Nissan Sunny: Sunny 1.4 16v twincam uit '92 steeds inhouden na vervangen c

Hallo,

Ik zit al een lange tijd met een probleem aan mijn sunny uit '92. Ik heb dit forum opgezocht als zegmaar een laatste wanhoopspoging! Al verschillende kerel is de auto binnengeweest bij een dealer om na te kijken waarom die juist gaat inhouden eenkeer ie warm loopt. Ze hebben ondertussen al vanalles vervangen: Regelklep in de carburator, nieuwe bougies, nieuwe benzine & luchtfilter, ..... maar neen steeds blijft ie het doen !! Ik heb hem zelfs al eens laten proefrijden door een leerkracht automechanica... maar die ondervind blijkbaar niets van schokken of inhouden.... nuja het is wel zo als je erreug traagsjes optrekt heeftie het bijna niet ! Maarja je kan nu niet verwachten dat ik ga rijden als een slak ! Zo rond de 2200 tr/min. gaat hij het ergst inhouden. Ik maak geregeld de bougies schoon, omdat die snel een zwarteof bruine roetlaag krijgen (zelfs groen op de bovenkant), dan doet die het allesinds veel minder.

Mijn vraag nu: Wat moet ik in hemelsnaam doen ? Blijkbaar kunnen ze mij nergens helpen... alleen maar veel geld trekken van een arme student jah dat kunnen ze.

(sorry voor mijn uitlatingen hierzo, maar het moet er uit want ik zit er echt wel ferm mee verveeld ... zucht :|)

ps2freakske

Geplaatst door ps2freakske (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Nissan Sunny? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

qengelberts (0) PRO, 18 jaar geleden

Zo op het eerste gezicht vraag ik me wat je bedoelt met een zwarte /bruine roetlaag? is deze laag dan nog vochtig? Bij zwarte vochtige bougies is in de regel de hoeveelheid benzine die de motor krijgt te veel. Wat je zal kunnen proberen is in ieder geval bij het tankstation een flesje caburateur reiniger halen en die door je brandstof heen doen. Deze willen soms wonderen verrichten in die vorm dat ze in sommige gevallen rommel uit de caburateur weg kunnen halen waar wij niet zo 1,2,3 bijkomen/gedacht aan hadden. Waar je voor de rest wel even rekening mee zou kunnen houden is de staat van je distibutieriem (hoe goed en of hoe slecht is die?) Voor de rest zou je kunnen kijken of de brandstof pomp goed zijn werk doet.

ps2freakske (0), 18 jaar geleden

De laag die op de bougies zijn meestal droog ja, of je moet ze binnen de 20 minuten na de motor heeft gedraait eruithalen, dan zijn ze vochtig! Ik heb alle soorten reinigers geprobeerd (sorry dat ik het niet vermeldde), ook een carbu reiniger! Ook de distributieriem is zeer recentelijk vervangen (+- 3000 km geleden). Een vertoond ook geen tekens van buitensporige slijtage ofzo! Brandstofpomp, tja.... ze hebben bij een nazicht de filter vervangen.... ik vermoed dat ze ook naar de brandstofpomp hebben gekeken ? Ik dacht zelf meer het probleem te zoeken bij de lambdasonde! Bij gelijkaardige gevallen was dit ook de oorzaak, en die is bij mij nogniet nagekenen/vervangen d8 ik. Maar ik wil hier wel zeker van zijn, want die dingen zijn niet bepaald goedkoop! (voor mij toch niet, ben maar studentje hee :p) !

Bedankt alvast !

ps2freakske (0), 18 jaar geleden

*kick*

Niemand die een idee heeft wat het zou kunnen zijn ?

Forsaken (0), 18 jaar geleden

welken alle 4 je zuigers nog wel ? Misschien stroom verdeler niet goed? kopakking?

ps2freakske (0), 18 jaar geleden

Tja, ik vermoed dat ze alle 4 nog werken aangezien mijn 4 bougies ook vuil worden.... ik heb de weerstanden van de bougiekabels gemeten en die zijn normaal.... Is er een manier om te zien of de koppakking nog goed is ?

ps2freakske (0), 18 jaar geleden

*nogmaals kick*

Iemand ???

B.J.K. (0), 18 jaar geleden

Ik ga er dus vanuit dat hij alleen problemen geeft met warme moter:
*Zijn er bougies gemonteerd met de juiste warmtegraad.
*De bougiedoppen willen nog wel eens doorslaan. Je zal dan op een of meerdere cilinders een zwakkere vonk hebben (er lekt een gedeelte van de vonk weg naar de cilinderkop).Deze zwakkere vonk kan dan nog wel een rijk mengsel aansteken (zoals bij koude moter, accelereren en vollast); bij een arm mengsel (zoals bij warme moter en deellast)zal deze wat kunnen haperen.Als een of meedere doppen een klein beetje lek is, kun je weinig aan zien.

B.J.K. (0), 18 jaar geleden

Andere mogelijkheid is het verhaal te lezen bij Proffesionals/ nissan-datum:27-02-2001

ps2freakske (0), 18 jaar geleden

Er zitten Bosch bougies in. In het onderhoudsboekje staat wel dat er NGK bougies in moeten, maar men heeft mij in een autoonderdelen winkel verzekerd dat deze even goed zijn voor mijn wagen ! Helpt het om andere bougiekabels te zetten ? Ivm de vonkvorming....

B.J.K. (0), 18 jaar geleden

Ik zou zelf de voorgeschreven NGK-bougies proberen (4 stuks ¤17,24 excl. btw). Dat bedrag zal je de kop niet kosten.Een bougiekabelset is duurder, maar om te kijken of daar het probleem in zit, kun je het volgende proberen:
Maak de 4 bougiedoppen aan de buitenkant goed schoon. De doppen zijn het meest kwetsbaar omdat ze het warmst worden (snelle veroudering van het isolatiemateriaal en ze zitten heel dicht bij metaal (cilinderkop) waar de vonk graag naar toe wil.Omwikkel de doppen met tape zo dik mogelijk (niet zo dik dat ze niet meer in de bougiegaten van de cilinderkop passen).Wanneer je nu met warme moter een verandering merkt,dan weet je dat de oorzaak een lek in je bougiedop(pen) is.
Is het probleem nog steeds aanwezig, dan kun je eens kijken of de lambdasonde werkt.Knoop een aftakdraad m.b.v. een scotchblokje aan de draad van de lambdasonde en laat de draad naar het interieur lopen.Neem nog een draad en sluit die aan op een goed massapunt (minklem accu). Laat deze draad ook het interieur in lopen.Pak een voltmeter en stel hem in op max 2 volt gelijkspanning; zet de meetpennen van je voltmeter op de 2 draden en ga rijden.Bij warme moter moet de gelijkspanning schommelen rond de 0,45 volt wanneer je met constante snelheid in deellast rijdt.Bij gasgeven heb je meer benzine nodig en moet de spanning onder de 0,45 volt zitten( bijvoorbeeld 0,30 volt).Controleer ook of de draad van de lambdasonde niet ergens tegen het moterblok aan schuurt. Dan stuurt hij naar de electronica van je mengselregeling een spanning van nul volt uit en dan krijg je een veel te rijk mengsel (inhouden).Wanneer je een afwijkende spanning meet, dan hoeft dat niet te betekenen dat je lambdasonde kapot is.Wanneer bijvoorbeeld je uitlaatspruitstuk lekt door een barst die bij warmte open gaat staan, dan zal de lambdasonde zuurstof registreren die door de barst naar binnen komt en een lage spanning uitsturen, zodat je mengsel veel te rijk komt te staan.

ps2freakske (0), 18 jaar geleden

Kijk eens aan! Hier ben ik echt iets mee!! Ik zal het morgen allemaal uittesten, dan kan ik de resultaten hier posten...

Bedankt!!

ps2freakske (0), 18 jaar geleden

Ik heb net het lambda-signaal uitgemeten. Als hij is warmgelopen en op standaard toerental loopt krijg ik op m'n multimeter een wisselend signaal tussen 0.3 en 0.7 V. Als ik dan wat gas bijgeef (2500 RMP ong.) zakt het signaal naar 0.1v en soms lager !! Dan heb ik eens fel opgetrokken tot 6200 RPM en het signaal gaat tot 0.7 à 0.8V ..... Moet ik hieruit concluderen dat de lambdasonde kapot is ?

B.J.K. (0), 18 jaar geleden

Deze waarden lijken mij allemaal juist. In deelastgebied schommelt de waarde rond de 0,45 volt. Dat schommelen van de spanning klopt omdat hij naar de samenstelling van je uitlaatgas kijkt. Is het mengsel te arm, dan zit er veel zuurstof in je uitlaatgas en zal dus de lamdasonde een lage spanning afgeven aan de electronica van de carburateur. Die lage spanning wordt door de electronica gezien als een seintje dat het mengsel verrijkt moet worden.(kortom:lage spanning zorgt voor meer benzine}.
Door dit verrijken van het mengsel daalt het zuurstofgehalte in je uitlaatgassen. De lambdasonde geeft nu een hoge spanning af aan de electronica van de carburateur. Enz,enz, enz. Als je nu gas geeft naar 2500rpm, dan heb je dus meer benzine nodig.Jouw lambdasonde geeft netjes op dat moment een lage spanning af, zodat de electronica van de carburateur weet dat er verrijkt moet worden.Bij volledige belasting wordt het lambdasignaal niet gebruikt, dus niet van belang.
Als je ontsteking,lambdasonde + draad, benzine- en luchtfilter allemaal goed zijn dan kun je nog naar het volgende kijken:
Pak een spuitbus kruipolie en spuit met draaiende moter op de pakking tussen inlaatspruitstuk en cilinderkop.Luister goed of je het toerental van de moter hoort veranderen.Als de pakking lek is, dan wordt de kruipolie naar binnengezogen of bij een klein lek wordt de lekkage heel even dicht gemaakt.(niet op uitlaatgedeelte spuiten i.v.m. brandgevaar).
Controleer nu de voetpakking van de carburateur door bij draaiende moter hard te duwen en te trekken aan het luchtfilterhuis. Let weer goed op toerentalverandering.
Aan de carburateur kun je nog een aantal zaken controleren.Je hebt een tweetrapscarburateur en de tweede trap wordt door vacuum bediend.Aan de buitenkant van de carburateur zit een metalen vacuumdoos met een slangetje eraan.Controleer het slangetje goed op droogtescheurtjes/ lekkages.Trek het slangetje van de vacuumdoos af en pak een soortgelijke slang en schuif die op de aansluiting van de vacuumdoos. Probeer de tweede trap te bedienen door aan het andere uiteinde van het slangetje vacuum te maken (heel hard zuigen).Luister of de moter reageert.
Meer mogelijkheden zou ik niet meer weten.
Hebben ze die electronische mengselregelklep in de carburateur echt vervangen door een andere, of hebben ze hem gereinigd. Schoonmaken helpt namelijk niet.

ps2freakske (0), 18 jaar geleden

Ik heb nogmaals op de factuur gekeken, en daar staat een regelklep aangerekend... zo was er mij in de garage ook verteld dat ze die hebben vervangen! Nu heb ik nog een beetje meer rondgereden en verder kunnen testen; Als je bij deellast blijft rijden geeft hij constant waardes tussen 0.7 en 0.9v aan. Licht je het voetje even dan zakt hij tot 0.1v en minder! Het rare is dat bij een koude motor (waarbij hij op 2200 rpm draait) een waarde geeft van 3.11v ongev. en dit verhoogt stilletjes tot ie vanzelf tot 900 rpm terugzakt en dan gaat hij pijlsnel naar de 0.7v.

Maar goed ik zal nog eens even de dingen proberen die je juist vermeld hebt!! Bedankt!

B.J.K. (0), 18 jaar geleden

Dat zijn andere waarden als eerst. Een lambdasonde kan een spanning afgeven minimaal 0,1 volt en maximaal 0,9 volt. Als hij in deellast constant een spanning afgeeft boven de 0,45 volt, dan is de lambdasonde constant een signaal aan het afgeven dat de regeleenheid minder benzine moet geven.
*Of de carburateur geeft door een fout teveel benzine, zodat de lambdasonde constant moet corrigeren.(dit kan ook de bedoeling zijn van de fabrikant.Gooi er maar een grote hoeveelheid benzine in; de lambdasonde corrigeert het wel.In dat geval moet je even meten aan een auto die wel goed loopt).
*Of de lambdasonde is toch kapot. (halen op de sloop)

ps2freakske (0), 18 jaar geleden

Mja, dus het zou aan de lambda sonde kunnen liggen dat hij schokt en altijd vuile bougies geeft ? Ik was al van plan om eens op de sloop te gaan horen, want ik heb al die andere dingen geprobeerd en die helpen niet. Is er soms een speciale manier om de labda sonde eruit te halen ? Deze zit bij mij serieus vast (krijg hem niet los) en is moeilijk bereikbaar met een sleutel omdat deze tegen de rad. komt !

B.J.K. (0), 18 jaar geleden

Dan zou ik de radiateur er uit halen. Dat is niet zo veel werk. Het klopt dat hij vast zit; hij rot helemaal vast na 13 jaar. Kruipolie erop of heet stoken met lasbrander als je die hebt.

ps2freakske (0), 18 jaar geleden

Wel ik heb er mij even mee beziggehouden vandaag en heb de lambda-sonde (met veel moeite) eruit kunnen halen. Ik heb enkele foto's gemaakt om de staat waarin deze zich bevind even te laten zien:

http://img311.imageshack.us/img311/8206/..." border="0" alt="Free Image Hosting at www.ImageShack.us" /> http://img311.imageshack.us/img311/873/a..." border="0" alt="Free Image Hosting at www.ImageShack.us" />




Is het mogelijk om die te reinigen ? Met benzine of ander spul ?

En iik had nog een vraagje; als je het uitlaatspruitstuk losmaakt van het blok, zit er dan ook een pakking tussen de 2, en mag je deze hergebruiken als je ze hebt losgemaakt ?

B.J.K. (0), 18 jaar geleden

Lambdasonde zou ik gewoon verwisselen door een van de sloop omdat die dingen meestal inwendig kapot gaan.Als je hem perse schoon wilt maken, dan kan dat met een hobby-brander.
Er zit inderdaad een pakking tussen de cilinderkop/uitlaatspruitstuk. Als je hem loshaalt, dan moet hij vervangen worden door een nieuwe i.v.m. lekkage. En als je hem loshaalt, loop je wel het risico dat er tapeinden breken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Sunny of stel zelf een nieuwe vraag.