Ik las het probleem van de sunny van 1990, en er werd gezegd dat dit kwam door verkeerd gebruik.
Ik ondervind (of eigelijk ondervond) dit probleem ook afgelopen winter, sinds de temperatuur omhoog is gegaan ben ik ervan af.
Het leek alsof de gasklep bleef hangen, alleen dan te voorspelbaar naar mijn idee.
Als je optrekt, dan gas los-koppeling in, vloog de toerenteller door. hoe harder je optrok hoe verder hij doorschoot. (trok je op met ongeveer het gaspedaal half ingetrapt dan schoot hij ongeveer 500 toeren door, deed je dit op ongeveer 3 kwart ingedrukt dan schoot hij tot 1000 toeren door)
ook als de motor stationair draaide en je gaf gas, dan bleef hij bij gas los even (ongeveer 1à1,5 seconde) hangen.
Hij is hiervoor bij de garage geweest, en hij vond dit ook een vreemd verschijnsel, maar kon het niet plaatsen. toen hij daar een nachtje binnen had gestaan was het de volgende dag ook weg.
De auto vertoonde dit verschijnsel zowel op gas als op benzine.
Ik heb het verder niet als groot probleem ervaren, alleen vervelend als je bijvoorbeeld op de snelweg reed en te kort op je voorganger kwam en dan je gas losliet, hield de auto nog even de toeren vast, viel niet gelijk terug zeg maar.
volgens mij een moeilijk probleem, maar wie weet dat iemand het al eens heeft opgelost hier! ;-)
mijn idee dat het de gasklep niet zou zijn komt doordat het elke keer precies even lang is dat het gas wordt vastgehouden, volgens mij blijft een haperende gasklep niet elke keer even lang hangen, en volgens mij is deze al helemaal niet temperatuur gevoelig. (probleem deed zich ook altijd voor als het koud was buiten, met warme en met koude motor)
Ik hoop dat iemand me kan helpen!
Alvast bedankt!!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
En wederom vanmorgen, 2 graden celcius, deed het euvel zich weer voor. vanmiddag 8 graden en nergens last van. ik snap er niks meer van.
Denk dat ik toch het gasklephuis maar eens schoon ga maken, is dit een lastige klus en heeft iemand tips hiervoor?
Lijkt mij een doelbewuste keuze van de fabrikant die in de software is opgenomen.
Dit doorschieten is een gevolg van de instelling van de stationair regeling en tevens om schadelijke uitlaatgassen te voorkomen.
Kan eventueel zijn dat de stationair regelaar bij een bepaalde (grotere) opening iets blijft klemmen.
Deze schoonmaken met remmen- of carburateur- reiniger.
Je kunt ook je rijstijl iets aanpassen, dan heb je er ook minder last van.
Vlak voor het schakelen het gas eerst ietsje los laten en heel even wachten met schakelen (1/2 tot 1 seconde).
Dat vind ik ook niet het grootste probleem, maar als je gewoon 120 rijdt op de snelweg, en je laat je gas los omdat er voor je langzamer gereden wordt, dan blijft hij nog even doortrekken. Waar zit de stationair regelaar?
14 jaar
Ergens in de buurt van het inlaatspruitstuk.
Gaan 2 slangen naar toe, 1 van voor de gasklep en 1 naar het inlaatspruitstuk, OF hij zit ingebouwd in het gasklephuis.
Is er ooit door de dealer gecontroleerd of er geen software update is, die dit verschijnsel onderdrukt?
als dit in software zou zitten zou dit probleem toch veel bekender zijn op het forum?
Maar ik ben er nog nooit mee naar de dealer geweest, ik heb de auto vorig jaar gekocht en het onderhoud wordt gedaan door de bovag garage op het dorp, daar kom ik al sinds ik auto rijdt. ik zal binnenkort de bewegende delen in en om het gasklephuis eens goed reinigen en (proberen te) controleren op eventueel vastlopen, probleem is nu waarschijnlijk alleen dat ik het pas volgend jaar kan testen of het heeft gewerkt, of heeft er iemand een vriesgarage tot zijn beschikking? ;-)
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Primera of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar