Eigenlijk zijn er 2 verschillende problemen:
1) Rammelen van motor bij opkomen koppeling in eerste versnelling en soms ook rammelen in andere versnellingen meestal bij lage toeren.
Dit rammelen is begonnen vlak na het laten vervangen van de distributieriem. Precies of er een blikken plaat rammelt maar je ziet niets anders dan de volledige motor trillen. Ook trekt de motor 5 cm scheef bij opkomende koppeling met handrem opgetrokken is dat normaal?
2) ik voel iets in het stuur en het linkse voorwiel vertoont veel speling bij vastnemen van het wiel, je hoort het ook tijdens het rijden (kraakt soms precies wat). Voorwiel verwijderd:het geheel (veerpoot,fusee,remschijf en stuurstang) naar stuurhuis beweegt precies maar is niet makkelijk te zien. Vorig jaar zijn de kogelverbindingen tussen fusee en stuurstangen al vervangen. Weet iemand wat er precies kapot kan zijn?
Ben al erg lang aan het zoeken wat het toch zou kunnen zijn....
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
zou even langs de garage rijden en vertellen wat er aan de hand is
en dat het is gekomen naar dat je de distrie butie hebt laten vernieuwen
mvg willem2
Dat de motor scheef trek met handrem erop en koppeling oplaten komen is normaal,dan komt er torsie krachten vrij op de steekassen,dus dit is een normaal verschijnsel,
Dat rammelen zou ik mee terug gaan naar de garage waar je bent geweest en uitleggen precies wat je hoort,zou kunnen zijn dat de dist kap niet juist is terug is geplaatst of hebben een schild geraak wat nu krom geborgen is,
Op het stuur huis kan wel eens spelling voorkomen, of zou even kijken of alle bouten nog wel vast zitten?
Ik weet niet of dit stuurhuis in rubbers hangt (zoals de meeste oudere opel's ) maar zou het even controleren,.
Mvg Vincent,
15 jaar
Ik ben terug naar garage gegaan (3de keer), bij de baas zelf ditmaal:
1) gerammel is opgelost, de aanvoerslang van het luchtfilter lag los uit de aansluiting op het plaatwerk, en dit gaf gerammel. Eigenlijk heb ik het zelf thuis gevonden na nog wat rondtasten, omdat de garagehouder zeker was dat het daar moest zijn. Hij gaat er morgen zelf nog eens naar kijken zodat ze er niet meer los komt, hoewel hij nu wel goed vast zit, denk ik. Het was de eerste keer dat die ene kant los kwam bij vervangen van distributieriem, volgens garagehouder.
2)nog niet opgelost, best dat hij morgen hier ook naar ziet, het wiel beweegt wel een centimeter aan het bandoppervlak en geeft daarbij een stootje dat voelt alsof het raakt in het stuurhuis (als je de stuurstang vastpakt ). Alle bouten aan de voorophanging zitten goed vast precies, en kogelgewrichten van stuurstangen zijn pas 2 jaar oud. Stuurhuis in rubbers? Misschien, maar er zijn zeker ook bouten (cd-rom), en waarom dan linker wiel wel er rechter bijna niets speling?
Weet iemand of speling van het stuurhuis te regelen valt bij een vivaro (of traffic)? Heb bij andere types wagens her en der hiervan al gehoord, ergens een imbus stelschroef uitdraaien etc. ...
Bedankt trouwens voor jullie reacties ;)
15 jaar
hou het maar weer op een binnenste of buitenste stuurkogel of fuseekogel die ruim is.vooral bij wat bredere banden en veel stuurwerk slijt dit als een makke beer! Stuurhuisspeling valt niet te regelen dus afblijven!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vivaro of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar