Nissan Primera 1.6 LX: wegvallen spanning

Bouwjaar: 1994, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.6 DOHC

Ik heb een nissan primera 16LX bj juni 1994 en heb het volgende probleem. Ik moet elk jaar de dynamo laten vervangen, omdat die te dicht bij een warmtebron ligt, volgens de garage. Nu blijkt ook de vevanging van de dynamo niet echt te helpen. De accu wordt steeds maar niet genoeg opgeladen. (accu is nieuw, dynamo is nieuw en relais v.d.startmotor is ook vervangen.) Hoewel men nog steeds naar een oplossing zoekt in de garage, hoop ik dat er misschien via dit forum een expert of iemand die bekend is met dit probleem een oplossing weet. Ben door omstandigheden afh. v.d. auto, maar kan nu geen andere aanschaffen. Bij voorbaat dank. Danielle Aron

d.aron

Geplaatst door d.aron (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Nissan Primera? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

wiemer11993 (0), 19 jaar geleden

Heb een Nissan diesel 1991, en die dynamo's zijn slecht.
Maar iederjaar??

wiemer.

patje kadettje (0), 19 jaar geleden

Is het een Primera 1600?
Dan komt het me wel heel bekend voor ja.
Wij (ik werkte ooit bij Nissan) zetten altijd een dynamo van een Sunny N14 erop,we moesten wel de bedrading aanpassen maar dan was het probleem over

d.aron (0), 19 jaar geleden

Hartelijk bedankt voor deze tip, ik geef het door aan mijn garage.
Het schijnt dat van het model NA 1600 van begin 1994 de construktie v/h motorblok verkeerd is.
fijne dagen toegewenst, Danielle

patje kadettje (0), 19 jaar geleden

dat zou ik niet weten,ik weet alleen dat alle 1600 primera's van 1991 tot 1996 dus de P10 modellen het hadden.Vraag me niet waar het nou in zat.Als remedie dus die Sunny dynamo's en dat bleef wel heel........
Succes en tevens van mij prettige dagen toegewenst.

stranger (0) PRO, 19 jaar geleden

ligt aan het merk dynamo.

jst (0), 17 jaar geleden

Hoi !

Ik heb hetzelfde probleem met de nissan, en ik heb al een sunny dynamo gehaald. Echter zit hierop een connector die niet in de primera zit.

Wat moet ik hier op aansluiten? Ik neem aan dat op 1 de dunne draad moet (anders wordt er niets geladen) en op de andere denk ik niets (is denk ik het w contact??)

Echter het probleem is dat de nominale spanning zonder verbruikers slechts 13,4 volt is en met verbruikers 12 volt. Op de scoop zie ik geen rare dingen zoals defecte diodes.

Kan iemand me helpen?

jst (0), 17 jaar geleden

Hallo !

Goed het probleem is bijna opgelost, hierbij een verklaring en de complete oplossing:

Oorzaak van het probleem:
De diodes in de originele magnetti marelli dynamo in de nissan primera is eigenlijk niet zwaar genoeg waardoor deze keer op keer kapot gaan (mogelijk inderdaad icm de hitte die de uitlaat uitstraalt, zeker zoals bij mij op LPG). Als je dan de dynamo nog eens een keer zwaarder belast (caravan, mistlampen, versterker) dan is het snel voorbij met de pret.

Oplossing van het probleem:
Haal inderdaad een Nissan Sunny dynamo. Deze zijn van Mitshubishi en kunnen het werk goed aan. Op deze dynamo zit een 2 polige connector, op het zilveren type plaatje staat een beschrijving van deze connector met een S en een L aanduiding. Verder heb je nog een schroefdraad met een rode ring en een massa schroef.

De S aansluiting is een Sense aansluiting, de dynamo meet via deze ingang de echte spanning. De S aansluiting moet je via een draad met een zekeringetje (ik schat dat 1 ampere al voldoende is) aan de plus pool van de accu aansluiten. Als je dit niet doet, zal de dynamo een steeds hoger voltage gaan leveren, en gaat uiteindelijk je accu kapot.

De L aansluiting is een Lamp aansluiting, welke naar het dashboard lampje gaat, deze sluit je aan aan de dunne draad die origineel geschroefd zat aan de dynamo.

Dan houden we nog 2 dikkere draden over, hiervan gaat 1 draad naar het chassis van de auto, en deze moet ook op het huis van de dynamo aangesloten worden.

De andere draad is de spannings draad welke wordt aangesloten op de schroef met een rode ring op de dynamo.

Als je nu de auto start en je hebt geen verbruikers aanstaan moet je een spanning van ongeveer 14 volt meten op de accu, ongeacht hoog of stationair toerental.

Als je alle verbruikers aanzet, zal deze spanning wel inzakken (tenminste dat gebeurd bij mij) naar ongeveer 12,6 volt. Echter als je het toerental verhoogd, komt de spanning uit op ongeveer 13,4 volt.

Hopelijk kan ik iemand helpen met deze uitleg.

Groetjes Jeroen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Primera of stel zelf een nieuwe vraag.