Nissan Cabstar 1966: tik in de motor

Bouwjaar: 1966, Brandstof: Benzine, Motorcode: H20

Ik ben in het bezit van een datsun Roadster waar een R16 motor inzit die vrijwel gelijk is aan de H20.
Het probleem is dat mijn motor is gereviseerd en daarna een tik in de motor heeft zitten die ik er niet uit krijg.
Hij heeft nu een 5000 km gereden en de tik lijkt wat sterker te zijn, wat is er aan gedaan:
Ik heb deze week de lagerschalen van de drijfstangen vervangen omdat er 1 wel aardige beschadigingen had van vuil na de revisie.
krukas en drijfstangen zijn dus uit te sluiten, oliedruk is goed(40PSI) en motor verbruikt geen olie in 5000 km.
Het is een oud type motor dus zonder hydraulische klepstoters, de nokkenas is vernieuwd en er is een snellere nokkenas geplaatst.
zuigers zijn vernieuwd,opgeboord, kop gevlakt, krukas gepolijst, lagers vernieuwd, uitgebalanseerd enz.
het geluid klinkt als volgt via de link.

bvd peter linde

peet330d

Geplaatst door peet330d (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Nissan Cabstar? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

jans1961 (0), 8 jaar geleden

Staan de kleppen niet te ruim. Of raaken de zuigers de kop. Is de revisie wel goed uit gevoerd als er nu al een drijfstang lager beschadigd is ?gr JL

peet330d (0), 8 jaar geleden

De zuigers raakten net na de revisie de kop als de motor heet was, is aangepast, maar tik bleef daarna.
Drijfstanglager kan al door een vuiltje wat nog in de motor zat na revisie gebeuren, schijnt vaker voor te komen hoorde ik van anderen.
Kleppen stellen is wel een probleem omdat er hoge nokken inzitten is de afstelling veranderd, origineel heet 0,43, maar ik zit nu al op 0,35 om het tikken weg te krijgen van de kleppen.

peet330d (0), 8 jaar geleden

Ik heb vandaag alle kleppen opnieuw heet gesteld en zag dat toen ik de bougies verwijderde de vierde cilinder wat zwart was en de anderen grijs/bruin, na het kleppen stellen heb ik een grijs/bruine bougie in de vierde cilinder gedraaid, na 15 min rijden weer 2 bougies verwijderd en dezelfde cilinder weer zwart.
Het blijft een heldere tik die van toon veranderd als er 3 a 4000 toeren wordt gemaakt, de tik klinkt dan wat holler.
Er moet bij worden vermeld dat na de revisie de 4e zuiger licht tegen de kop tikte als deze warm werd, doordat de kop te laag ligt na het blok te hebben verlaagd met 0.5 mm, ivm hogere compressie.

kaleido 1 (1715) PRO, 8 jaar geleden

Ook al heeft de zuiger de kop maar even geraakt , ik weet niet of er mee gereden is ?
Schade is er gegarandeerd , vandaar ook je zwarte bougie.
Je hebt aanpassingen gedaan die mijns inziens niet goed zijn uitgevoerd , waarom het blok verlagen en al het andere ?
Wat is er aangepast zodat de zuiger de kop niet meer raakte , de tik is namelijk gebleven.
Dat je de lager schalen nu vervangen hebt wil niet zeggen dat er geen schade is aan de kruktap , heb je de speling gecontroleerd ?
Kantelende zuiger is een optie of teveel speling op je drijfstang/pistonpenlager.

peet330d (0), 8 jaar geleden

De aanpassingen zijn gedaan om de compressie te verhogen, en uiteraard om meer vermogen te krijgen, ook zijn er dubbele webers op geplaatst.
De zuigers zijnn ook niet de originele maar speciaal aangepaste om hogere compressie te krijgen.
Het probleem was dat de pakking dunner was dan de originele waardoor de zuigers tegen de welving van de kop kwamen, cil 4 voornamelijk.
De kammers zijn iets uitgevreest waardoor de zuigers weer vrij liepen, maar daarna bleef die heel lichte tik die nu behoorlijk hard is geworden.

kaleido 1 (1715) PRO, 8 jaar geleden

Dan vrees ik voor je pistonpen lager , meet eens de speling ?

peet330d (0), 8 jaar geleden

Ben vanavond met de kop bezig geweest, morgen gaat hij er af en dan kan ik hopelijk meer zien.

Ralf_Jensen (0) PRO, 8 jaar geleden

Ik denk dat je teveel verlangt van je motor. Je hebt dus hogere zuigers gemonteerd. Bovendien een nokkenas met hogere nokken, dus de lichthoogte van je kleppen is groter. Waarschijnlijk zijn de nokken ook spitser. Ik lees dat je cilinderkop ook gevlakt is, kortom misschien raakt wel een van je kleppen de zuiger!! Met als gevolg, een (of meerdere) kleppen dit misschien wat krom zijn.
Daarbij nog dat je het blok het verlaagd ...... ik ben benieuwd wat je nu gaat vinden.

peet330d (0), 8 jaar geleden

Heb de eerste zuiger er uit en wat opvalt is dat de pistonpen wel erg makkelijk heen en weer glijd in het lager, heb de pen er uitgehaald en deze glijd zeer onregelmatig door het lager, als je naar de foto kijkt ziet de pen er onregelmatig uit.
Morgen haal ik de andere zuigers er uit om te zien of die anders zijn.

kaleido 1 (1715) PRO, 8 jaar geleden

Lijkt inderdaad op een pistonpen probleem , kan de pen kantelen in het oog van de drijfstang ?

peet330d (0), 8 jaar geleden

nee dat krijg ik niet voor elkaar, maar morgen eens kijken naar de volgende zuiger.

peet330d (0), 8 jaar geleden

Andere zuigers verwijderd en niets aan te ontdekken, alleen de 4e zuiger heft een licht kantelende speling op de pistonpen, dus dat zou een oorzaak kunnen zijn.
Ook het drijfstanglager van de 3e cilinder heeft wat slijtsporen die mijn inziens er niet zo uit zou moeten zien.
Breng vrijdag de zuigers naar het revisie bedrijf, kijken wat zij zeggen.

peet330d (0), 8 jaar geleden

ben naar het revisie bedrijf geweest en die hebben de drijfstangen en zuigers nagekeken maar er mankeerde niets aan volgens hen.
Volgens het bedrijf moet ik het gaan zoeken in de kop, kleppen en tuimelaars.
Ik heb dubbele veren op de kleppen zij denken dat die misschien langs elkaar schaven schuren en tikken, morgen ga ik de kleppen verwijderen en zien of er wat te ontdekken valt. Heb de zuigers inmiddels weer geplaatst en de drijfstangen, dus nu verder met de kop.

check

Beste antwoord, geplaatst door peet330d (0), 8 jaar geleden

Oorzaak gevonden, de klepschotel bevat 2 wigjes om de klepsteel vast te houden in de veer, bij 1 klep waren andere wigjes gemonteerd die er voor zorgden dat de klepschotel 2 mm hoger kwam te zitten en de tuimelaar zowel op de klepsteel als de schotel tikte.
Normaal zou dit niet zo'n probleem zijn maar omdat er een snelle nokkenas in zit raakt de tuimelaar beide achter elkaar, tik weg.
bedankt voor het mee denken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Cabstar of stel zelf een nieuwe vraag.