Opel Vectra: acculampje pas uit op hoge toeren

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1700 TD

Ik heb een ruilalternator gemonteerd en nadien gaat het acculampje pas uit bij hoge toeren (3-4000 tr).
De relais van de laadstroomcontrole, rechtsonder dashboard, is ook vernieuwd. Deze relais rook heel erg
verbrand, toch is het probleem niet opgelost.

Alternator is type met stekker van 4 aansluitpunten en de pomp zit erop gemonteerd. (isuzu motor)

Iemand een tip ?

rallyfiesta

Geplaatst door rallyfiesta (0) PRO , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vectra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

trucker0werner (0) PRO, 14 jaar geleden

zou eerst de spanning meten die hij afgeeft
de kans is dat hij lang te weinig spanning afgeeft en dat de accu gebruikt wordt voor het rijden
dit zou duiden op de spanningregelaar
maar als je 13.5-14 volt op de dynamo direct meet is het goed en moet je verder kijken naar de bedrading
13.5 stationaair en 14.5 volt op 2000rpm ongeveer

hellbat (0) PRO, 14 jaar geleden

Autotechnicus, Onderwerp laad en startsystemen. LES 1

- Als het dynamolampje pas uitgaat bij hogere toerentallen, werkt de VOORBEKRACHTIGING niet. Dus wat wil je dan spanningen gaan meten als je de uitkomst al weet.
pffffffff

Lerend in de autobranche.

trucker0werner (0) PRO, 14 jaar geleden

geef maar beter geen commentaar hier boven op

als je inderdaad geen spanning op je voorbekrachtiger hebt dan wekt hij geen stroom op bij lage toerental
bij hoge toerental is de rotor toch magnetisch genoeg om net genoeg spanning te geven, zodat het lampje uitgaat.

verder wou ik het begrijpend schrijven.
als laatst vindt ik persoonlijk de voltage meer zeggen dan het lampje
want het kan verkeerd aangesloten zitten voor het lampje maar de dynamo wel goed werken
ps je weet wat de gezegde is wat betreft leren en fouten maken hoop ik

hellbat (0) PRO, 14 jaar geleden

Jazeker weet ik dat werner, maar verdiep je eerst eens in wat materie VOORDAT je als een kip zonder kop antwoorden gaat kakelen.

De man zegt "het lampje brandt, en gaat pas bij hogere toerentallen uit", dus, de bekabeling in de auto is in orde, want het lampje gaat aan en uit. De voorbekrachtiging loopt via dit lampje dus, zolang de dynamo geen spanning levert brandt dit lampje.

Het enigste wat dit symptoom kan opleveren, is dat de dynamo defect is, en dus INTERN niet voorbekrachtigd wordt.

e.e.a is binnen 5 minuten uit jouw schoolboeken te halen.

Groeten Marcel

Willem12089 (0) PRO, 14 jaar geleden

@ Hellbat.

De voorbekrachtiging looot bij sommige 1.7TD (isuzu) motoren ook via een laadstroom relais.

hierin kan een probleem zitten.

Deze zit dan achter het kapje in de bijrijders voetenruimte.

Willem

stefan84 (0), 14 jaar geleden

[quote=trucker0werner]als laatst vindt ik persoonlijk de voltage meer zeggen dan het lampje[/quote]
Dat ben ik ook niet helemaal met je eens, het ene systeem is het andere niet, maar als het lampje kapot zou zijn bv, laad hij dus ook niet bij, en dan heb je ook niks aan het voltage..

Willem12089 (0) PRO, 14 jaar geleden

Ligt er een beetja aan Stefan.

Bij opel zit een weerstand in de tellermodule, waardoor de dynamo ook bij defect controle lampje moet gaan laden, dan begint deze te laden bij ongeveer 3500 a 4000 toeren.

Koppel je de tellerbak af, dan kan je gasgeven wat je wil, laden gaat ie echt niet!!!! zelf uitgetest.

Willem

rallyfiesta (0) PRO, 14 jaar geleden

Heb ondertussen de alternator terug laten testen op bank en de spanningsregelaar toch voor zekerheid vervangen... zonder resultaat.
Bedrading en massa oké, relais laadstroomcontrole en die zware relais die erbij zit beiden vernieuwd... zonder resultaat.

Ik moet echt veel gas geven en dan gaat het lampje uit, begint hij ook effectief pas bij te laden en start mijn toerenteller !

Wanneer ik voor op de blauwe kabel die aan alternator vertrekt (dunne groene kabel na de stekker boven), 12 volt voeding zet met
met een powerprobe, dan start de alternator op ! Welke voeding mist hij hier dan ?
Ik heb er namelijk geen schema's van op autodata. Maandag heb ik boek van Kluwer, hopelijk staat hierin meer.

@WILLEM; Kan de fout dan bij mijn tellers zitten ?

Willem12089 (0) PRO, 14 jaar geleden

Ja, fout kan in de teller zitten, te licht lampje in dynamo controle lampje (hoort een 5watt lampje in) of weerstand in teller kapot...

weerstand kan je controleren door lampje te demoneteren, te starten en de motor richting de 3500 a 4000 toeren te jagen, dan moet alsnog de dynamo gaan laden.

Willem

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.