close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Omega: elektronisch oranje lampje brandt

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.2i

Hallo,

de oranje lampje brandde, ik ben naar de garagist gegaan en ze hebben het gemeten en zeiden dat het aan de lambdasonde lag. mijn wagen heeft dan 2 lambdasondes, ze hebben gemeten welk niet goed was. die is dan vervangen en ok wagen terug goed. maar naar een korte tijd (denk 2weken ofzo of misschien 3 weken) begint het weer te branden en je voelt ook wel dat het iets minder vermogen heeft.

voor dat de lambdasonde vervangen was brandde de licht een tijdje en dan ging het weer weg. en daarna kwam het weer terug.

deze codes werden gelezen als fout: P0170 en P1130.
de toerental bleef soms vast op 1500 toeren of 2000toeren. hij zei dat het door de lambdasonde kwam, bij koude start wou de motor stil vallen wanneer je ging rijden bij eerste versnelling (redde het door meteen op embreage in te drukken) kwam blijkbaar door lambdasonde zei hij.

Geplaatst door

leviis (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

P0170 is een mengsel probleem, meestal werkt dan de lambdasonde goed en meldt dat alleen. De vraag is of het mengsel te rijk of te arm is.
P1130 is een probleem met de lambdasonde. Maar ook hier zijn er meer mogelijkheden. Hoeft niet de sensor te zijn.

Ik zou maar iemand anders gaan zoeken (dealer) want bij de koude start werkt de lambdasonde nog niet. Dus is dat ook niet de oorzaak.
Zelfde geldt voor het hoge toerental bij stationair. Daar is een lucht lek waarschijnlijker.

Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.

Als dat allemaal goed is, laat de dealer dan de sensoren uitlezen en de signalen controleren. Vooral luchtmassameter en lambda sondes.

oldford 0
badge

13 jaar

bij P0170 stond er bij de ene rijk en bij de andere arm. garagist had gezegd dat deze beide rijk moesten zijn.

bij p1130, hoeft niet sensor te zijn, wat kan er dan nog zijn? hoe kan men dit vinden dan dus wat exact de probleem is.

leviis 0

13 jaar

Uitleg voor P0170 snap ik echt niet wat de goede man bedoeld.
Leg nog eens nader uit wat je bedoelt met de ene bank rijk en de andere arm, stond dat in de data erbij?

Voor p1130 zie vorige reactie.

Nogmaals, zoek een ander die er wel verstand van heeft.

oldford 0
badge

13 jaar

de garagist liet het zien. bij de data stond het. rijk en eronder arm (of andersom). hij zei dat het in ieder geval zelfde moest zijn, dat de regeling niet goed was, de ene wel goed de andere niet. meer kan ik eigenlijk niet meer zeggen.
maar zoals jij het zegt iemand die er verstand van heeft gaan.

je bent zeker heeeel erg bedankt. een heel opheldering in iieder geval.

leviis 0

13 jaar

Waarschijnlijk was dit de status van de beide lambdasondes. Deze hoeven niet hetzelfde te zijn.
De status van de voorste sensor (voor de kat) wisseld continue (of behoort dit te doen) tussen arm en rijk.
De status van de achterste sensor (na de kat) wordt bij Opel vrijwel altijd als "arm" gegeven. Die hadden ze beter weg kunnen laten.
Zelfs als die status wel zou werken, dan zit er nog een tijdvertraging tussen en omdat dit een momentopname is, kunnen ze altijd verschillen.

oldford 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.