Beste forumleden,
Ik heb een Opel Astra G, met 196 DKM op de teller. Hij rijdt zeer fijn en is goed onderhouden, maar recentelijk ben ik tot de ontdekking gekomen dat er in het koelvloeistofreservoir een zwarte, vetachtige, aanslag zit op de randen waar het koelwater hoger heeft gestaan als gevolg van temperatuurschommelingen.
Hij verbruikt geen olie dan wel koelwater.
Wat zou dit kunnen veroorzaken? Ik weet dat de koppakking een zwak punt is bij deze motor, maar daar zijn verder geen signalen van (geen olie- en/of koelwaterverbruik).
Verneem graag jullie ideeën.
M.v.d.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is de koelvloeistof wel eens ververst.
Anders een een Koelsysteem reiniger door de huidige koelvloeistof doen, eind rijden, deze vloeistof verversen voor nieuwe koelvloeistof en kijken of deze dan wel schoon blijft.
willem
den dat je koppakking lek is ik heb het ook mee gemaakt als de kop lek is dan hoeft het geen verbruik te nemen in het begin dus ik zou zeggen naar de garage voor dat er meer ellende komt
11 jaar
Dank voor jullie antwoorden.
@Willem,
De koelvloeistof is nog nooit ververst. Dat hoeft, hoewel ik het betwijfel, volgens mijn (vak)garage niet. Het zou eerder voor problemen zorgen (ik zie het niet, maar ben dan ook geen expert).
@Ulbert,
Als de koppakking wel lek zou zijn, zolang het olie- en koelwaterverbruik minimaal is kan ik er toch gewoon mee doorrijden? Hij heeft tenslotte 196 dkm gedraaid en ik weet niet wat de verwachte levensduur van een astra G met dit type motor is, maar misschien zonde van het geld om dat er nog in te steken?
11 jaar
Als de koppakking lek is, en je rijdt er me door kan het metaal van zowel de cilinderkop, en onderblok worden aangetast.
Koelvloeistof verwissel ik iedere 2 jaar, de anticorrosie raakt een keer uitgewerkt met alle gevolgen van dien.
Ik heb mezelf een Corsa-B 1.5TD aangeschaft, deze werd ook knap warm op de snelweg, koelvloeistof zag er netjes uit.
nu bleek de Radiateur Flink gecorrodeerd te zijn vanbinnen, waardoor vuil de kans kreeg de kanalen te verstoppen, radiateur was beneden lauw en boven koud als de meter op 100 graden stond.
Voor mij reden genoeg, gewoon de koelvloestof iedere 2 jaar te verversen.
Willem
Wederom dank voor jullie antwoorden.
Ik zal de garage binnenkort (binnen 2 maanden vanaf nu) vragen om hiernaar te kijken. Ik geloof dat het mogelijk moet zijn om de koppakking te testen op lekkage?
Ik houd jullie op de hoogte van de ontwikkelingen.
Met vriendelijke groet
11 jaar
Beste allemaal,
Ik zie dat ik verzuimd heb om de oplossing te plaatsen, maar de koppakking was lek. De koelvloeistof alsmede koppakking werd vervangen, de auto rijdt voorlopig weer gewoon door.
Bedankt voor het meedenken!
10 jaar
[quote=OpelAG]Beste allemaal,
Ik zie dat ik verzuimd heb om de oplossing te plaatsen, maar de koppakking was lek. De koelvloeistof alsmede koppakking werd vervangen, de auto rijdt voorlopig weer gewoon door.
Bedankt voor het meedenken![/quote]
dus mijn vermoeden was terecht wat ik al zei dat de koppakking lek was
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar