bij ons staat een omega met een y22xe. Deze wagen heeft soms het volgende probleem. Bij het starten duurt het soms iets langer voordat ie aanslaat. Als die dan loopt blijft het lampje linksonder branden met de afbeelding van een auto en daarover heen een steeksleutel getekend. Vervolgens loopt de wagen dan slecht. Sputtert en houd in. Komt ook moeilijk op toeren en wil niet meer dan 4500 rpm maken. Als je opnieuw start gaat het lampje wel uit (soms nog derde poging noodzakelijk)dan loopt de wagen gelijk weer goed.. Je weet het al tijdens het starten of het goed of fout gaat: als die iets meer tijd neemt om aan te slaan is het mis. Bij het uitlezen bij de Opel dealer kwamen de volgende foutcodes naar boven:
P0340 circuitsensor nokkensasstand geeft geen signaal (58x)
P0170 rijk mengsel.
Om deze redenen is de nokkenas sensor vervangen (wel imitatie) maar helaas binnen 1 dag is het euvel alweer terug.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Deze motoren zijn zeer gevoelig voor de goede (nokkenas)sensoren. Heb al meerdere malen gehad dat imitatie niet of slechts een tijdelijke oplossing gaf. De storing klopt wel met wat je als effect op geeft, dus ik denk dat je het daar wel moet zoeken. Originele sensoren zijn helaas wel duur, maar ja, dat of niet goed lopen..
Succes Nico.
Bestellen in Duitsland
Voor de 2.2 moet het deze zijn: 90520850 62 38 079
http://cgi.ebay.nl/NOCKENWELLENSENSOR-OP...
Ook het kabeltje vervangen!
14 jaar
Morgen komt een origineel exemplaar. Hopelijk is dat de oplossing
Originele sensor gister geplaatst. Distributie stond iets slap, ook bijgesteld. Ben voorzichtig positief.
hmm helaas. De motor loopt wel veel rustiger en heeft aanzienlijk meer kracht. Ook de bestuurster ervaart dit zo. Maar helaas dus. Het lampje heeft weer 1x gebrand. Ging nu wel spontaan uit nadat de wagen met koude motor moeizaam aan was geslagen en eerst even slecht liep. Dinsdag komt de wagen hier weer. Dan eerst maar opnieuw uitlezen.
In de periode dat ik erin reed voor proefritten, is het 1x gebeurt dat de wagen bij de koude start geen compressie had. Mogelijk is dit nu ook weer het geval geweest, ook omdat de wagen van zichzelf weer goed ging lopen en het lampje uitging. Kan er iets mis zijn met de oliepomp/drukregelaar? wagen is afgevuld met 5w40 fullsynthetische olie
Bestellen in Duitsland
Voor de 2.2 moet het deze zijn: 90520850 62 38 079
http://cgi.ebay.nl/NOCKENWELLENSENSOR-OP...
Voorkeur voor de Siemens:
http://cgi.ebay.nl/Opel-Nockenwellensens...
Ook het kabeltje vervangen!
14 jaar
Het is tot dusver bij 1x gebleven. Vandaag opnieuw uitgelezen: brandstofdrukstoring + iets met rijblokkering. Storings geheugen gewist. De nokkenas sensor storing zat er ook in, maar vermoedelijk omdat deze nog niet gewist was nadat deze vervangen was. We wachten maar weer af.
ps. Als dit iemand bekent voor komt hoor ik het graag.
ahh om gek van te worden. Gisteravond nog een stuk in gereden. Na 3 uur stilstand in de vrieskou sloeg de motor goed aan en liep stationair. Maar bij gasgeven was er geen reactie, motor neigde zelfs naar afslaan. Net alsof die geen extra brandstof kreeg, alleen maar extra lucht. Met wat pompend gasgeven kwam na een minuut of 3 de motor toch op toeren en kon ik vervolgens weg rijden. Na een tijdje deed ie weer normaal. Vanmorgen opnieuw koud gestart en bij stevig accelereren horte en stootte de wagen enorm. Vandaag opnieuw uit gelezen, hierbij kwam de code P0170, brandstofafstelling cilinderrij 1. Sowieso vind ik de wagen niet echt soepel rijden. Bij accelereren houd ie wat in, behalve bij volgas. Iemand nog een idee?
heb je de luchtmassameter al nagekeken, als deze defect is wil deze ook wel eens de p0170 code zetten.
Werkinstructie Nominale waarde
Contact AAN
Motor UIT
Alle verbruikers uitgeschakeld
Groter dan 8 kg/h
0.0 ... 0.1 V
Motor draait stationair, op bedrijfstemperatuur
Gaspedaal niet ingetrapt
9 ... 20 kg/h
0.5 ... 1.2 V
Betreffende klemmen:
X83-27, X83-43
Super! bedankt voor deze gegevens. Auto rijd eerst nog, maar ik heb er geen goed gevoel bij.
en de krukassensor geef soms ook problemen had die bij mijn ook na de nokkenassensor ook moeten vervangen gelukkig nu geen problemen meer
14 jaar
Heb hetzelfde probleem met een Omega y22xe uit 2000. Nokkenassensor vervangen, foutcodes gewist, na diverse keren starten gaat het lampje weer aan en loopt de motor slecht. Motor uitgezet en opnieuw gestart, lampje uit en motor loopt normaal. Dus het probleem ontstaat mijnsinziens bij het starten, want als bij (voor de zoveelste keer starten) het lampje aangaat, kan ik meteen, tijdens het lopen van de motor de foutcode P0340 wissen en gaat het lampje ook uit. Dit vind ik vreemd, want als een foutcode aanwezig is, krijg je hem normaal gesproken niet gewist. Bij deze auto dus wel en geeft na het wissen ook aan dat er geen fouten meer instaan. Ik heb zelf het idee dat het aan het nokkenastandwiel ligt (vervuiling of beschadiging) en ga dit morgen als de auto opnieuw hier is checken. Alle bovenstaande dingen heb ik al gecontroleerd, zelfs de tip van een Opel garage om zilverpapier om het eerste stuk van de kabel te doen, maar niets helpt tot nu toe. Als iemand DE OPLOSSING heeft, hoor ik dat heeeel graag!!
Laatste update van deze wagen: Probleem is hier uiteindelijk opgelost. Bij controle bleek opeens dat het lambda getal ook enorm afweek. Er bleek nog een inlaatslang lek tussen luchtmassameter / smoorklephuis en de luchtmassa meter zelf was ook niet meer in orde. Dus die zijn toen nog vervangen. Dit, in combinatie met een originele nokkenas sensor, bleek de oplossing.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar