Opel Corsa: 1.6 16V Getikker uit de cilinderkop

Bouwjaar: 1995

Deze motor tikkert een beetje, NIET bij stationair, maar zosnel
als er meer toeren gemaakt worden, bv bij een beetje gas geven naar 2000rpm ofzo, dan hoor je de een getikker, bij de inlaatnokkenas.
(Het zijn niet deinjectoren) Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?
De nokkenassen zijn eruit geweest, samen met de hydrolische stoters, alles zit weer op zijn eigen plek terug, op moment, in de juiste volgorde (en de hydrolische stoters zijn eerst in de olie gedompeld voordat ze terug de kop in gingen.)

Wat opviel tijdens montage, het tandwiel van de inlaatnokkenas, heeft ongeveer een halve tand speling op de spie (iets minder)
Maar de stepen van de tandwielen zitten wel netjes horizontaal tegenover elkaar, en dan staat de pijl op de krukas onderop (iets uit het lood, naar rechts (precies zoals in de boeken
staat))

Wie weet raad?

Met vr gr

Rogier

Rogier10230

Geplaatst door Rogier10230 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Corsa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Corsa_GSi (0), 18 jaar geleden

Het kan zijn dat de krukaslagers aan gort zijn, maar dat heb ik nog niet meegemaakt met dit blok.
Het enige waar ik dan aan denk is de klepstoters.
Wat voor olie heb je er in zitten en zit er wel genoeg in?

Servaas

Rogier10230 (0), 18 jaar geleden

Hallo Servaas,

Er is destijds 3.5L 15w40 olie van totall ingegaan.
Met het terug zetten van de hydrolische klepstoters, hebben we ze eerst even ongedompeld in deze olie, en daarna nog een beetje over de nokkenas gegoten. (zoals in de boeken staat)
Alles is op zijn originele plek terug gegaan en op de juiste momenten en volgorde aangedraaid.

Uiteindelijk is de motor vast gelopen, tijdens onbelast draaien
bij ongeveer 2000/3000 rpm, begon de motor ineens hevig te ratelen, direct uitgezet, maar wel behoorlijk schade, 14 kleppen krom.
De disributie was volgens de gegevens gespannen, en de indicatie van de spanrol stond precies op het midden.
We snappen er dus niks van.

vr gr Rogier

basje (0) PRO, 18 jaar geleden

even een vraagje rogier heeft de auto een zwarte inlaatspuitstuk (kunstof). zo ja dan kun je hier niets aan doen dan hoord dat zo. de latere motoren hebben een aluminium inlaat om dit geluid tegen te gaan. basje

sjaak10918 (0) PRO, 18 jaar geleden

basje, een motor hoort niet vast te lopen, ook al heeft hij een zwart inlaatspuitstuk.
Rogier, is 15W30 wel de juiste olie voor een motor met hydraulische klepstoters?

Rogier10230 (0), 18 jaar geleden

Hallo Basje,

De auto heeft inderdaad een zwart inlaatspruitstuk, volgens de eigenaar was het geluid ook vrij normaal.
Wij hebben de motor nooit horen lopen voordat hij stuk was, dus ik kan het niet direct vergelijken.
Maargoed, dat de motor later vast liep, wil denk ik wel aangeven
dat er iets niet in orde was, of het is allemaal gewoon toeval.

Sjaak, volgens het schema zou de motor het gewoon moeten doen met 15w40.
En zover ik heb begrepen, zijn ook niet de klepstoters vastgelopen. maar is de distributie uiteindelijk van tijd geraakt.
Oorzaak onbekend.

Rogier

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.