougies? In het geval dat deze (ver) afgesleten zijn kan dit ook leiden tot "misfires" en storingen zoals beschreven. Verder kan een lek in het spruitstuk/ flexibele deel van de uitlaat of ander vacuumlek ook een verkeerde waarde opleveren voor de lambda sonde(s). Bij een te hoge concentratie O2 in het uitlaatgas gaat de lambda sonde signalen afgeven naar de ECU van de inspuiting om meer in te spuiten, maar dat kan die niet omdat (wegens emissie-eisen) deze buiten de kenvelden liggen van het inspuit-regelapparaat. Meestal leidt dit tot code P0171 (Fuel bank 1 too lean) en heb je last van prestatieverlies en inhouden/ afslaan.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Primera of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar