Mijn nissan primera heeft inmiddels 120.000 km gereden. Vorig jaar is de wiellager rechtsachter vervangen. En nu is de wiellager linksachter aan de beurt.
Dit geintje kost maarliefst 240 euro!
Is dit normale slijtage voor een primera met 120.000 km. Kunnen bredere wielen en/of een verkeerd camber voor extra slijtage zorgen?
Ik hoor het graag !
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als de et-waarde van de velgen erg verschilt waardoor de velgen verder naar buiten staan komt er wel meer druk op de lagers te staan met als gevolg een snellere slijtage.
De huidige ET waarde is 35 met wielen van 195 breed... Ik weet niet wat voor een primera toelaatbaar is?
18 jaar
ET waarde van 35 mag volgens het bandencentrum hier in de buurt. De velgen zijn niet krom, allen cuppen de achterbanden, waardoor het wiellager geluid ontstaat.
Zijn oplossing was het vervangen van de banden van de week. Ik heb zelf de achterbanden naar voren gelegd, en het geluid is inderdaad verhuisd, achter stil en voor trillen en zoem geluid.
Op diverse andere forums lees ik een hele hoop over het Cuppen van banden en dat als je ze naar voren op de aangedreven assen legt dit effect weg gaat door een betere slijtage.
Verder kun je ze ook nog rond slippen door de achterrem aan te trekken en de banden te laten spinnen maar dat doe ik nog maar even niet.
Is het cuppen van banden een bekend probleem bij primera's?
18 jaar
Is bij heel veel merken en typen een bekent probleem. Zit soms in de ophanging en soms ook in de merk banden. Hoe bredere banden is mijn ervaring hoe meer "cuppen". Vaak inderdaad het geluid alsof er een wiellager is versleten.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Primera of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar