Nissan Primera: vreemde koelvloeistoflekkage

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Hallo,
na elke rit ligt er, pas na een dag (!), een plas koelvloeistof rechts onder de motor. Lijkt er dus op dat temperatuur en druk van invloed zijn op de lekkage. Ook zie ik dat er vloeistof ligt op de randen van de carterpan...dit zou dus werken als een soort buffertje (?). Tijdens het rijden lijkt er geen lekkage te zijn, maar na verloop van tijd gaat het echt druppelen vanaf de rechter plastic beschermplaat.

De lekkage komt uit de buurt van de waterpomp, ik zie 10 cm onder de pomp soms vloeistof naar beneden sijpelen als ik onder de opgekrikte auto lig. Als ik echter voel rondom de pakking van de pomp voel ik geen 'nattigheid'.

De aansluitingen van de slangen en de slangen en de thermostaat en radiator zijn droog.
Na 3 ritten is het reservoir leeggetrokken door het koelsysteem, dus er gaat veel uit.

Nu kan ik de waterpomp wel vervangen, maar kan het ook wat anders zijn?
Herkent iemand dit verschijnsel? Is het dan altijd de waterpomp in de praktijk?

Bij voorbaat dank,
Kees Blom.
p.s. zo'n primera is een perfecte degelijke auto voor heel weinig geld!

jodokus

Geplaatst door jodokus (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Nissan Primera? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

Ralf_Jensen (0) PRO, 13 jaar geleden

In de waterpomp bevindt zich een zg. beluchtingsgat (gaatje). In deze ruimte zit de verbinding met de `mechanical seal´. Indien deze lekt zal er wat koelvloeistof uit dat gaatje komen.

Haal wat afschermkappen weg zodat je het beter kunt zien. Hoogstwaarschijnlijk dat dit inderdaad de waterpomp is.

Suc6

jodokus (0), 13 jaar geleden

Ok, dit is nieuw voor mij; in de vraagbaak staat niets over een beluchtingsgaatje (wel vreemd bij een pomp..) dus ik weet niet waar die zou moeten zitten. En wat zou hier mee aan de hand kunnen zijn: dicht of juist open?
De thermostaat heeft wel een ontluchtingsplug....bedoeld u die soms? Maar de thermostaat is helemaal ok.

Dank,
Kees.

Ralf_Jensen (0) PRO, 13 jaar geleden

Nee, dit gaatje MOET open zijn, echter bij (beginnende) slijtage van de waterpomp komt hier de vloeistof uit. Controleer dit.

Ik bedoel niet de thermostaat (huis).

jodokus (0), 13 jaar geleden

Ik snap hem; het is een teken van een versleten (of lekkende) waterpomp.
Dank,
Kees.

C.Jonker (0) PRO, 13 jaar geleden

geen beluchtingsgat want er hoeft geen lucht bij maar een drainageopening, deze heeft elke pomp... hier lekt in geval van een lekke as/keering als eerst de vloeistof uit.
Je pomp is dus gewoon aan vervanging toe, bij draaiende motor houdt ie het net dicht maar zodra je stil staat dus niet meer.
Heel normaal verschijnsel.

Succes

Ralf_Jensen (0) PRO, 13 jaar geleden

Vanmorgen azijn gedronken Christiaan?

jodokus (0), 13 jaar geleden

Dank je Christiaan, zo'n antwoord zocht ik. Ik zal de pomp laten vervangen. Zelf lukt me dit niet omdat ik met een dopsleutel niet lijkt te passen op de onderste bouten.

C.Jonker (0) PRO, 13 jaar geleden

Ralf ik ben jaren monteur geweest een waterpomp heeft geen beluchtingsgat !!! wel een lekafvoergaatje...
En nee de azijn was op... werd gewoon koffie.

jodokus (0), 13 jaar geleden

Op zich moet het vervangen zelf te doen zijn; toch moet ik dan zeker weten of ik de pomp met normaal gereedschap (steeksleutel/dopsleutel) los kan krijgen. Ik plaats hiervoor even een nieuwe 'probleem', omdat ik denk dat daar specifieke nissan-kennis of ervaring voor nodig is.

jodokus (0), 13 jaar geleden

Toch...als dat drainage/ontluchtingsgat gewoon zichtbaar is (ik zie een gat aan de bovenkant van de pomp) dan komt daar zeker geen vloeistof uit. De hele pomp is rondom droog! Toch zag ik dus van onderen uit de buurt van de pomp langs het blok vloeistof sijpelen.
Kan het ook een scheurtje in het blok zijn? Of laat koelvloeistof geen vocht achter op een vet/vies blok?

Dit wordt, vrees ik, toch de Nissan-dealer voor een onderzoek en dus kassa.

Ralf_Jensen (0) PRO, 13 jaar geleden

Beste Kees,

Als je zelf het lek zelf niet kunt opsporen, omdat je de middelen of de ervaring niet hebt, ben je inderdaad aangewezen op terzakekundigen.
Natuurlijk de dealer, of een universele garage.

Suc6

Ben wel benieuwd waar het lek nu zit??!!? Scheurtje in blok kan natuurlijk, maar komt niet vaak voor.

C.Jonker (0) PRO, 13 jaar geleden

Deze word zoals ik weet door de dis-riem aangedreven dus deze moet dan ook los... en kun je net zo goed alles laten vervangen , is alles weer lekker nieuw.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Primera of stel zelf een nieuwe vraag.