close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Astra: 5 gaats velgen op n 4 gaats auto?

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8i

5 gaats velgen op n 4 gaats auto?
ik heb gehoord dat er n soort adapterringen op de markt zijn waarmee je van je 4 gaats auto 'n 5 gaats kan maken....klopt dit?
zo ja,weet iemand waar ik deze kan krijgen?

alvast bedankt

Geplaatst door

phenex (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Nooit van gehoord.
Ik zou ook niet weten hoe je dat moet bevestigen op de wielnaaf.
Buiten dat ............het lijkt mij ook niet echt veilig.
Wat WEL bestaat zijn (kunststof) centreerringen voor lichtmetalen velgen , zodat de velg de naaf goed omsluit .
Lees het volgende :

Centreerringen

Veel fabrikanten werken met een ringensysteem om een bepaalde velg op meerdere typen auto's te kunnen monteren. Dit heeft te maken met de naaf van de auto. De naaf is het best voor te stellen als het uiteinde van de wiel-as van de auto. Het naafgat van de velg (het gat in het midden) moet hier exact op aansluiten. Nu is het zo dat de diverse autotypes verschillende naven hebben. Naaf 60 (mm) en 56 zijn bijvoorbeeld 2 voorkomende maten. Normaal gesproken zou een velg met een naafgat van 60 mm niet gemonteerd mogen worden op een auto die een naaf van 56 mm heeft. Door een plastic of metalen ring in het naafgat van de velg te plaatsen kan de diameter worden teruggebracht naar 56 mm, waardoor montage wel mogelijk is.

De centreerring zorgt er voor dat de velg netjes op z'n plaats wordt gehouden. Zonder deze ring zou de velg alleen door de bouten op z'n plaats worden gehouden en is de kans op onbalans veel groter.


Bron: www.allevelgenvan.nl

mvg,
Hans.

Hans4040 1285
badge vip badge

17 jaar

dat bestaat niet om van 5 naar 4 bouten te gaan , en ook nie andersom ;

altijd de juiste velgen kiezen , anders heb je problems

opc8275 0
badge

17 jaar

Juist,
en dat soort problems kunnen we hier NIET oplossen.

mvg,
Hans.

Hans4040 1285
badge vip badge

17 jaar

Het bestaat wel.
Je bevestigt de adapterplaat dmv de orginele wielbouten aan de wielnaaf.
Deze wielbouten zitten nu verzonken in de plaat.
Op de adapterplaat zitten, in dit geval, vijf tapeinden.
Je wiel bevestig je weer op de adapterplaat dmv wielmoeren.
Het zijn dus een soort van spoorverbreders met een verloop van vijf naar vier bouten/moeren of andersom natuurlijk.
Maar ik sluit me bij bovenstaande geleerden aan en ga op zoek naar een paar mooie 4gats velgen.

daninja 0
badge

17 jaar

Ik denk dat de verzekering niet uitkeert als er iets gebeurd.


popey

popey 0

17 jaar

Ik denk dat je er ook niet mee wegkomt bij de APK.
Met dat zullen de keurmeesters op dit forum wel weten.
Het lijkt mij nix en ik ga het niet proberen ook.
Volgens mij verzwak je de boel alleen maar.
Net wat daninja zegt , zoek mooie 4 gaats velgen, er zijn er genoeg.

mvg,
Hans.

Hans4040 1285
badge vip badge

17 jaar

Geen APKafkeur zou ik zeggen.
Spoorverbreders mag ook gewoon.

daninja 0
badge

17 jaar

oke

Hans4040 1285
badge vip badge

17 jaar

[quote=popey]Ik denk dat de verzekering niet uitkeert als er iets gebeurd.


popey[/quote]
waarom zou een verzekering niet uitkeren? daar is geen enkele reden voor, destemeer omdat deze adapters zijn voorzien van een TUV keuring.

[url=http://imageshack.us][img]http://img165.imageshack.us/img165/3638/...[/img][/url]

Keuringseis 5.2.23 gaat over de spoorbreedte.
Deze mag max. 2% groter zijn dan de maat die hiervoor is vermeld op kentekenbewijs of kentekenregister. In de wijze van keuren staat echter dat deze controle vooralsnog niet wordt uitgevoerd vanwege het ontbreken van de gegevens in het kentekenregister. Dus de maat van de spoorbreedte is geen criterium bij de APK!

Keuringseis 5.2.24 geeft aan dat de wielen/velgen deugdelijk moeten zijn bevestigd met alle daarvoor bestemde bevestigingsmiddelen. Dit geldt altijd, dus ook als er sprake is van spoorverbreding.

Keuringseis 5.2.48 lid 4 geeft aan dat de wielen onderscheidenlijk banden:
a. goed moeten zijn afgeschermd,
b. niet meer dan 30 mm mogen uitsteken buiten de afscherming en
c. niet mogen aanlopen.

Als dus volledig voldaan wordt aan het gestelde in keuringseis 5.2.24 en 5.2.48 is het aanwezig zijn van spoorverbreding bij de APK geen reden tot afkeur.

Politie en RDW zullen bij hun controles respectievelijk kentekenkeuringen ook letten op eventueel aanwezige spoorverbreders. In de typegoedkeuring van een voertuig moet namelijk altijd zijn aangegeven of de betreffende spoorverbreding door de fabrikant en RDW is toegestaan.
De controle op de eisen die voorvloeien uit de typegoedkeuringen van voertuigen is een taak van de RDW en de Politie en niet van de keurmeester APK.



paul,

P. Kelder 0
badge

17 jaar

jonge, leg die centen die je voor die ringen moet neertellen bij een set passende velgen. als die troep erop had moeten zitten, hadden ze ze wel af-fabriek gemonteerd.

Marcel

hellbat 0
badge

17 jaar

@phenex ,
snappie, Niels?

Hans4040 1285
badge vip badge

17 jaar

Okeej,t is me duidelijk.....


iemand belang bij n set lm-velgen(16"-5x100)met nieuwe continental banden?

phenex 0

17 jaar

Ja, dit konden we verwachten he?
maar nee, bedankt voor het aanbod.

mvg,
Hans.

Hans4040 1285
badge vip badge

17 jaar

Moet je der voor hebben? Ik heb nog wel een paar nieuwe 4x100 liggen trouwens.

liefst off-topic ivm de regels op deze site.

Sytze

sytze 0
badge

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.