Goededag mijne heren,
Ik zal t kort en krachtig houden,ben benieuwd of iemand het probleem herkent.
Begin dit jaar bij een Opel Zafira B een nieuwe trekhaak en stekkerdoos compleet met modules en relais gemonteerd, uiteraard alles op de auto geprogrammeerden het meeste van de 13-polige Jeager werkt dan ook. Het probleem zit m eignlijk in de achteruitrijlichten, als de aanhangwagen/caravan is aangekoppeld en aangasloten brandden de achteruitrijlichten van de caravan slechts 2 seconden en gaan ook niet meer aan totdat de auto weer opnieuw in zijn achteruit word gezet! Wat kan het zijn, forum voor geopend.
Groeten van Teun van der Heijden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
waarschijnlijk:
verkeerde watage lampjes gemonteerd op caravan
massa niet goed of overgangsweerstand op caravan
overgangs weetstand in achteruit gedeelte op caravan.
dit moet je eigenlijk even controleren door er een andere kar oid aan te koppelen..
Opeltje, bedankt voor je reactie, we gaan t proberen met een andere caravan en uiteraard controleren wij de caravan van de klant op de genoemde punten. Zal wel even duren (caravan staat nu in de winterstalling) maar laat de oplossing uiteraard even weten als we het opgelost hebben!
Vriendelijke groeten.
Je kan dat aansturen met de Tech 2 dat moet wel de dealer doen.
groetjes ceesie
Voor de geinterresseerde onder jullie, auto is hier geweest en we hebben de aansluiting getest met een testbalk die wij zelf in elkaar hebben geknutseld (iedereen weet zo onderhand al dat een LED-tester niet altijd geschikt is voor het testen op auto's voorzien van CanBus). Op de nieuwe tester bleek alles te werken en op dit moment zit de caravanboer met zijn handen in het haar.
Geregeld dus.
Trouwens, bij deze auto (1.9cdti) is het heel opvallend dat hij de eerste 30.000 km slechts enkele druppels olie heeft verbruikt.
Gegroet.
een vraag ik heb een opel zafira model 2008 daar is een trekhaak gemonteerd met een 13 polig contact doos rechtstreeks van de fabriek.
bij de caravan dealer laten controleren of alles in orde is.
Nee dus ,ik wilde namelijk als ik een stop maakt met mijn carvan dat dan mijn koelkast uit wordt geschakeld zodra de sleutel uit het contact wordt gehaald.
mij werd verteld dat pin nr 10 via het contact moest gaan.
dat heeft mijn opeldealer ook gedaan volgens zijn zeggen, maar bij een check bij de caravandealer gaf die 3 foutmeldingen door.
Is het dan zo dat van de zekering kast naar het 13 polig contact ook een draad naar toe had gemoeten .
Mijn dealer had ik ook een schema gegeven van hoe aan te sluiten.
naar mijn inziens heeft hij alleen een draad via het contact laten lopen voor de rest niets
hoop op een goed advies want ben mijn vertrouwen wel verloren bij deze garage
15 jaar
Ik heb hier geen schema van model, 2008 maar simpel gezegd:
Er moet van je auto (accu) een 12v voedingsdraad naar je ijskast gaan.
Tussen deze draad moet een relais wat inschakelt als de auto op contact word gezet.
Ze moeten dus een aansluiting in de auto zoeken die een spanning geeft na het inschakelen
van het contact en daarmee het relais bedienen.
Wel een goed punt zoeken want anders veroorzaakt het relais een foutmelding in een of andere computer.
Je hangt er tenslotte een extra verbruiker (relais) aan.
Ook het juiste relais gebruiken.
Als een relais uitgezet word genereerd deze zelf een inductiespanning die soms voor verrassingen zorgt.
Er zijn ook relais die daartegen beveiligt zijn.
Er zal vermoedelijk op de zekeringkast ook wel zo'n (+15) punt zitten.(accesoires of zo)
Het juiste punt? Moet de dealer toch wel weten.
Het juiste relais? Moet dealer/Caravan boer weten.
Oiram
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar