close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Nissan Primera: vreemde koelvloeistoflekkage

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Hallo,
na elke rit ligt er, pas na een dag (!), een plas koelvloeistof rechts onder de motor. Lijkt er dus op dat temperatuur en druk van invloed zijn op de lekkage. Ook zie ik dat er vloeistof ligt op de randen van de carterpan...dit zou dus werken als een soort buffertje (?). Tijdens het rijden lijkt er geen lekkage te zijn, maar na verloop van tijd gaat het echt druppelen vanaf de rechter plastic beschermplaat.

De lekkage komt uit de buurt van de waterpomp, ik zie 10 cm onder de pomp soms vloeistof naar beneden sijpelen als ik onder de opgekrikte auto lig. Als ik echter voel rondom de pakking van de pomp voel ik geen 'nattigheid'.

De aansluitingen van de slangen en de slangen en de thermostaat en radiator zijn droog.
Na 3 ritten is het reservoir leeggetrokken door het koelsysteem, dus er gaat veel uit.

Nu kan ik de waterpomp wel vervangen, maar kan het ook wat anders zijn?
Herkent iemand dit verschijnsel? Is het dan altijd de waterpomp in de praktijk?

Bij voorbaat dank,
Kees Blom.
p.s. zo'n primera is een perfecte degelijke auto voor heel weinig geld!

Geplaatst door

jodokus (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

In de waterpomp bevindt zich een zg. beluchtingsgat (gaatje). In deze ruimte zit de verbinding met de `mechanical seal´. Indien deze lekt zal er wat koelvloeistof uit dat gaatje komen.

Haal wat afschermkappen weg zodat je het beter kunt zien. Hoogstwaarschijnlijk dat dit inderdaad de waterpomp is.

Suc6

Ralf_Jensen 0
badge

13 jaar

Ok, dit is nieuw voor mij; in de vraagbaak staat niets over een beluchtingsgaatje (wel vreemd bij een pomp..) dus ik weet niet waar die zou moeten zitten. En wat zou hier mee aan de hand kunnen zijn: dicht of juist open?
De thermostaat heeft wel een ontluchtingsplug....bedoeld u die soms? Maar de thermostaat is helemaal ok.

Dank,
Kees.

jodokus 0

13 jaar

Nee, dit gaatje MOET open zijn, echter bij (beginnende) slijtage van de waterpomp komt hier de vloeistof uit. Controleer dit.

Ik bedoel niet de thermostaat (huis).

Ralf_Jensen 0
badge

13 jaar

Ik snap hem; het is een teken van een versleten (of lekkende) waterpomp.
Dank,
Kees.

jodokus 0

13 jaar

geen beluchtingsgat want er hoeft geen lucht bij maar een drainageopening, deze heeft elke pomp... hier lekt in geval van een lekke as/keering als eerst de vloeistof uit.
Je pomp is dus gewoon aan vervanging toe, bij draaiende motor houdt ie het net dicht maar zodra je stil staat dus niet meer.
Heel normaal verschijnsel.

Succes

C.Jonker 0
badge

13 jaar

Vanmorgen azijn gedronken Christiaan?

Ralf_Jensen 0
badge

13 jaar

Dank je Christiaan, zo'n antwoord zocht ik. Ik zal de pomp laten vervangen. Zelf lukt me dit niet omdat ik met een dopsleutel niet lijkt te passen op de onderste bouten.

jodokus 0

13 jaar

Ralf ik ben jaren monteur geweest een waterpomp heeft geen beluchtingsgat !!! wel een lekafvoergaatje...
En nee de azijn was op... werd gewoon koffie.

C.Jonker 0
badge

13 jaar

Op zich moet het vervangen zelf te doen zijn; toch moet ik dan zeker weten of ik de pomp met normaal gereedschap (steeksleutel/dopsleutel) los kan krijgen. Ik plaats hiervoor even een nieuwe 'probleem', omdat ik denk dat daar specifieke nissan-kennis of ervaring voor nodig is.

jodokus 0

13 jaar

Toch...als dat drainage/ontluchtingsgat gewoon zichtbaar is (ik zie een gat aan de bovenkant van de pomp) dan komt daar zeker geen vloeistof uit. De hele pomp is rondom droog! Toch zag ik dus van onderen uit de buurt van de pomp langs het blok vloeistof sijpelen.
Kan het ook een scheurtje in het blok zijn? Of laat koelvloeistof geen vocht achter op een vet/vies blok?

Dit wordt, vrees ik, toch de Nissan-dealer voor een onderzoek en dus kassa.

jodokus 0

13 jaar

Beste Kees,

Als je zelf het lek zelf niet kunt opsporen, omdat je de middelen of de ervaring niet hebt, ben je inderdaad aangewezen op terzakekundigen.
Natuurlijk de dealer, of een universele garage.

Suc6

Ben wel benieuwd waar het lek nu zit??!!? Scheurtje in blok kan natuurlijk, maar komt niet vaak voor.

Ralf_Jensen 0
badge

13 jaar

Deze word zoals ik weet door de dis-riem aangedreven dus deze moet dan ook los... en kun je net zo goed alles laten vervangen , is alles weer lekker nieuw.

C.Jonker 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Primera of stel zelf een nieuwe vraag.