Hallo,
Een zafira van een klant heeft het volgende probleem, de auto had een schokkerig rijgedrag bij constante snelheid beneden de 100 km/h, dit is opgelost door een nwe EGR te monteren waardoor het probleem wat het schokken betreft is opgelost. Echter wat nog rest is dat de motor zich toch nog een beetje nerveus gedraagd, wat zich uit in het wat moeilijk overschakelen, gaat niet soepel, motor komt ook wat laat terug naar stationair toerental (gaskabel is in orde), het gaspedaal moet als het ware met een fluwelen voet bediend worden om soepeltjes te kunnen rijden. Met het vervangen van de EGR klep zijn 80% van de klachten opgelost maar het restant moet ook.
De klant rijdt nu sinds een week met een injektiereinigingsmiddel door de benzine, die evt vervuiling van injektors ed. verwijderd, maar nog geen verbetering geconstateerd mbt de klacht.
Ik zit zelf te denken aan een evt defekte of versleten gaskleppotiometer, maar opel dealer zegt dat dit bijna nooit voorkomt. Heeft iemand suggestie's of ideeen wat nog te doen.
Mvg,
Erik
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Had deze auto ook het probleem dat als ie start dat ie in elkaar storte in weer uit sloeg ?
Nee, auto start prima, loopt stationair ook goed, slaat niet af.
probeer het injector demont en goed te reinigen, vaak door kool verstopt.
Ik wil nog ongeveer 4 tankbeurten inkjektorcleaner toevoegen, als er dan nog niks verbeterd is aan de klacht, zal ik het injektorgedeelte inwendig gaan reinigen.
Bedankt voor de tip.
Eergisteren een nwe luchtmassameter gemonteerd, wat een verbetering laat zien mbt tot het nerveuze gedrag van de motor, tevens gisteren de injektors laten reinigen en het gasklephuis schoongemaakt, die trouwens niet erg smerig was. Het probleem met het laat (vertraagd) naar stationair toerental blijft duidelijk aanwezig, zodat je bij het moment van overschakelen, dus koppeling intrappen, de motor nog meer toeren maakt, zodat het lijkt dat je niet kunt rijden.
Nu heb ik ergens gelezen dat mbt het stationaire toerental een boring vergroot moet worden in het gasklephuis?? Wie weet daar iets over te melden?
Kan het probleem ook in de software van het motorstuurapparaat liggen, nav bovenstaade klachten?
gr,
Erik
Stationair toerental van deze X18XE1 is 900 tpm is dit niet aan de hoge kant?
Zit er geen lek in karterventilatieslang/systeem ???.
smoorklephuis reinigen helpt ook wel eens....en de software laten updaten
Smoorklephuis is gereinigd, was niet erg vuil. Heb tevens de injektors ultrasoon laten reinigen, deze waren wel vuil.
Het rijgedrag is wel iets verbeterd maar nog niet optimaal, met name in de bebouwde kom bij het nemen van de beruchte verkeersdrempels wil de auto beginnen te schokken. Dit doet mij denken aan een probleem die ik een paar jaar geleden had bij een opel astra stationcar bj 1996 1.7 turbo diesel die ook begon te schokken, hier hebben we de koppelingsplaat vernieuwd, er bleken diverse compensatieveren in de plaat kapot te zijn zodat er gewoon te veel speling zit tussen prise as versnellingsbak en vliegwiel van de motor, m.a.w. de motor wordt te laat opgevangen door de aandrijving en andersom. Als ik bij desbetreffende zafira 1 voorwiel omhoog krik de Vbak in 4e versnellings zet, vindt ik dat het wiel ook vrijveel vrije slag heeft. Is hier een bepaalde maat voor??. Een koppelingsplaat/drukgroep vervangen is niet een klus die je tussen het aardappelen eten en het toetje doet. De Zafira heeft een km stand van 180.000 km.
Zal binnenkort de auto naar de dealer laten sturen voor een software update.
Wat het vertraagd terugkomen van het toerental, hoort bij dit type motor zegt Opel. Dit ivm milieu eisen.
Graag reaktie.
Wat vindt u van mijn gedachte van de koppelingsplaat.
In dit verhaal mis ik de toeretalsensor. Deze ligt gezien het verhaal wel binnen het verdachte bereik.
Geert
Dat "late" terugvallen in motortoerental komt bij meerdere merken voor.
Heeft idd te maken met de emissie eisen.
Klinkt een beetje vervelend, maar met loeiende motor schakelen ligt idd aan de bestuurder.
Om met dit "euvel" te kunnen rijden moet je gewoon en heel simpel vlak voordat je de koppeling intrapt en gaat schakelen, even het gas "aftoppen".
D.w.z. er voor zorgen dat de motor NIET MEER TREKT op het moment dat de koppeling ingetrapt wordt. Indien men dit NIET doet, schiet het toerental namelijk omhoog. Gas eventjes stabiel houden en dan schakelen...
Kwestie van oefenen maar het werkt WEL!
Chanmaster, indien de ECU nog niet uitgelezen is, valt er HEEL VEEL binnen "het verdachte bereik..."
Je moet motoreigenschappen uiteindelijk NIET als probleem gaan zien want dan kun je beter gaan fietsen.
18 jaar
Dit nerveuze gedrag wil wel eens wat minder voorkomen indien men minder hoog in de toeren gaat rijden.
M.a.w. wat eerder opschakelen.
't Is nu eenmaal NIET meer die oude vertrouwde en robuuste 1.9 S CIH motor.........
18 jaar
En DIE stond stationair juist nerveuze schokjes te geven....
18 jaar
Hoe staat het met de bougies? Is er ergens valse lucht? Wat is de staat van de bougiekabels?
Auto al uitgelezen?
18 jaar
Bougies zijn 1.5 maand geleden vernieuwd, auto is uitgelezen met de snap-on tester en geeft geen foutmelding of iets dergelijks. Klant heeft inmiddels een cursus rijden gehad, wat inhoud bij lagere toeren overschakelen en eerst het gas loslaten voordat de koppeling ingetrapt wordt. Auto is nu volgens hem beter berijdbaar (en zuiniger) en mochten de klachten verergeren wat het schokken betreft, duiken we verder in het probleem. Denk trouwens ook niet dat er veel aan de motorkarateristiek veranderd kan worden. Denk wel dat de koppeling gereviseerd gaat worden als klant opnieuw terugkomt met klacht, vindt deze toch verdacht.
Ik wil u allen bedanken voor het meedenken, iedergeval is de klant redelijk tevreden, zal ook moeten wennen aan de auto.
MVG,
Erik Schrotenboer
Kijk, ik ben blij dat de klant de tip van de rijstijl in ieder geval heeft willen oppikken.
18 jaar
Probleem is opgelost wat het vertraagd terug komen van het motortoerental tijdens overschakelen betreft, we hebben een nieuwe thermostaat gemonteerd, de motor bleef aan de koude kant, ongeveer 75-80 graden, wat 92 graden moet zijn. Auto is nu ook zuinger in gebruik volgens klant.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar