close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Nissan Almera Tino: Tino diesel start niet in de bergen

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2

Beste mensen,

Sinds 4 jaar ben ik in het bezit van een Almera Tino 2.2 diesel met 170.000 km op de teller. Deze diesel stamt uit de eerste serie, dus zonder Renault invloeden. Ik ben de eerste eigenaar en de Tino wordt volgens het boekje door de Nissan dealer onderhouden. De auto voldoet naar volle tevredenheid: start altijd direct, heeft een verbruik van 1 op 18, loopt keurig regelmatig en trekt perfect. Slechts 1x ongepland garage bezoek n.l. bij 140.000 km is de EGR afgesloten ivm inhouden van de motor.

Maar, nu voor het derde jaar, het volgende probleem: op hoogte (1600 mtr) in de bergen bij temperaturen onder nul en met een koude motor wil de auto niet starten. Het starten gaat normaal, alleen op moment van aanslaan neemt de motor niet over. Het is net alsof de motor geen lucht of brandstof krijgt. In Nederland bij -7c start de auto normaal in een keer. Als de motor warm is in de bergen, zelfs bij strenge vorst, start de auto ook in een keer. Als de auto in de parkeergarage van het appartement complex staat op 1600 mtr hoogte, dan slaat de koude motor wel direct aan.

De motor krijg ik aan het lopen door zeer langdurig te starten. Alles wordt dan uitgeprobeerd: normaal starten, dubbel of drie dubbel voorgloeien, spelen met gaspedaal, 20 sec doorstarten, 30 seconden wachten of een combinatie van het voorgaande. Na 15 tot 20 minuten, slaat de motor ineens aan, geeft een zeer grote rookpluim af en loopt direct regelmatig. Een geopende of afgesloten EGR heeft geen verschil gemaakt.

Bij terugkomst in Nederland kan de Nissan garage geen foutcode’s vinden en de motor loopt als een zonnetje. Het probleem is in de garage niet reproduceerbaar.

Herkent iemand dit probleem en zo ja: wat is de oplossing? Kan het zijn dat er een luchtdruksensor aanwezig is en dat deze dan defect is?

Bij voorbaat dank, Enrico

Geplaatst door

Enrico-r (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

heeft de dealer ook al eens de klepspeling gecontroleerd? (klepstelplaatjes)

p van g 0
badge

16 jaar

Beste P van G,

Hartelijk dank voor de snelle reactie. Ik weet niet of de dealer de klepspeling al eens heeft gecontroleerd. Bij het volgende garagebezoek zal ik het vragen. Maar de logica voor deze controle ontgaat mij. Als de klepspeling niet correct zou zijn, dan zou ik dat ook in Nederland moeten merken aan het starten en lopen van mijn Tino. Het startprobleem is er alleen in de bergen met een koude motor en temperaturen onder nul.
In Nederland start de motor perfect: 1x voorgloeien, sleutel aanraken en direct lopen. Als het startprobleem ook in Nederland aanwezig was, dan was het een stuk makkelijker zoeken geweest, maar het treed alleen op hoog in de bergen.

Groetjes Enrico

Enrico-r 0

16 jaar

Hallo,

Je zegt dat de auto wel start als deze in de parkeergarage staat. Is deze garage "open" of "gesloten"????
Als deze nou gesloten is dan moet het daar warmer zijn als buiten. Mogenlijk heb je last van vlokkende diesel. We hebben dit ook al eens aan de hand gehad met een X-trail. Kijk eens naar het brandstoffilter. Daar zitten waarschijnlijk 2 slangen op. Er zijn er ook met 4 slangen. Deze hebben een soort "verwarming" via de retourbrandstof.

Misschien kan je dealer er een met zo'n filterhuis op zetten. Er horen dan ook nog wat slngetjes enzo bij.


Verder heb ik er ook nog geen verklaring voor

Groetjes Ton

Lmm misschien?.
Meet deze misschien een verkeerde waarde op grote hoogte?.
Is ijlere lucht niet van invloed op de lmm?.
Lijkt me van wel.

primera p11 0

16 jaar

Ook Ton en Primera p11 hartelijk dank voor de snelle reactie.

Vorig jaar heeft de auto enkele dagen in een gesloten parkeergarage gestaan waar het een graad of 5 was. De auto startte toen normaal. Vlokkende diesel zou kunnen, maar ongeveer 40km voor aankomst vul ik de brandstoftank met de lokale winter-diesel met het oog op het voorkomen van uitvlokking.

Op het brandstoffilter zitten inderdaad 2 slangen. Misschien is het overwegen waard om een met 4 slangen er op te zetten. Maar waarom heb ik er dan alleen last van in de bergen en niet hier in Nederland?

Op internet heb ik een zelfstudie gevonden over Diagnose Motormanagement diesel (www.trainingen.innovam.nl/pdf/EAT245Zelf2.pdf) blz 17 waarin gesproken wordt over een luchtdruksensor bij VAG pompverstuivers. Helaas beschik ik niet over een manual of CD-rom, maar kan het zijn dat mijn Tino met een dieselmotor YD22DDTi ook zo’n hoogtesensor heeft? Of zit deze sensor verwerkt in de lmm?

Groetjes, Enrico

Enrico-r 0

16 jaar

Is ijlere lucht binnen dan minder ijl als buiten??? Ik zie daar de logica nog niet in mede omdat de auto dus ook bij warme motor en strenge vorst in de bergen wel start. Maar goed er zijn wat luchtmeter problemen bekend. We denken verder en horen het hopenlijk nog.

Verder zit er in het inlaatspruitstuk een klep (vlak voor de cilinderkop) die vacuum gestuurd word. Deze klep zorgt ook wel eens voor problemen maar dan met het rijden zo rond de 1800 toeren. Wij zetten de klep dan constant open zodat de luchtstroom niet gestoord word. Laat er ook een naar kijken, misschien zit het daarin. Hoewel deze klep alleen gestuurd word als de motor warm is, maar dan is dat uitgesloten

Ik kan geen info vinden bij het oude systeem over een hoogtesensor/luchdruksensor.

Ton

Ton,

Jij hebt het over een klep vlak voor de cilinderkop die op open gestuurd kan worden: is dat de EGR klep? Bij mij staat deze klep al open voor een ongestoorde luchtstroom. Het recirculatie gedeelte is afgesloten; is bij 140.000 km gebeurd. Als je een andere klep bedoelt, dan verneem ik dat graag.

Naar aanleiding van opmerkingen over ijlere lucht, problemen met lucht massa meters en het ontbreken van een hoogtesensor heb ik op de site van scantools voor mij interessante informatie gevonden over het werkingsprincipe en defecten van een lmm. Hierin wordt duidelijk aangegeven dat de luchtdichtheid (neemt af met de hoogte) direct van invloed is op het signaal uit de lmm. Daarom zit er ook geen hoogtesensor in de Tino diesel. Dit in tegenstelling met het door mij aangehaalde VAG systeem, deze heeft nl een luchthoeveelheidsmeter.

Na het lezen van deze informatie kon ik het “niet starten” in de bergen verklaren. Bij een verkeerd signaal uit de lmm wordt er niet de correcte hoeveelheid brandstof geïnjecteerd en start de motor niet. Dit klopt met mijn bevindingen dat het lijkt dat de motor geen lucht of brandstof krijgt tijdens de startcyclus. Dat de auto wel start in de parkeergarage en het niet daar buiten kan te maken hebben met een andere temperatuur en luchtvochtigheid, welke ook het signaal uit de lmm beïnvloeden.

Volgende week gaat de Tino naar de garage en dan maar eens zien of het klopt.

Groetjes Enrico

Enrico-r 0

16 jaar

Een koude wind kan de temperatuur flink laten dalen onder de kap. Zet daarom nooit de kop in de wind. Een hoogtesensor (ook al is deze middels een lmm te detecteren, een luchtmassa meter meet de binnenstromende luchtmassa en heeft daarmee geen hoogtecorrectie nodig) heeft echt geen invloed op het starten, alleen met de inspuitduur op toeren. Maw minder inspuiten mwt ijlere lucht. Dit i.t.t. tot een luchthoeveelheidsmeter die wél een hoogtecorrectie vraagt.
Zijn de gloeibougies echt wel 100%? Distributie- en pomptiming ok?
Inderdaad, is de klepspeling ok?
Anders maar geen wintersport meer?
succes, gr marcel

marcel7031 0
badge

16 jaar

Beste Marcel,

Begrijp ik nu uit jouw antwoord, dat een lmm geen enkele invloed heeft op de startcyclus? En waarom start hij hier in Nederland uitstekend (zelfs bij -7c) en in de bergen op 1600mtr bij -3c niet? Werken gloeibougies, distributie- en pomptiming en klepspeling op hoogte anders dan op zeeniveau?

Groetjes Enrico

Enrico-r 0

16 jaar

Ik denk ook dat de lmm niet goed functioneert.

primera p11 0

16 jaar

Hallo,

Is er al eens naar het elektrische deel van het contactslot gekeken???? Die geven wel eens problemen bij de YD-motor. We konden dat heel goed zien met onze tester want die sloeg "dood" als je van "on" naar "start" draaide. Ik zie het verband niet met jou klacht maar misschien de moeite waard. Ook moet er gekeken worden of er op de zekering "start" in de zekeringkast wel spanning komt tijdens het starten. Ik stuur je een kopie van het "start en stationair (idle) control". Merk op dat de luchtmassameter hierbij niet van belang is, maar pas bij hogere belasting.

Groetjes Ton

Ondanks de beurten volgens het boekje bleek het defect in de gloeistiften te zitten. Alle vier stiften zijn vervangen. De ijlere lucht geeft minder drukopbouw en daardoor lagere ontstekingstemperaturen. Een gloeisysteem moet dit compenseren, maar tja als dat niet werkt.............

Pas volgend jaar op 1700 mtr komt de ultieme praktijktest en dan kunnen we zien of mijn Tino diesel direct start.

Allemaal hartelijk dank voor de tips en aanwijzingen

Groetjes, Enrico

Enrico-r 0

16 jaar

Haast een jaar na de reparatie van de gloeistiften kreeg mijn Tino diesel afgelopen week op 1700mtr hoogte de ultieme starttest. Na 3 dagen stilstand heb ik de auto bij -13C (en dat is koud) gestart. De Tino sloeg meteen aan en liep direct regelmatig. Familie blij, ik blij.

Nogmaals wil ik een ieder bedanken voor de tips en de aanwijzigingen.

Groetjes, Enrico

Enrico-r 0

15 jaar

Je heb er ff op moeten wachten maar dan heb je ook wat.
Veel rij-plezier verder.

kombikart 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Almera of stel zelf een nieuwe vraag.