Nissan QASHQAI: Quasqai J11 1.2 DIG-T motor bokt bij vollast

Bouwjaar: 2014, Brandstof: Benzine, Motorcode: HRA2, Motorinhoud (cc): 1200, Vermogen (kw): 85

Beste allemaal,

Mijn Qashqai J11 1.2 DIG-T is inmiddels 2 jaar oud met 55k op de teller. Het probleem dat zich nu al een half jaar voordoet is dat in hogere versnellingen zo rond de 2000 tpm bij gas intrappen je de motor behoorlijk voelt bokken in het vooronder. Het is niet echt een regelmatige trilling. Soms is het een tijdje bijna weg. Vermogen lijkt er wel te zijn en het verbruik is ook normaal.

De auto is inmiddels 2 keer bij de garage geweest. Daarbij is alles uitgelezen (geen storingen), de massa punten gecontroleerd en zijn de bougies inmiddels vervangen. Echter is het probleem niet verholpen.

Heeft iemand ervaring met dit verschijnsel?

Alvast bedankt.

autoradje

Geplaatst door autoradje (0) , lid sinds 7 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Nissan Qashqai? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

Diagnoseoplocatie.nl (0) PRO, 7 jaar geleden

Je zou toch aan de hand van live data moeten kunnen zien wat er gebeurt. Of ie misfired, arm of rijk loopt tijdens acceleratie.

Mvg diagnoseoplocatie.nl

primera p11 (0), 7 jaar geleden

Zoals gezegd,datalogger eraan hangen en gaan kijken naar alle stuursignalen.
Dan moet de afwijking terug te vinden zijn.
Alleen een kastje eraan hangen en storing aflezen is in dit geval niet genoeg.
Een dealer kan dat ook mits ze wat verder kijken dan hun neus lang is.

autoradje (0), 7 jaar geleden

Bedankt zover voor de suggesties.

Ik heb ook het vermoeden dat mijn dealer niet "tot het gaatje" gaat in dit geval. De auto is daar niet aangeschaft. Voor "eigen" klanten zullen ze misschien wel wat harder zoeken.
Daarom heb ik inmiddels het probleem bij Nissan NL laten registreren. Even een shortcut.
Hopelijk hebben zij wel het materiaal, kennis en de tijd om het mankement te vinden.
Ik hou jullie op de hoogte.

Diagnoseoplocatie.nl (0) PRO, 7 jaar geleden

Ben benieuwd. Moet toch niet uitmaken waar je de auto hebt gekocht, je betaalt ze toch :-). Iedere goede garage kan live data lezen en interpreteren, de principes zijn voor alle auto's hetzelfde, dus je bent niet perse dealer gebonden.

Mvg diagnoseoplocatie.nl

autoradje (0), 7 jaar geleden

Nope. Garantiegevalletje. Dan ben je wel weer happy met 3 jaar garantie!

autoradje (0), 7 jaar geleden

Vanochtend met Nissan gesproken. Garage had inmiddels goedkeuring gekregen voor een specialist. De "black box" specialist gaat hem meten tijdens het rijden.
Garage heeft geconstateerd dat er ontstekingsproblemen waren. Inlaat sensoren zouden verontreinigd kunnen zijn en worden gecontroleerd. Dit klinkt logisch. Mijn 1.2 DIG-T was een olieslurper ivm te kleine zuigerdiameter. Hiervoor heeft Nissan een ECU patch uitgebracht om de inlaatdruk te verhogen zodat er minder oliedamp terug komt in de inlaat. Allemaal lapmiddeltjes. Het echte probleem blijft dat er in een bepaalde serie 1.2 DIG-T te kleine zuigers zijn gemonteerd. Er wordt door Nissan af en toe zelfs een hele motor vervangen. Moet je waarschijnlijk wel heel lang voor zeuren ofzo...

autoradje (0), 7 jaar geleden

Auto weer terug van de garage. Inlaat poorten cilinderblok en inlaatklep stelen helemaal zwart van de aanslag. Zijn schoongemaakt. Weet niet of ze nogmaals een ECU update hebben uitgevoerd.
ik moet nog een lang stuk rijden om te kunnen beoordelen of het probleem verholpen is.

Kan een specialist mij vertellen waardoor deze dikke (olie?) aanslag zich in de inlaat heeft opgebouwd? Is dat afdoende om het schoon te maken en is herhaling te voorkomen met een software update?
Of is deze motor beter af te schrijven?

Alvast bedankt.

Diagnoseoplocatie.nl (0) PRO, 7 jaar geleden

Als het direct ingespoten benzine motor is, dan is dat gelijk ook de oorzaak. Normaal wordt er brandstof ingespoten voor de kleppen, deze worden daardoor ook 'gereinigd' . Alle direct ingespoten motoren hebben er last van.

Mvg diagnoseoplocatie.nl

autoradje (0), 7 jaar geleden

Deze opbouw was niet normaal en zorgde dus voor het bokken/schudden van de motor rond de 2000 toeren met vollast. Dan zou iedereen daar last van moeten hebben toch?

De overmatige opbouw moet ergens vandaan zijn gekomen. Dus waar zou dat vandaan kunnen komen? En is dat met een software update te verhelpen bij de 1.2 DIG-T? Of zit het er over een jaar weer?

harry4203 (450) PRO, 7 jaar geleden

zoals diagnoseoplocatie al schrijft, is dit een fenomeen wat inherent is aan direct ingespoten motoren. goede kwaliteit olie gebruiken, korte ritjes vermijden, en liefst ron98 brandstof tanken kunnen de problemen wat uitstellen.

autoradje (0), 7 jaar geleden

Voorlopig laatste bericht. Het probleem is verholpen. De oorzaak was de zwarte (olie?) afzetting in de inlaatpoorten en op de inlaatkleppen. Dit had blijkbaar invloed op het gedrag van de inlaatkleppen die het meest merkbaar was bij de 2200 toeren per minuut. Hopelijk verder geen nevenschade als overmatige slijtage aan de klepstelen en lagers. Mocht het terugkomen meld ik het hier.
De ECU software update die de inlaatdruk bij lage toeren verhoogt moet nu zijn werk gaan doen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Qashqai of stel zelf een nieuwe vraag.