Opel Omega: achteras lekt olie (ook wel PO genoemd)

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.2i

Hallo,

Ik ben naar de garagist gegaan en ze hebben daar gezien dat mijn achteras of ook wel PO genoemd aan het lekken was. de garagist zei dat het niet te herstellen is (9van de 10 kansen zou volledig kapot gaan bij herstelling). Wat is hier aan te doen dan? volledig nieuwe achteras?? dat zal toch wel een kost zijn zeker??

de garagist had gezegd dat ik het onder controle moest houden en dat het zou kunnen bijgevuld worden. hoe kan ik dit eigenlijk ondercontrole houden?

ook bij koude start, wilt soms de achteruit (R) versnelling moeilijk erin gaan. heeft dat met dit te maken? vroeger was dat niet zo.

Heb zelfde probleem geschreven maar als model 'olympia 2002' was een vergissing, denk iets te snel geweest bij aanduiden.

leviis

Geplaatst door leviis (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Omega? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

leviis (0), 13 jaar geleden

ik heb dit nog steeds nie tkunnen oplossen.

kleijn (0), 13 jaar geleden

over je achteras in de gaten houden
wordt waarschynlijk mee bedoelt
dat je het af en toe moet peilen
dat die moeilijk in zijn achteruit gaat
ja we worden allemaal ouder je auto ook
maar dat zal met de kou te maken hebben
dikke olie

anoniem-1573996169 (0), 13 jaar geleden

dat ie moelijk in z'n achteruit gaat heeft niks met je lekkage van je achteras te maken.

leviis (0), 13 jaar geleden

hoe moet ik die peilen?? waar kan ik dat zien?

en als ik wat olie moet toevoegen hoe doe ik dat dan?

kleijn (0), 13 jaar geleden

zit een moer in je achter as draai je er uit
als er dan geen olie iutloopt
voel je met je pink in het gaatje pink er uit halen moet er olie aan zitten
zo niet bijvullen
heb je busjes hydroliek olie voor met een tiutje
tuitje in as steken in flesje knijpen tot er olie zichtbaar word

Uitbouwen, demonteren

Afsluitplug (1) van vul- en controle-openingen demonteren. Bij auto's met sperdifferentieel eerst kunststofplug (2) verwijderen.

Achterasolie tot onderste rand vulopening vullen – hiertoe speciale olie gebruiken – zie "Technische gegevens – achterasolie". Bij auto's met sperdifferentieel eerst olietoevoeging vullen.

Inbouwen, monteren

Afsluitplug achteras (1) aantrekken – aanhaalkoppel 22 Nm, vervolgens bout 90° + 180° verder draaien.

Bij auto's met sperdifferentieel de kunststofplug (2) over de afsluitplug van de achteras drukken.

leviis (0), 13 jaar geleden

de garagist had gezegd bij herstelling ervan dat de kans heel groot is dat het volledig stuk zou gaan. 9 van de 10 kansen zou volledig stuk gaan.

is dit zo of niet? want heb nog enkele keren problemen hier op deze site geschreven, ook over die garagist en ze zeiden dat ik naar een ander moest gaan enzo.

kleijn (0), 13 jaar geleden

als je echt een kapot cardan hebt
zou ik op de sloop gaan zoeken
vaak gaat inderdaad naar rep de achteras weer kapot
omega,s liggen genoeg op de sloop
maar dat is een keus die je zelf moet maken
ligt er aan wat stuk is als het alleen een olie kering is lijkt mij dat niet zo,n probleem
en ik heb gezien dat je meer vragen stelt
ik heb eventueel een vraag baak

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.