auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Vivaro: ABS/ESP lampje brandt, geen communicatie mogelijk?

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9

Klant rijdt al een paar weken met de volgende storing. Abs-lampje brandt en ook het handremlampje en een storingslampje met een sleutel. Soms ook geen snelheidssignaal zo nu en dan. We hebben geprobeert hem uit te lezen, maar toen kregen we te zien dat er geen communicatie mogelijk was met het ABS systeem. Andere systemen zijn wel gewoon uit te lezen.

Plotseling ging het probleem uit zichzelf over. Echter, een paar dagen later kwam het toch weer terug. Afspraak gemaakt bij ons voor verdere diagnose en daar kwam uit dat er wederom geen communicatie mogelijk is met het ABS systeem.

Stekker op de ABS module is niets verkeerds aan te zien en we beginnen nu te denken aan een draadbreuk oid of een defecte ECU.

Iemand dit al eens eerder meegemaakt?

Groeten,

Geert

Geplaatst door

Siem Bijman (690)
badge vip badge

al 23 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Weet je het protocol en de pen op de diagnose stekker? Zo ja, wat voor voltage meet je op die pen?
Zitten er nog andere systemen aangesloten op diezelfde pen?

oldford 0
badge

14 jaar

Weet niet precies wat je met Protocol bedoeld old ford.

Aansluiting op de ABS ECU is pen 6 die rechtstreeks naar de diagnose stekker loopt zie ik en op de diagnosestekker is het pen 7.

Siem Bijman 690
badge vip badge

14 jaar

Protocol is de manier van communiceren, wij mensen noemen dat taal - Frans, Duits, Engels.
Kan een clue geven met betrekking tot de hardware. Zoals Can of ISO 14230 (KW2000).
Pen 7 is verplicht voor EOBD voor de motor en bak (hoewel deze misschien nog niet onder die regels valt).
Dus zouden op pen 7 meerdere ecu's aangesloten zitten met een ISO protocol. Dat betekent ook bepaalde hardware.
Motor kun je uitlezen dus is het signaal op pen 7 niet geblokkeerd door een of andere ecu.

Dan blijft draadbreuk of een defecte ecu over. Of in uitzonderlijke gevallen een weigerachtige scanner.

oldford 0
badge

14 jaar

Ik begrijp je. Het is een KW2000 protocol. ik kan inderdaad in andere systemen komen, dus ga ik nu de bedrading checken. Weet van Renault Traffic dat daar wel eens wat doorschuurt bij de zekeringkast.

Siem Bijman 690
badge vip badge

14 jaar

Ptrobleem gevonden. Onder de zekeringkast door loopt de bekabeling naar de ABS computer die onder de auto zit. Dit allemaal eens aan de kant gesleuteld en daar zag ik een doorgesleten draad in de draadbundel. 1 van de draden lag nog met zijn manteling aan elkaar , maar verder doorgesleten. Nieuw stukje tussen geplaatst en probleem was direkt weg, dus dat moet het geweest zijn. Km-teller werkt ook weer.

Bedankt old ford voor je hulp.

Siem

Siem Bijman 690
badge vip badge

14 jaar

Mooi. Bedankt voor de feedback.

oldford 0
badge

14 jaar

Toevallig van de week aan een Primastar gewerkt. Zie de foto. Bedrading in de zekeringkast blijft toch een probleem.

[url=http://img151.imageshack.us/i/img5465v.j...][img]http://img151.imageshack.us/img151/8004/...[/img][/url]

foklop 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vivaro of stel zelf een nieuwe vraag.