Opel Zafira: 1.9 CDTI :P0234 - Negatieve afwijking circuit laadluchtdrukrege

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: Z19DTH

ZAFIRA 1.9CDTI 150 PK.
km-stand : 250.000.

Wanneer auto is warm gereden en er wordt opgejaagd tussen 3000 - 4000 toeren dan valt de motor in de storing:
P0234 - Negatieve afwijking circuit laadluchtdrukregeling.
Ik heb de inlaatdruk/MAP sensor schoongemaakt maar de storing komt terug.
Verder las ik dat er ook een probleem kon zijn met 'vacuum regelklep' ?
Iemand een idee, oplossingsrichting voor deze probleem?
Ik heb zoek functie e.d gebruikt, maar heel veel verder kom ik niet.
Wat is beste in zo een geval; dealer of bosch service?

sel

Geplaatst door sel (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Zafira? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

bvdlinden (0) PRO, 10 jaar geleden

Kijk goed of je EGR klep 100% werkt 9 van de 10 x zit deze vast bij deze km stand. De motor genegeerd dan ook niet meer, Kijk ook even of een van de twee (druksensor) slangen gescheurd zijn bij stuurhuis die van het roetfilter af komen (komt veel voor) Gr Bart

sel (0), 10 jaar geleden

@Bart,
Je verwacht dus niet dat het iets te maken kan hebben met de variabele schoepen van de Turbo ?
De twee slangen van de druksensor zijn 3 maanden geleden vervangen. Ik had toen een storing "P1901 diferenteeldruksensor deeltjesfilter funct. storing ".
EGR-klep heb ik recent schoongemaakt; Het was behoorlijk vervuild. Werking daarvan heb ik niet gecontroleerd. Ik kan voor de zekerheid nog een keer loshalen en conroleren of het veertje e.d. nog soepel gaat.

bvdlinden (0) PRO, 10 jaar geleden

Krijg je p1901 nu niet meer? Wat is dan nu het uitlaat druk verscheel over het roetfilter? P0234 = dat de laatdruk te hoog is. Ik zal hem eerst late regenereren.... Dat de verstelbare schoepen vast zitten van de turbo kan natuurlijk altijd maar zelf heb ik dat nooit gehad! Probeer het eens met een vacuümpompje zal ik zeggen of deze zonder schokken versteld. gr bart

sel (0), 10 jaar geleden

P1901 krijg ik niet meer. Ik begin steeds meer variabele schoepen van de turbo te verdenken.
Het testen van de schoepen met pompje; is dat makkelijk vast te stellen?
Kun je de schoepen van de turbo reinigen zonder de turbo te hoeven demonteren?

sel (0), 10 jaar geleden

Ik heb een busje injector reiniger in de tank gedaan. Na het opwarmen flink gaspedaal ingetrapt in Duitsland. Normaliter had ik binnen 5 minuten na het opwarmen storing te pakken. Nu moest ik veel meer (30 - 35 minuten vol gas) 'moeite' doen om storing te pakken. Zou het na opwarmen nog een uurtje vol gas rijden helpen om turbo schoon te branden ?

sel (0), 10 jaar geleden

Ik kwam een link tegen waarbij de variabele schoepen van de turbo (VNT) prima te reinigen is met MR MUSCLE ovenreiniger. Setjes zoals Innotec kit is voor de particulieren niet aan te komen. Als het je lukt kost het 60 - 99 euro.
MR muscle ovenreiniger kost maar een paar euro.
Hier staat de beschrijving :
http://www.briskoda.net/forums/topic/243...


[url=http://postimg.org/image/gw6kn7b47/][img]http://s7.postimg.org/gw6kn7b47/afb1.jpg[/img][/url]

[url=http://postimg.org/image/gi58nlr0n/][img]http://s7.postimg.org/gi58nlr0n/afb2.jpg[/img][/url]


[url=http://postimg.org/image/ka5s2227f/][img]http://s9.postimg.org/ka5s2227f/afb3.jpg[/img][/url]

sel (0), 10 jaar geleden

Zie tevens link hieronder. Reacties, opmerking zijn welkom.
http://www.audi-sport.net/vb/a4-s4-forum...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.