Kom net terug van vakantie met mijn Opel Vectra c 2006 en tijdens de terug reis is er voor de tweede keer binnen een jaar links achter een velg afgelopen (5 * bout afgebroken). Gelukkig bleef de velg beide keren om de remschijf hangen waardoor verdere schades gelukkig achterwege zijn gebleven.
De eerste keer gebeurde het in spanje zonder enige voorwaarschuwing een knal en daar stonden we alle vijf de wielbouten afgebroken. De auto is bij Opel in Spanje gemaakt incl allemaal nieuwe wielbouten (uit voorzorg) maar nu bijna een jaar later is het dus weer gebeurd, hier stonden we in Belgie aan de kant wederom 5 bouten afgeknapt links achter.
De eerste keer werd al gauw gezegd dat ik bij het verwisselen van de zomer en winterbanden de wielbouten te vast zou draaien maar sinds ik dit heb meegemaakt heb ik dit laten doen bij een gerenomeerde garage. Er lijkt me dus iets anders aan de hand ik was benieuwd of iemand hier enige ervaring mee heeft gehad. En of er misschien iemand is die weet wat de oorzaak zou kunnen zijn. Ik heb weinig vertrouwen meer in deze auto het had n.l. veel slechter kunnen aflopen en een 3e keer wil ik niet meer meemaken.
Het is beide keren gebeurd na een lange reis met een beladen auto.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Mooi dat het verder zo goed is afgelopen maar waar zijn de bouten afgebroken? Ik bedoel: alleen de schuine kop af van het draadeind of glad met de remschijf of..........?
bouten zijn halverwege geknapt
11 jaar
Aluminium wielen of staal ?
Hoe ging dat los halen van die stukjes ??? Normaal genomen hadden deze bij het boren naar achter moeten draaien en er uit vallen.
Aan die conus te zien zaten de bouten NIET vast maar klemde de schroefdraad .Let ook op de soort van conus , bolconus kan ook nog . Let daar op .
De breuk in die bout is typisch door vermoeidheid. Er heeft dus beweging in gezeten.!!!
Knap eerst de schroefdraad in de naaf op met een geschikte tap.
Succes.
Dat is wat ik dus vroeg punt , aluminium velgen of staal , daar zit verschil in , tevens kijken naar naafcentrering , als er velgen op zitten met losse centreerringen is deze linksachter dan wel aanwezig , zoniet komt alle kracht op de wielbouten.
Een wiel zonder centreerring, dat is geen rijden .!!! Dat had de eigenaar echt wel gemerkt in rijgedrag.
Groeten.
Vermoedlijk de bouten veel te vast gedraaid !
mee eens ,en waarschijnlijk niet de eerste keer.
en ... veel geluk gehad.
Het had slechter kunnen aflopen.
popeye
11 jaar
Wat late reactie , maar ik heb de wagen goed laten onderzoeken en alluminium velgen mankeert niets.De bouten waren niet te zwaar aangetrokken (110 n) en er zit totaal geen speling op de naaf. Tijdens controle van het wiel rechts achter braken bij het losdraaien (luchtsleutel)van de bouten zomaar twee wielbouten af. Bij verder onderzoek ben ik er achter gekomen dat dit in Duitsland ook vaker voorkomt mijn garage is van mening dat dit aan de originele opel bouten ligt waarschijnlijk zijn ze te hard. Maar maak dit Opel maar eens wijs. De garage houder stelde voor om andere wielbouten van een betere kwaliteit te gebruiken. Deze bouten worden nu besteld en binnenkort gemonteerd.
http://www.opc-club.de/forum/vectra-insi...
ik ben dus niet de enige die het overkomt. Ik houd jullie op de hoogte.
11 jaar
[quote=Punt]Hoe ging dat los halen van die stukjes ??? Normaal genomen hadden deze bij het boren naar achter moeten draaien en er uit vallen.
Aan die conus te zien zaten de bouten NIET vast maar klemde de schroefdraad .Let ook op de soort van conus , bolconus kan ook nog . Let daar op .
De breuk in die bout is typisch door vermoeidheid. Er heeft dus beweging in gezeten.!!!
Knap eerst de schroefdraad in de naaf op met een geschikte tap.
Succes.[/quote]
De bouten hebben ze de eerste keer in geboord en verwijderd de tweede keer weet ik niet. Tijdens controle rechtsachter braken twee bouten met losdraaien kapot en dit draad kon eenvoudig worden verwijderd .
11 jaar
[quote=opc8275]Vermoedlijk de bouten veel te vast gedraaid ![/quote]
Bouten zijn netjes met 110 n aangedraaid dus daar kan het niet aan liggen.
11 jaar
[quote=kaleido 1]Dat is wat ik dus vroeg punt , aluminium velgen of staal , daar zit verschil in , tevens kijken naar naafcentrering , als er velgen op zitten met losse centreerringen is deze linksachter dan wel aanwezig , zoniet komt alle kracht op de wielbouten.[/quote]
Alluminium velgen.
11 jaar
Ik deel de mening van Punt! Neem eens een foto van de restjes terwijl ze allemaal neer liggen, dan zal het misschien duidelijker zichtbaar zijn.
Aan het breukvlak kan je het een en ander afleiden.
Fijne breuk is hard materiaal ,grof is zacht. Nu aan jou om de rek te meten . Als deze een verlenging heeft ,dus niet meer in een nieuwe bout passent dan is de bout te vast gedraaid!
Als die verlenging er niet is dan is het een vermoeidheids breuk.
Heb wel meer geboken wieltapeinden gezien maar allen tegelijk is wel heel bijzonder.
Groet.
Ik ben niet de enige opel rijder zie link
http://www.vectra-forum.eu/vectra-sonsti...
Ik zal de bouten nog eens goed bekijken.
11 jaar
Mijn oplossing is om het jaar nieuwe wielbouten (van een andere fabrikant dan Opel) verder heeft niemand een oplossing. Maar boven de 130 kom ik niet meer met mijn Opel je weet maar nooit.
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar