close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Vectra: aansturing wervelkleppen

Bouwjaar: 2000

Allereerst de vraag : wanneer wordt de wervelklep(pen) aangestuurd ??
Ik heb een vermoeden dat de wervelklep van mijn auto (X2.0dth) niet (goed) aangestuurd wordt..
Ik heb dit al rijdende getest door een vacuummeter aan het desbetreffende regelventiel te koppelen. Never nooit geen vacuum-aansturing..(getest tot 140km/h).
Als ik de stekker van het regelventiel afkoppel, gaat het motorstoringslampje branden..
Bij het, met de mond, vacuum zuigen van de leiding , reageert de wervelklep wel goed...
Mag ik nu de conclusie trekken dat het vacuum-regelventiel defect is???

Geplaatst door

Catcher (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

maar wat zijn je klachten exact?

Opeltje 0
badge

19 jaar

Ik heb niet direct specifieke klachten (meer).., maar toen ik de auto kocht (2e hands) was ie al niet al te vlot...
Bij nader inzien bleek de LMM defekt, vervangen door een nieuwe...auto veel vlotter..
Tevens (via dit forum!) de luchtinlaat én wervelkleppen ontdaan van een beste dikke roetlaag...auto reageert nog vlotter..
Maar nog steeds heb ik het gevoel dat ie nog niet helemaal op z'n maximale vermogen zit, volgens mij ontbreekt nog een gedeelte trekkracht..
Vooral goed te merken bij het trekken van een aanhanger..
Ik weet niet of die wervelkleppen daar verantwoordelijk voor zijn, maar ze zullen toch een keer aangestuurd moeten worden lijkt mij..
Ik weet dus alleen niet wanneer dat hoort te zijn...

Catcher 0

19 jaar

als de vacuumbediening naar de wervelkleppen niet deugt gaat zeker weten het motorlampje branden...dus wat dat betreft,,

Opeltje 0
badge

19 jaar

Bij stationair draaien heb ik de vacuum gemeten bij de wastegateklep ; -0,6 bar , niet veel dus !!
Bij het afsluiten (niet vacuum aansluiten) van het EGR-regelventiel loopt de onderdruk bij de wastegateklep op tot ong.-0,9 bar !! , dat lijkt er beter op... (vacuumpomp-opbrengst is ong. -1.0 bar!)

De regelklep die de EGR-klep bedient heeft bij mij artikelcode 09158200 en de andere 2 (wastegate en wervelkleppen)hebben artikelcode 09128022.
Ik kom op de site van www.vauxallparts.co.uk onder artikelcode 9128022 een 'EGR Valve Vacuum Sensor' tegen !?
Volgens deze site wordt de 9128022 dus ook gebruikt voor de EGR-klep sturing...
Ik heb nog een regelklep (9128022) van de sloop gehaald en wil deze dus gebruiken voor de EGR-klep-sturing, mag dat ??

Catcher 0

19 jaar

gewoon proberen lijkt me.

Opeltje 0
badge

19 jaar

Geprobeerd !!
Maar na een poosje rijden gaat het motorstoringslampje weer branden. :(
Vandaag ook nog even bij een astra 2.0 dth onder de motorkap gekeken..., alle drie vacuum-regelventielen van hetzelfde type!!(09128022)
MOET bij mijn auto dus ook kunnen lijkt mij...
Misschien/waarschijnlijk verschuift het probleem zich als ik ook drie dezelfde regelventielen monteer...
Morgen nog ff weer knutselen

Catcher 0

19 jaar

Ik heb een vectra 2.0dtl en twijfel ook aan de werking vd regelkleppen.....hoor er maar 1tje werken...en die valt ook stil vanzelf.......
Ik heb trouwens ook 3 dezelfde regelkleppen.
Ik zie het asje van me wastegate ook niet bewegen als er gas word gegeven.
Vacuumpomp is in orde....regelkleppen zijn @dealer 160euro per stuk!! En dat x3!!

OTRacing 0

19 jaar

Volgens mij heb ik de boel inmiddels voor elkaar...
Vacuum-regelventiel van de EGR-klep opnieuw vervangen (alle 3 regelventielen nu van hetzelfde type!) tevens de kleine filtertjes(?) weer aan de regelventielen gehangen..
Even gecontroleerd of de onderdruk bij de wastegate-klep weer ong. 0.9 bar was, bij stationair toerental... (prima!!)

Ook nog even (rijdend) getest hoe de aansturing van de wervelkleppen er nú uitzag...
Aansturing (vacuum trekken tot ong. 0.9bar) gebeurt alleen als je bij stationair-(laag) toerental ineens het gaspedaal intrapt..
De wervelkleppen worden dan ongeveer 1 tot 2 seconden opengezet en gaan daarna blijkbaar (in mijn geval) weer dicht..

De twee vacuum-regelventielen die ik gebruikt heb , heb ik van de sloop gehaald.... (totale kosten: E15,- !!)

Tot slot, als je bij stationair (!!) toerental het vacuumslangetje van de wastegate-klepsturing afhaald zie je het 'asje' wél bewegen ....
Als je op dit slangetje een vacuummeter aansluit, dan moet deze ongeveer hetzelfde aangeven als de opbrengst van de vacuumpomp !!
Sluit je het slangetje uiteindelijk weer aan, dan wordt het asje weer aangetrokken....
Dit alles alléén bij stationair toerental !!!!

Catcher 0

19 jaar

trekt je wagen nu terug veel beter,is hij terug vlotter bij het trekken van een aanhanger?

kouros 0

19 jaar

Wanneer ik bij laag toerental het gaspedaal intrap , heb ik wél de indruk dat de auto beter trekt...

Met een (zware) aanhanger rijden heb ik tot nu toe nog niet weer geprobeerd, maar ik heb wel m'n twijfels of dat beter zal gaan dan eerst...

Tzt komt hier nog wel een reactie op.....

Catcher 0

19 jaar

ik heb toch de indruk dat men meer zou verwachten van een vectra 2.0 dti 16V ik heb ook het gevoel dat hij log of loom is maar ik denk dat hij niet beter kan

kouros 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.