close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Nissan Qashqai: tikkend geluid/meer brandstof

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.5 dci

Mijn Nissan Qashqai 1.5dci uit 2008 met 120.000km(distributiesnaar is net vernieuwd)
op de teller heeft het volgende probleem:
Zo,n 2 keer per week hoor ik tijdens het rijden een licht tikkend geluid onder de motorkap komen ,
is in de auto ook waarneembaar, tevens zie ik dan het brandstof verbruik bijna verdubbelen
Stationair toerental is dan ook iets hoger; tijdens het rijden (na +/_10 min.) verdwijnt het probleem ook weer,
om na enkele dagen weer terug te keren.
De garage heeft de auto uitgelezen maar kon niets vinden(probleem was op dat moment over), heeft nu de olie nog een keer ververst en een
reinigingsmiddel aan de brandstof toegevoegd om dat ze dachten aan vervuilde verstuivers.
maar de klacht is niet over.
De auto zit nu nog 1 maand in de garantie(auto gebruikt gekocht).
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn??

Geplaatst door

hillebrandswan (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Tegenwoordige diesels hebben een roetfilter dat geregenereerd moet worden.
Regenereren dient bij hogere temperaturen te gebeuren en daarvoor wordt extra brandstof ingespoten - en dus heb je een hoger verbruik.
Om de hoeveel kilometer heb je dit verschijnsel? (Kilometerstanden noteren?)
Dealer kan vast van alles en nog wat uitlezen m.b.t. het filter, zoals hoeveel % het verstopt zit en of de laatste regeneratie gelukt is.

Hoe gebruik je de auto? Alleen stad, of ook provinciale wegen of snelwegen?

oldford 0
badge

12 jaar

De auto word met name gebruikt op provinciale wegen dus relatief korte afstanden. Ik zal de kilometers eens bij gaan houden wanneer dit voor komt.
Als ik nu een schatting moet maken zal het een 200 a300 km zijn
Gaat dit generen gepaard met (tikkend) geluid ? het lijkt alsof er iets dan "mee draait" onder de motorkap.

Tikkende geluid zegt mij nog niets.
Hou ook het oliepeil goed in de gaten. Als dat gaat stijgen (door overbrande diesel) dan heb je een probleem.

oldford 0
badge

12 jaar

Wat is dat mogelijk probleem, overigens dank voor de antwoorden

Probleem wordt veroorzaakt door het regenereren van roetfilter, kost onnodig veel brandstof en de motor kan op hol slaan en zichzelf opblazen.
Stel dat dit probleem er is, hoe toon je dat aan bij de verkoper? Na een grote plof lukt dat wel, maar daar voor?
Je gaat je afvragen waarom de olie ververst is? Zat er al een hoop diesel in? Niet meer na te gaan nu.

oldford 0
badge

12 jaar

Dat tikkende geluid word (denk ik) veroorzaakt door de 5e injector in de uitlaat. Die is inderdaad voor de extra brandstof die nodig is om te kunnen regenereren.

Omdat dan ook de inspuit strategie van de motor verandert en bij de andere 4 injectors ook de hoeveelheid ingespoten brandstof heb je kan op olie verdunning door brandstof. Dat moet je dus niet laten zitten. Oplossing olieverversen zoals ze gedaan hebben.

Meer kan ik zo even niet vertellen/ van je verhaal maken. Om de doodeenvoudige reden dat we het geluid natuurlijk niet hebben gehoord.

Maar hij regenereert gewoon toch goed.
Er hoeft toch niets aan de hand te zijn.
Als tie niet goed kan regenereren krijg je gewoon een foutmelding.

primera p11 0

12 jaar

Gemiddeld verbruikt de auto (volgens de boordcomputer) zo'n 5,5ltr/100km tijdens wat jullie mogelijk het regenereren van het roetfilter achtten loopt soms het verbruik
op tot 7a8 ltr/100 km om daarna weer tot normaal terug te gaan, tijdens dat hoger verbruik hoor ik dat licht tikkende geluid bij de motor.
Dit even ter aanvullende info

Ton,hoe zit dat nou mat dat regeneren bij de dci?.
Ik dacht dat alleen de injector in de uitlaat diesel inspuit teneinde het filter schoon te branden.
Blijkbaar ook de injectoren in de cilinders die meedoen en extra inspuiten.
Maar vlgs mij verloopt het proces bij hiillebrandswijn normaal.

primera p11 0

12 jaar

Tja, het was eerst het dubbele verbruik, nu blijft het beperkt tot 1,5 maal de normale hoeveelheid.
Alleen bij 2 x per week regenereren moet je wel grofweg 1500 kilometer per week afleggen, dat zie ik hier nog niet gebeuren.
Dat gecombineerd met de oliewissel van de garage en het denken aan vervuilde verstuivers, doet bij mij de alarmbellen rinkelen.
Volgens mij wordt er te vaak geregenereerd en wordt er te veel brandstof verbruikt.

Wat zegt het instruktieboekje over regenereren?

Uit laten lezen bij de dealer, dan weet je meer.

oldford 0
badge

12 jaar

Volgens het instructieboekje moet er een lampje branden tijdens genereren maar er brand toch nog toe niets ,(alleen bij contact aan ) Vandaag liep verbruik korte tijd op naar 9ltr/100km.
dagteller nu op 0 gezet , eens kijken over hoeveel km de volgende.
zou het een "fout"in de software kunnen zijn?

Hoe lang (kilometers) heb je de auto al? Of te wel, al meer dan 1000 kilometer er mee gereden en ooit dat lampje voor regenereren gezien?
Zo nee, dan zit het lampje er niet in of het is kapot.

Verbruik in de auto is soms onbetrouwbaar, maar we hebben het hier niet over 0,1 liter verschil maar over substantieel meer verbruik.
Die 9ltr/100km mag als je op dat moment gas geeft, niet als je met 80 in de hoogste versnelling voort rolt met de rest van het verkeer in de file.
Dus de conditie waaronder het gebeurt is wel van belang.

Om te vergelijken: wat doet je brandstofverbruik (actuele waarde, dus niet gemiddeld) als je bij normaal gebruik op de motor af remt?
Wat gebeurt er op het moment dat de motor meer verbruikt en je op de motor afremt?
Zelfde voor het verbruik bij stationair draaien.

oldford 0
badge

12 jaar

Ik heb nu met de auto zo,n 10.000km gereden ,ik heb het lampje nog nooit zien branden (moet toch opvallen als het tijdens rijden gaat branden). het brand alleen als contact aan is en gaat uit op het moment dat de motor draait.
normaal bij optrekken komt het verbruik niet boven de +/-6,5ltr/100km Bij afremmen zo'n 2,5 a3ltr/100km en bij 80 km+/- 5a5,5ltr/100km
Bij de klacht komt het verbruik bij optrekken tot 9a10ltr/100km , afremmen 6ltr/100km en bij 80km zo'n 7a8ltr/100km
Bij stationair niet gecheckt wel draait de motor een hoger stationair toerental

Is de auto al eens geregenereerd met de tester??

2 keer in 1500km regenereren dat vind ik wel heel vaak.

De injector in de uitlaat spuit brandstof in om het filter te regenereren. Als die injector er zit!! Bij een 2.0 dci zit tie er namelijk niet.

Maar wel wordt de inspuit strategie aangepast om het toerental omhoog te halen en de gewenste temp te bereiken.

De auto is voor zover ik dat weet niet getest op genereren roetfilter.
wat ik vreemd vind (als totale leek op dit gebied) dat ik nooit een lampje zie branden tijdens genereren , dat had bij de 10000km die ik heb gereden met deze auto dan
toch allang moeten gebeuren.
Word ook een artikel aan gewijd in het instructieboekje

Update. Volgende week word de auto uitgelezen bij de Nissan dealer, de computer van de garage waar ik hem gekocht heb was niet toereikend genoeg en kon niets
vinden. Het steeds weer terug kerend (tijdelijk) oplopend brandstofverbruik vind plaats om de +/- 140km , er brand dan geen lampje op dashboard.

Dat is wel heel erg vaak. Hoe is je oliepijl nu? Hou dat heel goed in de gaten!

oldford 0
badge

12 jaar

Als dit (te)vaak is , wat is er eventueel aan te doen?
Oliepeil is toch nog toe goed , maar ik zal het in de gaten houden ( Dank voor het meedenken)

Dealer laten uitzoeken waarom dat zo is. Of het regenereren wordt afgebroken of het lukt niet, dan wel de ecu denkt dat het niet lukt.
Vaak een sensor die defect is / verkeerd signaal geeft. Mogelijk (als gevolg) een bijna verstopt roetfilter.

Er zijn afspraken met de verkoper over de kosten van dit onderzoek bij de dealer?
En de reparatie van de defecte onderdelen?
Verkoper kan kennelijk niets zien m.b.t. roetfilter en de sensors daar voor en dus ook niet constateren of iets wel dan niet correct vervangen is.

oldford 0
badge

12 jaar

Hij heeft de auto met garantie gekocht,ik neem aan dat dan de kosten voor de verkoper zijn,mits er iets aan de hand is natuurlijk.
Weet de verkopende partij wel dat er een roetfilter op zit,omdat hun dat tikken zoeken bij een injector.
Vandaar de olie wissel en de toevoeging aan de diesel.
je zegt dat tijdens het regeneren een lampje moet gaan branden,weet je ook welk symbool dat is.
Hetzelfde blok lig ook in verschillende renault modellen en daar heb ik er nog nooit van gehoord dat er een lampje gaat branden tijdens het regeneren.
Het is een handeling waar je normaal niks van merkt,hooguit een iets hoger verbruik.

primera p11 0

12 jaar

Een verbruik van 2.5 a 3 ltr tijdens afremmen op motor is toch niet normaal? Als je gedurende enkele seconden het gaspedaal helemaal laat omhoog komen, en de wagen rolt verder met ingeschakelde versnelling en aangrijpende koppeling (zodat de wielen de motor aandrijven en niet andersom), dan moet het verbruik toch op 0 ltr terugvallen? Tenzij je met een zieke gasklepsensor zit. Of het toerental niet juist gelezen wordt (boven bepaald toerental stop hij met inspuiten, met 0 verbruik op de boordcomputer). Niet dat dit de rest van de fenomenen verklaart, maar het duidt toch op een fout, evt in de software. Best dus inderdaad uitlezen op apparatuur die hiervoor gemaakt is.

LOMAX 0

12 jaar

Regeneren merkt men niets van onder het rijden.
Er gaan ook geen lampjes branden als de regeneratie bezig.
Bij een storing gaan wel lampjes branden.

Het kan voorkomen wanner het proces bezig is en weer wordt afgebroken (motor stilgezet) het proces zich weer gaat herhalen.
Als men vaak korte ritten maak en hij wil regeneren en wordt wee afgebroken kan dat problemen veroorzaken.
Vervuiling en dergelijke.
Advies eens een lange rit maken van zo'n 100km aan een stuk dat het proces ten einde gemaakt kan worden.

Ramjod 0
badge

12 jaar

Primera, heeft de TS garantie? Hij heeft een papiertje waar dat op staat. Krijgt de TS garantie? Ik merk er niet veel van.
Is er iets aan de hand? In denk van wel en de TS ook, gezien het regenereren om de 140 kilometer.
Kan de verkoper iets met een roetfilter? In ieder geval al niet uitlezen.
Weten ze dat zo'n filter bestaat? Dat wordt al twijvelachtig, of ze willen het niet weten.
Kunnen ze iets repareren aan het roetfilter of de dingen er om heen?
Ik denk van niet, tenzij ze tig keer heen en weer rijden naar de dealer om uit te lezen.
Vandaar de vragen over de kosten en wie er gaat repareren.

oldford 0
badge

12 jaar

De TS kan uitsluitsel geven over de garantie of welke vorm van garantie die heeft.
Ja,aan de auto is met rijden niks te merken,er brand geen storingslampje,er word gesuggerereerd dat tie aan het regeneren is.
Dat word afgeleid aan het hogere verbruik en en het tikken van een injector.
Met het proces is blijkbaar niks mis,want geen storing.
Dit soort zaken zijn alleen bij een dealer te controleren,wat dus ook gedaan gaat worden.
Gaat er iets mis in dit proces,krijg je geheid een storingsmelding.
En oldford, je zegt,garantie ik merk er niet veel van.
Garage kan ook zeggen,de auto rijd goed,geen brandende storingslampjes,geen noodloop,perfekte auto meneer.
U zoekt iets wat er niet is en dat is een probleem.
Dat de garage op zijn minst dit bij een dealer wil laten controleren is lovenswaardig.
Maar vooralsnog is er geen probleem,er word van alles verondersteld en dat is wat anders dan een probleem.

primera p11 0

12 jaar

Vandaag is de auto uitgelezen en inderdaad geen storingen , volgens Nissan dealer regenereerd hij zo vaak
omdat er veel korte stukken mee gereden word en de motor eigenlijk niet op goede bedrijfstemperatuur komt.
Lampje gaat pas branden als regenereren niet gelukt is en dan moet er een lang stuk gereden worden met de minimale snelheid
van 60 km. wat dat betreft heeft primerap11 gelijk :geen storingsmeldingen dus ook geen probleem want de auto rijd voor de rest goed.
En daar ga ik daarmee van uit dat het ook zo maar is.........

Even resumeren: verbruik is hoog - in ieder geval hoger dan bij een perfect werkend roetfilter.
Of dat echt goed voor het milieu is, dat betwijvel ik. Het is niet echt goed voor je portemonnee.
Filter moet zo vaak geregenereerd worden vanwege de korte ritten. Het oliepeil stijgt er kennelijk van, gezien de olieverversing onder garantie.
Blijf je zelf ook zo vaak de olie verversen als de garantie is afgelopen?
En ga je ook regelmatig een lange (onnodige) rit maken om het filter schoon te blazen?
En wat gaat je commentaar zijn vlak na de garantie-periode als er een nieuw filter onder moet, omdat deze vol is?
Of hebben ze je een auto verkocht die gezien je gebruik ervan, eigenlijk niet bij je past?

oldford 0
badge

12 jaar

Gezien het kleine verschil tussen diesel en benzine prijs aan de pomp en de toch vele (te) korte ritten ( op jaarbasis toch zo'n 18000 a 20000 km)
wellicht verstandig om op niet al te lange tijd toch uit te kijken naar benzine exemplaar
(Was wellicht verstandiger geweest dat eerder te realiseren) Had voor deze auto een peugeot 307 sw diesel echter zonder roetfilter dus ook geen last van regenereren :-)

Ach Hillebrandswijn,7 van de 10 diesels worden op deze manier gereden.
En degene die 30.000km per jaar rijden staan de helft ervan ook in de file,auto's in nederland halen maar zelden een echt goede bedrijfstemp.
Zoals jij de auto rijd rijd half nederland en diesel.
Zeker die belastingvrije dingen worden al bij 12.000km per jaar gekocht.
Dan maar wat extra regeneren,kan allemaal niet zo'n kwaad.
Vooralsnog zou ik lekker gaan knorren met dat ding en als je em de sporen kan geven,doen!
Motoren en roetfilters die dichtslibben horen nou eenmaal bij dit vlakke land.

primera p11 0

12 jaar

Ondanks dat ik over de Afsluitdijk ben geweest (en weer terug ) regenereerde de auto toch weer op de +/- 140 km
Dus de lange afstand die ik heb gereden zorgde er niet voor dat de tijd/afstand van regenereren werd verlengt.

60 km heen en weer is geen lange afstand.
lange afstand is een aantal uren flink doorrijden bij onze oosterburen bijv.
En met flink doorrijden betekent dat bij bedrijfswarme motor echt doorhalen.
Niet bij 2000 toeren schakelen,maar bij minmaal 4000 of meer.
En een paar uur op zo'n 80% van de topsnelheid rijden,dan zal het een beetje soelaas bieden.
In nederland lukt dat nou eenmaal niet altijd.
En ga alsjeblieft niet vlgs het principe van het nieuwe rijden rijden.
En misschien begint je filter ook wel aardig vol te raken,maar dat hebben ze gecontroleerd neem ik aan.

primera p11 0

12 jaar

Alles is gecontroleerd ; maar ik begin steeds meer te verlangen naar het oude rijden zonder roet filters en egr kleppen (heb daar eerder met een Volvo
problemen mee gehad) bij deze dank ik iedereen aan het meedenken en bijdrage,
Voor alle "meedenkers"prettige feestdagen en een voorspoedig en veilig 2012

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Qashqai of stel zelf een nieuwe vraag.