Nissan Primera: tikkend en schurend geluid distributie ketting kant

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2cdi

Hallo,

Het blok van mijn Nissan Primera 2.2 cdi diesel maakt aan de linker kant na een paar minuten draaien tikkende en schurende geluiden.
Nou heb ik hem laatst naar het Nissan servicecenter gebracht en heeft men een hydraulische kettingspanner van de distributieketting vervangen. Ik heb dit niet zelf gedaan omdat de ruimte nogal krap is en mij een lastig klusje lijkt. Het tikkende geluid was daarna weg. Echter nu als de motor (koud) enige minuten loopt begint het weer te tikken en gaat over in een schurend geluid. Lijkt wel of er een lager versleten is.
Is dit een bekende klacht en zitten daar lagers?

Gr,

Berto

boo013

Geplaatst door boo013 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Nissan Primera? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Nissanwielmonteur (0) PRO, 14 jaar geleden

Komt het niet van de kant waar de vacuumpomp zit??? Daar zit ook een kleine ketting en de geleider daatvan gaat nog wel een het hoekje om.

Ton

boo013 (0), 14 jaar geleden

Hallo Ton,

Die storing heb ik inderdaad ook al gehad.
Daar is de spanner, ketting en tandwielen ook al vervangen. (130.000 kilometer) nu 143.000 kilometer.

Berto

Nissanwielmonteur (0) PRO, 14 jaar geleden

Het geluid is weer terug gekomen zeg je. Zijn het niet de v-snaren??? Die kunnen ook best wel vreemde geluiden veroorzaken.

Ton

boo013 (0), 14 jaar geleden

Hallo,

Heb nog eens gekeken en het was vandaag weer minder. De snaren zitten een stuk lager, daar lijkt het niet vandaan te komen. Echter heb ik in de manual gezocht, maar bovenin zit inderdaad niet zoveel, twee tandwielen voor de ketting.
Zou het kunnen dat er niet helemaal de juiste of slechte olie in het blok zit? Een defect lager of zo moet je toch altijd herrie horen maken? Koud/warm maakt dan toch niet zoveel verschil?
In de service manual wordt gesproken over CF-4, maar daar valt nogal wat onder.
15W40, 10W30 en nog een aantal. Wat wordt normaal gebruikt? (2.2CDI turbo, geen roetfilter).

jerlars (0) PRO, 14 jaar geleden

V-snare lijkt het niet vandaan te komen????? je hebt ze dus niet
gecontroleerd als ik begrijp. ( kunnen hele rare geluiden geven )
spuit er eens wat spray op ( een beetje ) en kijk of het geluid verandert.

boo013 (0), 14 jaar geleden

Hallo,

Dit weekend de snaren gecontroleerd. Deze zien er nog goed uit en de spanning leek ook niet verkeerd.
Olie en oliefilter vervangen voor 10W40 (Castrol) en tot nu toe blijft het stil.

Duutser (0), 14 jaar geleden

Hallo
dit probleem heb ik ook met mijn 2.2 dci. de teller staat nu op 180.000, maar hij maakte dat geluid al bij ongeveer 100.000. de monteur dacht eerst dat het de dynamo was, maar die had dan nu al lang defect moeten zijn denk ik.
Het vreemde is, dat na olie verversen het euvel voorbij is! Vanwege de winter gebruik al twee jaar 5W40. Daar ligt het dus ook niet aan. Zelf denk ik dat het de ketting is, die een beetje langer geworden is. Of de ketting spanner die niet zo goed meer spant.....
gr. Duutser

boo013 (0), 14 jaar geleden

Hallo Duutser,

Gelukkig, ik ben niet de enige die het heeft gehad.
Nadat ik laatst olie ververst heb is het tot nu toe over. Er zat Brega 10W40 in en die heb ik vervangen voor Castrol 10W40.
Spanner van de distributieketting was laatst al vervangen, maar toen was het geratel ook veel heviger.
Volgens mij, en zoals jij ook aangeeft, kwam het inderdaad toch van de distributieketting.
2.2DCI is schijnbaar gevoelig voor de oliekwaliteit.
Gr, Berto

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Primera of stel zelf een nieuwe vraag.