close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Nissan Micra: trilling in auto

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3

Hallo,

Mijn micra k11 heeft al langere tijd last van trrillingen op hogere snelheid, vanaf ongeveer 110 km/u. Inmiddels heb ik alle banden vernieuwd, voor waren de banden op en achter hadden ze erg last van hoogteslag, alle schokdempers zijn vernieuwd en ook is de auto uitgelijnd. Het trillingsprobleem is al wel veel minder, maar goed is het nog niet. Vooral nadat ik de banden weer heb gewisseld van voor naar achter heb ik last van een trillend stuur. De voorbanden heb ik vervolgens weer laten balanceren bij een andere bandenboer. Er was een kleine onbalans en een kromme velg. De kromme velg is nooit door de ander bandenboer opgemerkt. De velg van het reservewiel maar geplaatst. De trilling blijft echter nog steeds aanwezig. Zijn er nog andere zwakke punten van de micra die kunnen zorgen voor deze trillingen? De auto heeft nu 120000 km op de teller en wordt hoofdzakelijk op de snelweg gebruikt, er is op het eerste gezicht geen speling waar te nemen in de ophanging.

Alvast bedankt,


Christiaan

Geplaatst door

mn22 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zou het eens gaan zoeken in de aandrijfas. Heb precies het zelfde probleem gehad met een k11.
Bleek een aandrijfas onbalans te hebben. Wiel is toen aan de auto uitgebalanceerd en weg was het probleem. Let wel op je neemt de symtomen weg maar niet de oorzaak. De aandrijfas blijft kapot. Gr Fred

kombikart 0

18 jaar

Ik denk dat je te maken hebt met een velg die niet goed zit gecentreerd.
Zet de velg handvast (evt met behulp van voelermaatjes) en centreer de velg geleidelijk.
Dit is / was een probleem van de k11-jes uit de 2de serie.


Suc6 Jeroen

JEROEN5326 0
badge

18 jaar

[quote=JEROEN5326]Ik denk dat je te maken hebt met een velg die niet goed zit gecentreerd.
Zet de velg handvast (evt met behulp van voelermaatjes) en centreer de velg geleidelijk.
Dit is / was een probleem van de k11-jes uit de 2de serie.


Suc6 Jeroen[/quote]
Had ik nog niet aan gedacht maar dat zou idd ook goed het probleem zijn.

kombikart 0

18 jaar

Ik heb de auto zelf nog eens op de brug gezet vandaag. Bleek dat er nog twee velgen een behoorlijke slinger hadden. ik heb deze nu gewisseld met een paar exemplaren van de sloop. De trillingen zijn nu nog minder. Tot 120 km/u is er nu echt niets meer aan de hand. het blijft natuurlijk ook de vraag wat je kunt verwachten van zo'n kleine auto. Ga het voorlopigmaar weer eens aanzien. Zelf denk ik ook nog aan de remschijven. Bij remmen boven de 100 km/u is er een duidelijke trilling. Deze trilling lijkt erg op de trilling bij hogere snelheden. Kromme schijven denk ik. Zou dit ook een oorzaak kunnen zijn?

Christiaan

mn22 0

18 jaar

Trillingen kunnen door heel veel zaken worden veroorzaakt. Zowel een kromme als een niet gemonteerde velg. Maar ook door de banden / bandenspanning. Remschijven/blokken maar ook de remtrommels/voeringen echter denk dan ook aan de ophanging van de auto. Wil je al deze punten nalopen is het in ieder geval verstanding om te beginnen met 4 goede velgen met 4 gelijke banden die uit zijn gelijnt en zijn gebalanceerd. Daarna zou je kunnen controleren of ze goed gecentreerd zijn. Mocht de auto dan nog steeds erg trillen kun je heel rustig het rempedaal intrappen en kijken of de trilling dan erger en of minder wordt. Als je dit controlleerd controlleer dan ook of de auto goed spoort tijdens het remmen ja/nee. Of te wel of de auto uit zich zelf extra bochtjes wil nemen (dit kan ook bij gas los en weer gas geven) Is dit extreem controlleer dan ook de ophanging rubbers.
Veel sucses al bij al.

Daarbij al is het een kleine auto trillen kan hinderlijk zijn maar kan ook gevaarlijk weg gedrag opleveren.

qengelberts 0
badge

17 jaar

De banden zijn allemaal gelijk en zo goed als nieuw. Ook de velgen zijn nu alle goed. uitlijning is ook al gecontroleerd. Ik denk dat het restant van het probleem zit in de remmen. Ik vermoed dat er een remschijf krom is. wanneer er boven de 100 km/u geremd wordt wordt de trilling versterkt. Deze trilling lijkt erg op de trilling tijdens het rijden. De trilling is nu wel veel minder en zeker niet zo erg dat de wegligging in gevaar komt. Het is meer een lichte vibratie. Wel valt op dat wanneer de auto zwaarder is beladen het probleem nog minder is. Dit zou weer meer wijzen op een ophangingsrubber. Juist omdat het moeilijk met zekerheid is te zeggen waar de oorzaak ligt denk ik dat ik er voorlopig maar weer mee door rijdt. Schijven en remblokken vervangen, wordt al snel weer dure hobby en ze zijn ook nog niet versleten. Het is zo'n probleem wat veel gaat kosten om het echt op te lossen. De meeste zaken zijn nu ook wel los geweest om te controleren. Kan helaas niets vinden.

Christiaan

mn22 0

17 jaar

Ik heb al eerder aangegeven om de voorbanden op de auto te balanceren. Dat is nog niet gedaan dacht ik. Is het proberen waard omdat ik het zelfde probleem bij mijn K11 had en deze daarna verdwenen waren.

kombikart 0

17 jaar

Ik heb de banden inderdaad nog niet uit laten balanceren aan de auto. Nadat ik twee andere velgen erop gezet had was het probleem weer een stuk minder. Omdat er nu al vrij veel aan gedaan is en het probleem nu nog maar klein is ben ik vanwege de kosten maar even gestopt met het zoeken naar een oplossing.

Christiaan

mn22 0

17 jaar

Uitbalanceren zal ik wel nog even doen. Zeker omdat je aangeeft dat je de velgen kaal overgezet hebt. Of tewel zonder te controleren.
Tevens zijn dat ook niet de kosten ten opzichte van wat je al gedaan hebt.

Is iets wat je standaard moet doen eigenlijk ook bij dit soort problemen. In het ergste geval kost het je bij een bandenzaak 40 euro voor alle banden.
Nooit er van uit gaan dat als je velgen en banden er zo onder zet dat dit goed is. Dit is vragen om trillen.

Groet,
Quentin

qengelberts 0
badge

17 jaar

Hoi,

De twee sloopvelgen heb ik niet kaal overgezet hoor. Dat zou inderdaad vragen om problemen zijn. Ik heb ze eerst schoongestraald, gespoten en mijn eigen banden erom laten leggen. Vervolgens heb ik ook alle vier de velgen laten balanceren. Volgens de bandenspecialist zien de banden en velgen er goed uit. Volgens hem is het onwaarschijnlijk dat het probleem hier nog zit. Probleem zou dus nog zitten in een aandrijfas, remschijf o.i.d. Wellicht toch eens de wielen aan de auto laten balanceren.

Christiaan

mn22 0

17 jaar

Hoi
Remblokken voor deze auto is geen dure hobby voor een set remblokken betaal je +/- 14 á 15,-- en voor remschijven ongeveer € 15,- dus dat maakt de kosten niet en als hiermee tevens de trilling is op geheven is alles oke en ben je van je ergenis af en toch niet duur.
ver gr.ajtr

ajtr 0

17 jaar

Misschien een rare opmerking hoor maar laat eens een onpartijdige garage eens uitbalanceren.
Zo kan ik je bv zeggen dat bij heel veel fast fitters de Micra K11 wordt aangezien als de Micra K10 dat probleem heb ik ook gehad. En dat is een uitlijn probleem. Zo ook met uitbalanceren al mee gemaakt. Ene garage zegt het is ok. Andere garage zegt ja het is weinig maar het veroorzaakt trillen in het stuur. Dit blijft twisten. Oplossen doe je door als diverse oplossingen worden aangeboden die ook stapje voor stapje af te lopen.

Simpel gezegt: Onwaarschijnlijk is niet zeker weten.

Dus: Ik zou zeggen laat het nalopen als controle bij een andere onafhankelijk bedrijf. Je spreekt over lage kosten en daarbij wat ajtr zegt. Irritatie kwijtraken is meer waard dan....

Groet,
Quentin

qengelberts 0
badge

17 jaar

Hoi,

De laatste keer is het balanceren en het wisselen van de banden gedaan door een kleine onafhankelijke bandenspecialist. Dit heb ik gedaan omdat een balanceerapparaat natuurlijk ook af kan wijken. Hij heeft de banden niet geleverd. De wielen zijn nu dus al door meerdere bedrijven gebalanceerd en bekeken. Bij uitlijning is destijds nog aan mij gevraagd of er sprake was van een k10 of k11. Dit zal dan ook wel niet het probleem zijn.

kijk wat betreft het stapsgewijs zoeken naar een oplossing heb je natuurlijk gelijk. Ik ben nu alleen op een punt dat ik zeg dat het niet meer in de wielen zit. Verder zoeken betekent dus of balanceren aan de auto, of de remschijven en blokken gaan vervangen. Waarbij je nooit zekerheid hebt om het probleem op te lossen en aangezien het probleem nu al een stuk minder is, denk ik er over om er voorlopig maar niet teveel geld en tijd meer in te steken.

Christiaan

mn22 0

17 jaar

Hoi,

Probleem is na wat experimenteren inmiddels opgelost. De bandenspanning verhogen met 0.2 bar, zowel voor als achter bleek de simpele en goedkope oplossing. Zal dus aan de eigenschappen van de michelin banden hebben gelegen.

Christiaan

mn22 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Micra of stel zelf een nieuwe vraag.