Opel Corsa: achterwiellager opel corsa

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

hallo mensen,
ik heb hulp nodig of beter gezegd advies,
de achterwiellagers van onze corsa zijn aan vervanging toe.
heb wel ervaring met de konische lagers maar deze zijn geperst.
ook geen probleem , maar kan ik de naaf er zo afsleutelen ?
of heb ik hier speciaal gereedschap voor nodig???

hoop dat iemand me snel kan helpen, want we kunnen er niet meer mee rijden, of we moeten oordopjes in doen.

b.v.d richard 1966

richard 1966

Geplaatst door richard 1966 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Corsa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

check

Beste antwoord, geplaatst door hellbat (0) PRO, 13 jaar geleden

Naaf kan er zo af, werkt hetzelfde als met conische lagers.

richard 1966 (0), 13 jaar geleden

hoi hellbat,
super bedankt voor je snelle reactie en advies.
de lagers zitten er al in en mijn vrouw kan weer heerlijk rijden zonder veel lawaai.
echt super.
en geweldig zo'n site.

mvg richard

hellbat (0) PRO, 13 jaar geleden

Bedankt voor de feedback, en veel veilige kilometers.

richard 1966 (0), 13 jaar geleden

sorry!
het is prima gelukt, maar nadien alweer een keer vervangen en nu hoor ik ze weer, heb dit nog niet eerder meegemaakt , maar komt goed.

nogmaals bedankt.

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Dan ben ik toch benieuwd naar de techniek die jij gebruikt . Om de lagerringen er uit te halen zijn er 2 inhammetjes om er een dikke drevel in te zetten. Het monteren gaat met slaan zelden/nooit goed ! Persen of met een draadstang er in trekken is de manier en kijk ook of de ruimte van de lagerring niet beschadigd is. Binnenring van het grote lager er in met een klodder vet,maar niet overdrijven en dan de keerring er opdrukken . Het hele zaakje op de as en dan het 2 e lager met wat vet (wel kogellagervet) dan de borgring plus moer . Nu komt het belangrijkste hoe vast zet je die moer ???? Een onbekende denkt alleen aan spelingsvrij, maar je zag dat het kleine lager heel gemakkelijk op de as schoof. Dus moer eerst handvast en dan zover los dat je de borgring met een schroevendraaier heen en weer kan schuiven zonder hem als hefboom te gebruiken. Splitpen er in en is er geen mogelijkheid dan iets losser !!! Vetdop niet vergeten. Lager defecten zijn er alleenbij komst van water of bij te strak zetten van de moer . De draagkracht van zo'n conisch lager zijn velemalengroter dan wat er bij de grootste belasting op komt. Ook diverse malen kom je stuk geslagen vetdoppen tegen . Als er water binnen komt kan je zo weer aan de gang . Succes.

patje kadettje (0), 13 jaar geleden

de schalen erin monteren doe ik altijd met oude schalen,die heb ik langs de slijpsteen gehaald met de buitenkant zodat de buitendiemeter iets kleiner is,die leg ik dan op de nieuwe schaal,en zo tik ik hem erin.
Kan je nooit uitschieten of iets beschadigen.
met een drevel heb je inderdaad grote kans dat je uitschiet en meteen een kras in je schaal,kan je m meteen wegmikken.

richard 1966 (0), 13 jaar geleden

ik monteer ze dus net zo als jullie , verder geen problemen maar bij de linker loopt die "zwarte" kering er steeds uit.

mischien ligt het aan de trommel?
dat lijkt me de enigste oplossing nog

Willem12089 (0) PRO, 13 jaar geleden

Kan inderdaad aan de trommel liggen, maar ook aan de naaf zelf.

Willem

richard 1966 (0), 13 jaar geleden

hoi willem,
sinds kort weet ik dat de oude eigenaar zo'n 500 km heeft gereden met lagers die er compleet uitlagen.
en er dus eigelijk niet meer mee te rijden viel.

dus met een klapperend achterwiel aan die zijde.

dus volgens u is dan de kans grrot dat de naaf dusdanig is beschadigd ?

dus het advies is om de naaf te vervangen als ik het goed begrijp??

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.