close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Nissan Primera: Stuiteren/zwabberen in strakkere bochten

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8i

Sinds februari van dit jaar heb ik een Nissan Primera 1.8i deluxe+ uit 2001 qua uitvoering een perfecte auto voor mij, hiervoor reed ik in een '98 Primera 1.6i.

Wat is echter het probleem met deze auto voel ik een geheel ander weggedrag dan wat ik voelde met mijn '98 primera, hij lijkt in de bochten soms wat moeilijk te controleren. Als ik een strakke bocht neem op de snelweg en zeker als ik daarbij bv over een viaduct gaat met licht verspringende rijplaten (je kent het wel van die richels) lijkt het alsof de auto enorm begint te springen/zwabberen en uit wil breken. Ik neem de bochten nu maar vele malen langzamer dan ik dat voorheen deed, ter vergelijking soms 20km/u langzamer dan met mijn oude Primera. Ik dacht eerst dat er iets met mijn schokdempers mis zou zijn, maar deze waren volgens de garage prima in orde. Zij informeerde mij echter dat het mogelijk aan de hulpvering kan liggen die standaard op deze '01 Primera's met trekhaak werd geleverd. Deze hulpveren zouden er voor zorgen dat de auto veel abrupter reageert dan mijn oude Primera die geen hulpvering of trekhaak had.

Nou heb ik nog nooit met zware belading gereden met de auto (heb geen caravan, rij hoogstens soms met de fietsendrager) dus ik kan het niet vergelijken of het probleem dan weg zou zijn. Maar kunnen dit soort klachten werkelijk door de hulpvering veroorzaakt worden? Ik vind het namelijk een dusdanige beinvloeding hebben op het weggedrag dat het ook mijn eigen rijgedrag heeft beinvloed en ik daardoor altijd iets ongemakkelijker in de auto zit omdat ik het idee heb dat ik bij elke wat strakkere bocht op mijn hoede moet zijn.

Geplaatst door

dutchmetal (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

hulpveren zitten meestal alleen op het achteras
en zoals ik bij peugeot 307sw ken, die verzwaarde veren hebben om meer te kunnen dragen met minder doorzakken)
onder het rijden zelf merk je daar totaal niks van

ik denk eerder dat hier iets anders aan de hand is
zijn de wielen al op spellingen gecontroleerd

ik ben van een volvo 480 naar een ford focus 2.0i gegaan en qua rijgedrag is het heel stuk beter
had eerst het zelfde dat de auto niet lekker meer op de veren stond en geen zin om op te knappen
dit ivm meerdere zaken wat er bij kwam

Liggen er soms Michelin of andere "comfort" banden onder? Dan kan dat wel eens de oorzaak hebben in dat vreemde rijgedrag. Ik rij zelf ook een Primera van bj. 2000 en heb verschillende banden eronder gehad (was een garantiekwestie..). Uiteindelijk een set Bridgestone B391 genomen en opgereden. Op dit moment heb ik Dunlop Sport Fast Response, en deze bevallen me prima. Lekker strak in de bocht en toch comfortabel.

Het verhaal van de hulpveren in de achterveren ken ik ook, maar ik heb nooit nadelige wegligging gemerkt. Wel met een setje Toyo Tires (uit de Michelin fabrieken) waardoor het leek alsof ik op een laagje snot reed. Snelle bochten kon je met deze banden wel vergeten.

Shadowranger 0

14 jaar

Eens met de rest dat hulpveren het probleem niet kunnen zijn, het lijkt me echter stug dat een setje banden deze problemen kunnen veroorzaken. Ik zou in eerste instantie gaan kijken of zaken als stabilisatorstangen wel netjes vastzitten en of hier geen rubbers missen, waardoor er speling kan ontstaan.

Yvesdouleac 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Primera of stel zelf een nieuwe vraag.