Gisteren gaf de accu het op, helemaal kapot. Nieuwe accu geplaatst. Twee maanden geleden is de auto van een nieuwe Dynamo voorzien en hij laadt de accu continue. Echter, sinds de accu problemen begonnen, blijft het voorgloeilampje knipperen. Ook na het starten, blijft het lampje zo'n 5 minuten doorknipperen, waarna het pas uit gaat. Tegelijk houdt de accu zijn spanning niet vast. Direct na stoppen motor is het voltage al onder 12 en 4 uur na stoppen zelfs onder 10. Enig idee wat hier aan de hand kan zijn?
Tim
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je zou zo zeggen dat het relais van de gloeibougies niet fris meer is en blijft plakken.
Gr.
Paul
Hallo Tim
als voorgloei lampje blijft knipperen kunnen er 1 of meerdere gloeispiralen defect zijn
controleer of na 5 minuten de spanning zeker van de spiralen is
en controleer of je na gebruik de hand nog op de dynamo kunt houden heb wel eens meegemaakt dat er spanning /stroom weg lekte word dan gloeiend heet
laat maar horen
groet van de sleutelman
17 jaar
Tim als je een amperemeter hebt kan je je stroomverlies zelf opzoeken.Doe het contact uit en de deur dicht(binnenlicht),neem de min pool los, zet de amp.meter tussen de -pool en de losse accupool.Je meet nu het. verlies in amperes.Trek nu bijv. je gloeirelais los of een zekering of je dynamo bedrading ,valt het verlies dan weg ,zit het daarin .succes
Hallo Tim
Het verhaal van Renë klopt precies maar dan moet je wel een meter met een hoge waarde gebruiken om te beginnen in de stand Ampere en later terug naar Mili ampere
Als de gloei relais blijft kleven loopt er een hoog amperage als de spiralen nog allemaal functioneren
en nog een waarschuwing vooraf steek de sleutels van auto op zak voordat je de accu klem losneemt bij sommige modellen springen de sloten op slot
veel succes groet van de sleutelman
17 jaar
Met een multimeter de spanning op de rail over de gloeispiralen meten
is een veel betere oplossing immers is de stroom veel hoger dan die
lullige 10A die een multimeter meestal maximaal als stroom kan meten
dus is de kans aanwezig dat je de zekering en bij een mindere meter
zelfs de meter opblaast wanneer je stroom (amperes) mee.
Met het contact uit moet deze spanning (Volt) gewoon 0v tov massa zijn.
Meet je meer dan moet het gloeirelais vervangen worden.
Een knipperend voorgloeilampje geeft inderdaad weeer dar er een storing
in het gloeicircuit is.
[quote=sleutelman]Hallo Tim
Het verhaal van Renë klopt precies maar dan moet je wel een meter met een hoge waarde gebruiken om te beginnen in de stand Ampere en later terug naar Mili ampere
Als de gloei relais blijft kleven loopt er een hoog amperage als de spiralen nog allemaal functioneren
en nog een waarschuwing vooraf steek de sleutels van auto op zak voordat je de accu klem losneemt bij sommige modellen springen de sloten op slot
veel succes groet van de sleutelman[/quote]
17 jaar
ho0i, allemaal goed en wel,als lampje van gloeiinstal. blijft knipperen genereert dit een foutcode in het gloeisysteem..mogelijk dat er een stroomlek in je diodeplaat zit van de dynamo en deze de accu leegtrekt.
verder let op met het gloeisysteem,dit is een complex syteem met 2 relais en serie-parrallel schakeling van 2 groepen (ieder 3 bougies).let hiermee op voor je de schuld geeft aan defecte gloeibougies.cil1 tot 3 zitten gele verf bougies in en cil 4-6 zitten groene verf bougies in. cil 4-6 zijn MASSA vrije bougies.zet bij verv. originele nissan bougies erin anders ga je in de boot en zoek je je eigen suf.let ook op de speciale kunstof ringen tussen de 2 gloeistrips in bij cil 4-6 anders als je deze niet monteerd rook je je gloeirelais op.dit is niet zomaar een verhaal maar van iemand met veel ervaring en kennis van dit systeem. de gloei groepen worden afzonderlijk gemeten door de timer (stroom afname) bij ongelijke stroom afname (immitatie bougies) genereert de timer een foutmelding en gaat uit de gloei cyclus met een foutmelding.
Ht bleek allemaal nogal eenvoudig. Het contact op de geleiders waar de gloeipluggen hun stroom vandaan krijgen bleek losgetrild. Na aandraaien was het knipperen wel, maar het probleem nog niet voorbij, omdat de accu inmidels door dit probleem was overleden. Nieuwe accu erin en hop, problemloos starten...
Bedankt voor alle tips. Bij controleren van de stroomsterkte kwam de oorzaak direct aan het licht.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Patrol of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar