Opel Omega: 2.2dti p0400, MM, maar nu een lastige!

Bouwjaar: 2001

tja, nu weet ook het niet meer:
Een 2.2dti met p0400 die, als er vermogen gevraagd wordt, na 7 seconden weer goed loopt ??
Het MM stuurt in noodloop als er weinig vermogen gevraagd wordt:
bij een constante snelheid onder 110-120km/h, daarboven geen probleem. De acceleratie (dan wordt er ook vermogen gevraagd) geeft dan ook geen problemen. Het toerental is van geen invloed: in 3e bij 80km/h gaat ie ook in noodloop.
Als het MM in noodloop is, en je vraagt vermogen door het gaspedaal in te drukken gaat na 7 seconden (na wel 25x proberen, elke keer 7sec en niet soms 4 en dan weer 10) de lamp weer uit, is de motor weer uit het noodloopprogramma en het vermogen weer terug. Ga je dan weer constant 80 rijden, gaat ie weer in noodloop, enz. Hij doet het vooral als ie warm is. Maar soms ben je de brug nog niet af en hij staat al weer in noodloop.
Wat heb ik al gedaan:
Vaccuum + potjes goed, oliepeil goed, egr gereinigd, inlaattraject goed, turbo goed, luchtmassameter goed.
Alles uitgebreid gedaan/uitgewisseld/netjes gemaakt enz.
Volgens mij kan het ook niet aan brandstofpomp en verstuivers liggen want als hij moet werken (door tegenwind bij 120km/h of er wordt vermogen gevraagd) doet ie het goed.
Ik denk aan het motorstuurapparaat, maar wie weet er echt raad met deze klacht, want ik ben een beetje ten einde raad met dit ding. Bedankt voor het meedenken,
Wallie

waro

Geplaatst door waro (0) PRO , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Omega? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

Opeltje (0) PRO, 18 jaar geleden

lekke turboslang?

danny1929 (0) PRO, 18 jaar geleden

Intercooler lek?

waro (0) PRO, 18 jaar geleden

intercooler afgeperst, turboslangen ook, allemaal goed.
Bij het wegnemen van de turboslang zag ik dat het inlaatspruitstuk toch wel erg vervuild was, zou dat het kunnen zijn ?

danny1929 (0) PRO, 18 jaar geleden

Dit zou heel goed kunnen,als de wervelkleppen niet gangbaar zijn geeft dit ook problemen.Beweegt het stangetje als je er vacuum op zet?

waro (0) PRO, 18 jaar geleden

Helaas; er zitten geen wervelkleppen in deze motor

waro (0) PRO, 18 jaar geleden

Toch maar het inlaatspruitstuk gereinigd, maar bij de proefrit ging het (natuurlijk) toch weer mis. Maar ja wat nu?

hofman (0) PRO, 18 jaar geleden

De inlaatdruksensor kan vervuild zijn en soms blijven plakken,heb dit meegemaakt met een Sintra,na reinigen was de storing weg.
Topic 2821 maar kan hem niet meer vinden,volgens mij hebben ze opruiming?gehouden op deze site.
Bij zoeken kan je ook nog p0400 intoetsen en dan krijg je nog eens een heleboel adviesen over p0400.

waro (0) PRO, 18 jaar geleden

inmiddels 150km gereden en de klacht kwam nog slechts 4x voor,
-was eerst bijna elke km- en kan me dus niet aan de indruk onttrekken dat het reinigen invloed heeft gehad. Overigens is de inlaatdruksensor nu ook schoon. Verstuivers zijn natuurlijk ook weggenomen, had dat nog invloed ??
Omdat de klacht nog maar weinig voorkomt is het veel te lastig om verder te zoeken. Eerst maar uitproberen of het weer vaker terugkomt. Wordt vervolgd. Tips blijven zeer welkom.

p.verhaal (0), 18 jaar geleden

Is het niet gewwon je luchtmassa meter..? Deze gaf bij mij ook de meest uiteenlopende problemen.

waro (0) PRO, 18 jaar geleden

helaas; dat was het eerste dat ik vervangen heb, maar de klacht bleef. De auto heeft nu in de afgelopen 2300km pas één keer de klacht gegeven. Dus óf het probleem is vanzelf ???(of door het schoonmaken) opgelost, óf het komt weer terug als de buitentemperatuur gaat stijgen. De klacht kwam namelijk alleen voor bij buitentemperaturen van 10 graden of hoger. Afwachten maar.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.