Opel Zafira: dieselpomp kapot en gevolg kromme kleppen

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2 liter diesel

probleemgeval met een zafira waar we niet uitgeraken.
is het bij deze motoren meer voorkomend dat als er iets scheeld aan de dieselpomp dat er dan ook kleppen geraakt worden?

de wagen in kwestie heeft op de snelweg plots een snelheidsverlies gehad langzaam teruglopend naar 60 km per uur.
lichtje van de motor ging branden.
is dan stilgevallen op de pechstrook en niet meer in gang te krijgen.
bij diagnose bleek de pomp kapot dus deze werd vervangen.
en het systeem gespoeld.
daarna ging hij wel in gang maar liep heel slecht en na controle bleken beide uitlaatkleppen van de eerste cilinder krom.
toen hebben we de kop laten revisieren en de kleppen laten vervangen.
wagen liep hierna perfect voor enkele uren blijkbaar heeft toen 1 van de bruggen op de klepstoters het begeven.
gevolgschade van de kromme kleppen was onze conclusie dus deze snel vervangen geen probleem voor de rest.
wagen weer afgeleverd en na 6 dagen weer hetzelfde probleem.
volledig stilvallen en geen compressie meer op elke cilinder.
blijkbaar weer pomp vastgelopen en distributie versprongen.
vermoedelijk weer kleppen geraakt want weer 2 bruggen kapot.

wie heeft dit fenomeen nog beleefd en wat kunnen we doen?????

groeten
stef

hunter99sb

Geplaatst door hunter99sb (0) PRO , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Zafira? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

jan T (10) PRO, 17 jaar geleden

stef is het niet zo dat doordat de pomp vast loopt de distrubuti verspringt en daardoor de kromme kleppen ontstaan ; dit lijkt me eigenlijk voor dit geval de enigste coclusie.
dat de pomp alweer inelkaar draait dan ga je toch denken dat er iets met de brandstof is.
zit er geen water in want dat is funest voor de pomp.
of misschien benzine?
kijk dus goed naar de inhoud van de tank of daar onderin geen water of zo zit.


groetjes jan.

hunter99sb (0) PRO, 17 jaar geleden

we hebben de zaak nog verder bekeken maar aan de brandstof was niet echt iets mis.
ook de distributie bleek nog op punt te staan.
alles nagekeken met de nodige paspennen.
bleek nu wel dat er een klep is afgebroken in de derde cilinder.
dit is wel erg radicaal misgelopen.

is het mogelijk dat de pomp hier aan de basis ligt of waar moeten we het gaan zoeken?

groeten
stef

Opeltje (0) PRO, 17 jaar geleden

is er geen verstuiver die een verkeerd inspuit beeld heeft en dus op de kleppen "piest"

hunter99sb (0) PRO, 17 jaar geleden

nee dan zou dit bij dezelfde cilinder blijven.
en dan trouwens op 6 dagen tijd een klepsteel doorbranden lijkt me toch wel heel vergezocht eens te meer dat de kleppen dicht zijn als ie inspuit.

jan T (10) PRO, 17 jaar geleden

goed mogelijk dan dat de betreffende klep een tikje gehad heeft en deze nu gebroken is of had je deze al vervangen ; want dat is het enigste wat ik er zo nog van kan maken.

groetjes jan.

hunter99sb (0) PRO, 17 jaar geleden

zou in extremis misschien kunnen maar normaal gezien valt het op tijdens het slijpen van de kleppen.
de 2 kromme hebben we vervangen.

het belangrijkste is te weten of het meer voorkomt dat als de pomp er aan gaat dat er dan schade aan de kleppen voorkomt.

groeten
stef

Opeltje (0) PRO, 17 jaar geleden

ik heb het nog nooit meegemaakt.

opc8275 (0) PRO, 17 jaar geleden

ik heb destijds eens gehoord dat de kleppen durven afbrokkelen , en heb het ook 1 keer gehad ; de ganse motor naar de kloten :)

ik zou er toch een okkasiemotor insteken hoor , dan ben je zeker

hunter99sb (0) PRO, 17 jaar geleden

misschien wel de beste oplossing ja
bedankt in elk geval

groeten
stef

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.