Hallo hier weer een probleempje uit Curacao.
Zins kort blijft mijn abs lamp branden (alleen als de auto een tijdje niet gebruikt is).
Wat wel raar is als ik hem voor de eerste keer op contact zet en het abs lampje blijf branden en ik zet het contact uit en weer aan gaat het lampje gewoon weer uit. Dit is geen toeval, ik denk dat dat ik het wel 100 x geprobeerd heb en elke keer gaat naar de tweede keer dat ik de auto op contact zet het lampje uit.
Ik heb geprobeerd met een universele OBD 2 Scanner de auto uit te lezen maar er werden geen storingscodes uitgelezen. Ook heb ik de de stekkers van de sensoren schoongemaakt en de batterij een tijdje af gekoppelt. Wat moet ik doen om er achter te komen wat er defect is. Is het mogelijk om de abs sensoren op de wielen ohms door te meten', het is een beetje duur om ze allemaal te vervangen. Ik hoop dat jullie me een beetje opweg kunnen helpen om er achter te komen wat ik moet doen om dit probleem te verhelpen.
Mvgr, Bart uit Curacao
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik had met mijn zafira (astra onderstel) soortgelijk probleem. Ook na 2X contact aanzetten ging het ABS lampje uit. De garage gaf aan dat dit alleen maar kon worden verholpen door plaatsen van nieuwe lagers (ABS sensoren en lagers horen bij elkaar). Vanwege de kosten heb ik de reparatie uitgesteld. Op een gegeven moment begon het probleem echter steeds minder te worden, totdat het niet meer voorkwam... Op 'problemcar' heb ik ergens eens iets gelezen over mogelijkheden dat de sensoren niet correct meten ('denken' dat er iets mis is met de abs) bij afwijkend toerental van de wielen. Ik realiseerde me dat ik net voordat het probleem optrad, 4 nieuwe banden had gekocht. Ook ander merk dan voorheen. Vanwege wellicht andere omwentelingsnelheid van de wielen oid. verwacht ik dat daar toch het probleem in heeft gezeten. I heb er nu geen problemen meer mee. Denk dat het door de slijtage aan de banden weer correct is. Vreemd verhaal wellicht, maar ik kan niets anders bedenken waardoor het probleem vanzelf opgelost zou kunnen zijn.
denk inderdaad dat de fout in afwijkingen of een gammele wielnaaf gezocht moet worden.
Opeltje,
Hoe weet ik welke er defect is????
Ik heb begrepen dat links voor ook de snelheid meet, daar heb ik geen problemen mee, kan ik links voor dan uitsluiten??
Het probleem doet zich voor als de auto stil staat, dus dan zou je zeggen dat ik het probeem omwenteling verschil kan uitsluiten!! Is het niet mogelijk om sensoren door te meten?
Als ik een nieuwe naaf/lager/sensor koop kan ik deze dan los een voor een aansluiten om te kijken welke defect is????
17 jaar
de abs computer meet bij inschakelen van het contact ook de weestand van alle 4 sensoren. mogelijk gaat daar toch wat mis wat de waardes aangaat. als het abs lampje brand moet er ook een foutcode in staan. sommige universele testapparaten willen die niet laten zien weet ik uit ervaring. dus kun je de wagen niet eens uit laten lezen bij bv een dealer? scheelt je een hoop zoekwerk
opeltje kan je even naar mijn vragen in voorgaand stukje kijken en eventueel beantwoorden
17 jaar
als je nog niet rijdt wert de snelheids meter ook niet . dus daar kun je niet vanuit gaan. inderdaad kun je omwenteling verschil uitsluiten maar weestand van de sensoren niet! los aansluiten kan wel, alleen moet je er 2 kopen. voor en achter is verschillend. nogmaals goed uit laten lezen lijkt me beter...
Ik ga woensdag proberen de auto uit te laten lezen met een obd 2 van Sun-Electric, ik laat jullie weten wat eruit komt. Gr, Bart
17 jaar
Uitlezen met OBD2/EOBD heeft weinig nut als het om een ABS probleem gaat.
OBD2/EOBD leest alleen de motor en een eventueel aanwezige automatische versnellingsbak uit.
ABS problemen zul je met merk-specifieke software moeten uitlezen.
Begrijp ik uit het voorgaande stukje dat ik een ABS probleem alleen met de tech 2 van GM kan uitlezen??
Is er echt geen mogelijkheid om bepaalde sensoren uit te sluiten zoals de km-teller het niet doet dat je weet dat het probleem in het wiellager/sensor links voor zit?? En kan ik er zeker van zijn dat een van de sensoren het probleem is dat mijn abs lamp brand met contact aan en motor uit? En toch blijf ik het raar vinden dat als ik de auto twee keer op contact draai dat dan het lampje uit is!!!
Gr, Bart uit Curacao
17 jaar
Nee, zo erg is het nu ook niet. Iemand met een professioneel after-market apparaat die de Opel-protocollen ondersteunt kan het ook. Maar met OBD2/EOBD gaat het absoluut niet als je problemen met de ABS, Airbag, Airco etc. hebt. (En dat was alleen maar de letter A).
Op Curacao zit iemand die ook dit forum gebruikt. Ik dacht dat de naam Guido was.
Deze persoon (bedrijf) is in het bezit van een Sun-scanner. Misschien heeft hij de Opel software wel.
klop helemaal, ik ga morgen naar Guido Zwanikken.
Ik laat jullie het weten!
Gr, Bart
17 jaar
succes en zeg maar tegen guido dat ie niet zo moet zanikken
( dat heeft ie vast nog nooit gehoord. . .. . )
17 jaar
Vandaag naar Guido Zwanikken geweest om mijn opel te laten uitlezen met zijn Sun-Scanner en ja hoor ABS sensor rechts voor defect. Vandaag een nieuwe besteld. Klopt het dat het aanhaalmoment van de centrale naafmoer 20 NM + 80 graden is ??? En zijn er nog dingen waar ik op moet letten tijdens deze reparatie??
Gr, Bart
17 jaar
Bart, wil je even laten weten of je probleem hiermee ook daadwerkelijk is opgelost ?
17 jaar
Hallo, Opel uit laten lezen door Guido, abs sensor rechts voor defect.
Ik heb een nieuwe uit NL laten komen en je raad het nooit voordat de sensor op Curacao was aan gekomen heeft het probleem zich zelf opgelost. De ABS lamp is tot aan vandaag niet meer gaan branden.
Dus ik zit nu met het de gedachte moet ik de sensor toch vervangen of moet ik wachten???
17 jaar
Bij mij is het lampje 3/4 jaar niet meer gaan branden. Sinds vorige week treedt het probleem spontaan weer op.... :-(
Ook bij mij gaf het uitlezen destijds aan dat de sensor rechtsvoor defect was. Maar voor mij is defect defect en niet 'soms defect'. Contacten zijn bij mij gereinigd. Ik vind het een vreemd verschijnsel, zeker omdat na de 2e keer contact omdraaien het lampje gewoon uit gaat. Ik wacht maar weer gewoon af of het weer verdwijnt.
17 jaar
gewoon even bij opel langsgaan,zij kunnen met tech 2 bekijken welke abs sensor het verkeerde signaal geeft,zo weet je welke je moet vervangen
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar