Nissan Patrol: Waar vind ik de veldstroom aansluiting vd dynamo?

Bouwjaar: 1997

Goedenmiddag allemaal,
ivm.het aansluiten van een veldstroomrelais (voor het laden van meerdere accu's) zoek ik de veldstroom aansluiting van de Patrol GR-2.8 DT. september '97.
Alvast bedankt. Mail: Ads.postbus@12move.nl

Ad102

Geplaatst door Ad102 (0) PRO , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Nissan Patrol? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

h.hannemann (0) PRO, 18 jaar geleden

"Veldstroom" hmm,dat is of word waarschijnlijk bedoeld de kabel/stroom die op de dynamo zit om het veld van de dynamo te bekrachtigen !!
Deze kabel moet spanning leveren op contact,waarschijnlijk zit deze op een kleine ronde of rechthoekige stekker met twee draden.
De tweede draad is voor het laadstroom-controlelampje(acculampje,massa op deze draad laat het lampje branden)
Op de dynamo cq stekker staat: ING/LAMP...
----ING---- moet je dus hebben.
Jammer dat ik/wij het schema van het "veldstroom"relais niet kunnen inzien,daar ik/wij ons dan een betere voorstelling kunnen maken van het geheel cq wat gevraagt word???

Ad102 (0) PRO, 18 jaar geleden

Als de dynamo niet draait leverd de D+ geen spanning. Het laadstroom-controle lanpje wordt aan 1 kant vanaf het contact gevoed en trekt massa via de D+ van de dynamo waardoor het gaat branden. Zodra de dynamo draait en spanning (stroom) levert, komt D+ onder spanning te staan. De "massa" werking wordt dan opgeheven waardoor het laadstroomcontrole-lampje uit gaat. Een veldstroomrelais,althans de magneetwikkeling, wordt gevoed door die D+. en trekt aan. Dit systeem wordt oa. bij laadkleppen gebruikt. Dus... de D+ aansluiting wordt dan gebruikt om het relais te sturen. De andere kant staat dan aan massa. Het werkt ook allemaal goed, alleen dat verdraaide controlelampje blijft branden. Gebruikt relais is: Bosch 0 332 002 150.806.
Bedankt voor je reactie,Hub.

h.hannemann (0) PRO, 18 jaar geleden

Sorry voor de late reactie.
Een optie is misschien het monteren van een diode op de spoelkant van het relais.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Patrol of stel zelf een nieuwe vraag.