close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Astra: Achterruitenwisser Astra F

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: GSi C20NE

Hallo,

Ik heb een probleem met de achterruitenwisser van mijn Astra GSi uit 1993.
Op de 2 draden die op de achterruitenwisser-motor zitten (blauw en zwart) staat constant 12V.
De hendel is naar mijn mening wel nog goed, want zodra ik de hendel naar achteren doe komt er gewoon 12V op het zwart/gele kabeltje.
Het relais kan het volgens mij niet aan liggen, want ik heb er al 3 geprobeerd en doen allemaal hetzelfde --> Zodra ik het relais erin steek komt er 12V op de blauwe kabel die naar het motortje toeloopt.

Iemand die weet hoe dit kan?? Neem tenminste niet aan dat het normaal is dat zowel op de blauwe als op de zwarte kabel beide constant 12V staat.
Hoop op een snelle reactie, want mijn auto staat er nu nogal gedemonteerd bij ;-)

Geplaatst door

GSi-Driver (0)
badge

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Geen breuk in de massadraad? Vaak gebeurt dit in de tule, in de bovenhoek van de achterklep.

Gr.

Petje57 0
badge

18 jaar

Welke draad is dan de massa-draad? Volgens mij werkt de massa via een aansluiting op de achterklep zelf. Er loopt namelijk een bruine draad van het motortje naar de achterklep.

GSi-Driver 0
badge

18 jaar

Oke. Maakt de klep dan wel massa en heb je al in de tule gekeken op kabelbreuken? Komt vaak voor.
Slechte of geen massa van de klep kan opgelost worden door de scharnierpennen van de klep af te schuren en met vet weer te monteren. Een extra draad door de tule trekken is ook 'n optie natuurlijk.

Gr.

Petje57 0
badge

18 jaar

volgens mij hoort er op 1 draad continue spanning te staan (om de slag van de ruitewisser af te maken) en op 1 zet je met de schakelaar spanning om de ruitewisser aan te zetten. Maar maak er idd eerst een goede massa aan. De spanning op 1 draad kan wel wegvallen als je een goede massa hebt. (je meet dan een lekspanning, die wegvalt als je vermogen zou afnemen). Als dit niet het geval is en als je dus op 2 draden spanning blijft hebben, kun je ook sluiting in de ruitewissermotor hebben . Sjaak

sjaak10918 0
badge

18 jaar

[quote=sjaak10918]volgens mij hoort er op 1 draad continue spanning te staan (om de slag van de ruitewisser af te maken) en op 1 zet je met de schakelaar spanning om de ruitewisser aan te zetten. Maar maak er idd eerst een goede massa aan. De spanning op 1 draad kan wel wegvallen als je een goede massa hebt. (je meet dan een lekspanning, die wegvalt als je vermogen zou afnemen). Als dit niet het geval is en als je dus op 2 draden spanning blijft hebben, kun je ook sluiting in de ruitewissermotor hebben . Sjaak[/quote]
De massa is goed. Want die komt direct van de accu af naar achteren toe.

GSi-Driver 0
badge

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.