Opel Vectra: stationair trillen door verkeerd afgestelde distributieriem?

Bouwjaar: 1990

Beste mensen,
Ik heb al een tijdje last van het stationair trillen van mijn Opel Vectra c1.8nz. De trilling is door heel de auto voelbaar, maar wanneer het toerental iets verhoogd wordt, gaat het weg. Het is zowel bij een warme als koude motor.

Een aantal maanden geleden liep de temperatuur tijdens het rijden enorm op tot in het rode gebied. De waterpomp bleek kapot te zijn en die is dan ook samen met de distributieriem vervangen.

Maar sindsdien loopt hij dus stationair erg slecht en ik vroeg me af of dat aan een verkeerd afgestelde distributieriem kan liggen? Of doordat de motor te heet is geworden.

Bougies heb ik al vervangen, samen met verdelerkap en bougiekabels.

youri12374

Geplaatst door youri12374 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vectra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

25 Reacties

Opeltje (0) PRO, 18 jaar geleden

de dealer heeft er aangepaste motorsteunen voor...of je moet het toerental iets hoger laten zetten dmv de tech 1 of codeerblokje.

youri12374 (0), 18 jaar geleden

denk niet dat het aan de motorsteunen ligt, want het trillen begon pas na het vervangen van de distri riem en waterpomp. Deze vectra heeft een stationair afstelschroef, maar deze is bedekt met een beschermplaatje wat ik niet wegkrijg. Echt weer handig van Opel

wil12012 (0), 18 jaar geleden

Heb ik ook gehad, door een foutieve afstelling.Wie heeft de riem vervangen, een Opel Garage of een andere garage of jezelf.Als de Opel Garage deze vervangen heeft dan zal het wel in orde zijn.Heeft een andere garage of iemand anders deze vervangen dan hebben ze waarschijnlijk een verkeerd afstelpunt genomen(een tand).De nokkenaswielen moeten overeenkomen met het merkteken op het kleppendeksel, de krukas met de inkeping. Bij mij hadden ze de merktekens van de krukaspoelie genomen, en dat scheelt een tand, dus trillende motor.Dus poelie eraf, merktekens goed zetten en het is in orde.

youri12374 (0), 18 jaar geleden

Bedankt voor je reactie Wil. Een opel garage heeft de reparatie uitgevoerd, probleem alleen is: ik ben het bonnetje kwijt.
Is het makkelijk om het probleem zelf te corrigeren?
Had jij het trouwens ook alleen bij het stationair draaien, Wil? Zijn er nog andere nadelen van een foutieve afstelling?

tijne (0), 18 jaar geleden

hoe veel toeren kan je nu draaien max met je auto ? als dat gewoon 6000 is dan staat de dis riem goed.

waarschijnlijk staat hij stadioneer gewoon ana de lage kant zo als opeltje al aan heeft gegeven want daan gaat hij ook zeer ieritant staan trillen en dat voel en hoor je door de hele auto heen.

gr itjne

wil12012 (0), 18 jaar geleden

Hoi Youri, als een Opel garage deze vervangen heeft dan kun je er toch wel vanuit gaan dat dit goed gebeurd is en ook alles op tijd staat.De nokkenswielen blokkeren ze met een hulpstuk, dus deze kunnen niet verdraaien, en zij weten ook wel dat ze moeten afstellen op de inkeping van de krukas en niet op de poelie.En ja mijn motor trilde ook alleen maar als hij stationair liep.Ik denk dat je het advies van Opeltje en Martijn beter kunt opvolgen.Of het makkelijk is om dat te corrigeren, dan zul je toch wel een behoorlijke sleutelaar moeten zijn en niet een doorsnee doe het zelver denk ik, ik heb het zelf al enkele keren gedaan, probleem bij twee nokkenassen is dat er altijd eentje verspringt als je de riem losmaakt, tenzij je hem blokkeert.(ik schuif altijd een stukje rond ijzer van 6 milimeter tussen de tanden in)Maar ga er maar vanuit dat je hier het probleem niet moet gaan zoeken als een Opel garage deze vervangen heeft.succes ermee.

youri12374 (0), 18 jaar geleden

@Martijn,
Zal morgen even kijken hoe hoog ik hem in de toeren kan jagen. Helaas heb ik geen toerentalteller.

@Wil,
Is het mogelijk om snel te controleren of de distri riem op tijd staat? Beschermkap eraf halen en merktekens controleren, neem ik aan?

@allen
De stationairverstelschroef is bedekt met een rond beschermplaatje. Hoe verwijder je die in hemelsnaam?

Hans4037 (0) PRO, 18 jaar geleden

Youri,

Moet je niet doen joh een auto van 15 jaar oud zo hoog in toeren jagen,wat heb je eraan je kan toch het toerental meten.
Als je er een lager uittrapt heb je niks meer of je moet geld te veel hebben.
Gewoon de distributie afstelling (laten) controleren.

Hans

Alex218 (0) PRO, 18 jaar geleden

Bonnetje of niet, de dealer kan de werkorder zó terugroepen op naam en kenteken. Dus dat je geen bonnetje meer hebt gbetekent niet dat je garantie weg is.

primera p11 (0), 18 jaar geleden

Gewoon het toerental omhoog laten zetten zoals opeltje al zegt.
En niet de boel op gaan jagen tot 6000 omwentelingen als het niet nodig is.
Mocht tie een tand verkeerd staan, heb je nog kans dat tie in mekaar draait ook.

youri12374 (0), 18 jaar geleden

Ok, ik zal nog eens kijken of ik bij de stationairverstelschroef kan en het toerental iets opschroeven. Misschien ga ik ook nog even langs de Opel Garage, maar eigenlijk wil ik eerst zelf kijken of de timing goed staat. Is dit makkelijk zelf te doen?

tijne (0), 18 jaar geleden

punt een er vliegen geen lager uit als je een motor tot 6000 toeren door jaagt wnat dat doe je gewoon als hij in zijn vrij staat dus er wort geen kracht gevraagt.

punt twee als de dis riem niet goed staat haalt hij de 6000 niet want dan hout het op bij 4500 toeren.

punt die mijn vorige auto trok ik in zijn twee door tot de 8000 toeren (en die mogt er maar 6000 draaien) en dat heeft nog nooit tot problemen gelijt.

gr tijne

Hans4037 (0) PRO, 18 jaar geleden

Martijn,

Ik werk al een aardige tijd in het autovak ,maar van jou leer ik nog wat.
Maar ik ga toch voor de normale manier om te controleren of de distributie op tijd staat.


Hans

tijne (0), 18 jaar geleden

daar ben ik het hellemaal mee eens hans maar als je de merk tekens van de kruk as wil vinden met de krukas poeilie er van af en dat is geen fijn klusje voor op straat en ik spreek uit ervaring.

gr tijne
ps: dank je wel modulator

Audifreak763 (0) PRO, 18 jaar geleden

Begrijp ik het goed dat er in een motor geen (extreme) krachten worden opgeroepen als de wagen in z'n vrij staat?. Dit is een op z'n zachtst gezegd niet erg wetenschappelijke benadering. De door Spanjersberg beschreven "vrije acceleratietest" is IMHO niet echt een aanrader.

wil12012 (0), 18 jaar geleden

Mijn laatste reactie op dit onderwerp.Schroef het toerental op met 100 of wat meer toeren en het trillen is weg.Controleren of de riem op tijd staat is in mijn ogen overbodig gezien de riem vervangen is door een Opel garage.Een tand verschil kan overigens geen kwaad, zodat de kleppen de zuiger zouden raken.
Verder, als de riem niet goed staat hoef je de krukas poelie er niet af te halen, staat een van de wielen verkeerd(een tand) dan komen de merktekens op het kleppendeksel niet overeen.Trouwens is de krukaspoelie er met een poelie trekker er heel gemakkelijk af te halen, met schroevendraaiers of een ander ijzer lukt dat heel moeilijk.

Willem12089 (0) PRO, 18 jaar geleden

Wil even vermelden dat vrij accelereren slechter is dan een sprintje trekken. of topsnelheid rijden.

Willem

primera p11 (0), 18 jaar geleden

Idd niet opjagen in de vrij tot 6000 omwentelingen.
Heeft totaal geen doel.
Afstelling controleren, maar ik kan me niet voorstellen dat ze dat bij een opel dealer verkeerd gedaan hebben.
Die doen dat dagelijks.

Willem12089 (0) PRO, 18 jaar geleden

Opeldealers doen dit dagelijks, en dus met een beetje automatisme waardoor er makkelijk een foutje in kan sluipen.

Willem

youri12374 (0), 18 jaar geleden

Ben dus naar de opel garage 'Motorhuis' gegaan in Delft, waar ik hem dus ook 3 maanden geleden heb laten reparen. Deze bestaat dus niet meer, althans niet op die locatie. Dus waarschijnlijk kan ik naar mijn reparatiegarantie fluiten.
Ik heb wel even gespeeld voor het stoplicht met het gas, maar ik vind dat ie te hoog de toeren in moet om hem trillingsvrij te krijgen.
Correctie: Ze zijn verhuisd naar delfgauw.

Willem12089 (0) PRO, 18 jaar geleden

Youri, deze dealer bestaat nog wel, maar deze zit in industrie terrein ruyven in delfgauw, (afslag delft zuid, daar zie je de borden ruyven) dan bij Harteveld SAAB naar rechts, daar moet hij ergens op dat industrie terrein zitten.

Willem

Opeltje (0) PRO, 18 jaar geleden

ze zijn inderdaad verhuist naar een nieuw mooi pand...
Het Motorhuis Delft
Exportweg 3
2645 ED Delfgauw

Willem12089 (0) PRO, 18 jaar geleden

Ja ik had zo'n uitnodigings brief van opel gehad om langs te komen met de officiele opening, maar had helaas gen tijd, vandaar dat ik t wist.

Zit daar samen met de citroen(zuur zeg HAHA)


Willem

youri12374 (0), 18 jaar geleden

Heb de auto naar Motorhuis Delft gebracht en mijn problemen kenbaar gemaakt. Toen ik terug ging om hem op te halen, beweerden ze dat de motor gewoon perfekt liep. Had even wat discussie met iemand van de werkplaats, maar de monteur die mijn auto had behandeld was er niet meer. De plaatsvervanger zei dat de distri riem gewoon op tijd was.
Ben maar weer terug gegaan naar huis en het probleem is nog steeds niet opgelost. Blijkbaar vinden ze het normaal bij het Motorhuis dat heel je auto trilt tijdens stationair. Goed, ik geef het op, ik heb nu al zoveel tijd verspild met het zoeken naar een oplossing.
In ieder geval, bedankt allen voor jullie bijdrage.

Willem12089 (0) PRO, 18 jaar geleden

He, youri, ik wil wel eens komen kijken hoor

interesse: mail me maar ff

Ik woon toch in de buurt (NOOTDORP)

Willem

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.