Beste mensen,
Sinds een aantal maanden heb ik last van een stotterende motor. Dit is te zien als de motor stationair draait. Het constant toerental is 1.000, maar met grote regelmaat springt het toerental kort terug naar 950 om weer terug te gaan naar 1.000. Bij het rijden merk ik het met name bij het accelereren tussen de 2.000 en 3.000 toeren. De auto stottert dan voorruit. Ook het waarschuwingslampje voor het motorregelsysteem is met regelmaat aan het branden. Het komt ook voor dat het lampje uit is. Ook zijn er momenten dat er niks van te merken is en de auto normaal rijdt.
Inmiddels ben ik bij 3 verschillende garages geweest en geen van allen hebben het probleem kunnen lokaliseren. Het uitlezen levert alleen de foutmelding "missfire" op. Inmiddels zijn de bougies vervangen, alle sproeiers vervangen, en is gecontroleerd of de bobine's nog goed werken. Deze werken nog goed. Dit laatste is vandaag gecontroleerd en de garagehouder heeft geadviseerd om het nog maar een paar weken aan te kijken of het erger wordt en anders maar terug te komen. Maar dan zou hij alsnog niet weten wat de oorzaak is. Ik heb nog gedacht aan de distributieketting, maar dat lijkt mij niet waarschijnlijk.
Ik hoop dat er iemand is die mij kan helpen met het probleem.
Op voorhand alvast hartelijk dank!
Met vriendelijke groet,
Alexander
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik zou er niet verder mee rijden, want deze storing kan je dure katalysator om zeep helpen (als dat al niet gebeurt is).
Een misfire is het ontbreken van een verbranding. Dan kan aan de ontsteking liggen, maar ook aan het mengsel.
Je schrijft dat alle "sproeiers" al vervangen zijn. Bedoel je daar de injectors mee?
Zo ja, dan ben je bij de verkeerde garages geweest die het onnodig duur gemaakt hebben.
Als 1e moet er naar de zogenaamde fuel trim gekeken worden. Daaraan kun je zien of het mengsel afwijkt.
Als deze waarde behoorlijk positief is, dan is het mengsel te arm.
Meest voorkomende oorzaken zijn een verouderde luchtmassa meter en/of valse lucht.
Dank je voor deze snelle reactie. Met de sproeiers bedoel ik inderdaad de injectors. Ik ga met je tips aan de gang en mochten er nog meer tips zijn, dan zijn die van harte welkom.
8 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Almera of stel zelf een nieuwe vraag.
8 jaar