Opel Tigra: Afsluiten egr klep en nog storingslampje

Bouwjaar: 1995

Hallo,

Onlangs had ik met mijn opel tigra uit 95' problemen met de egr klep. Daar ik nog een andere egr klep had liggen heb ik de stekker losgehaald van de egr klep. Deze op de losse klep aangesloten en vervolgens los in het motorruim gehangen. De auto reed direct weer stukken beter echter krijg ik in de volgende situatie een storingslampje;

Wanneer ik eventjes redelijke heb doorgetrokken of een tijd op hogere snelheid (boven 80 km/u) rij en ik laat vervolgens het gas los krijg ik een storingslampje.

Mijn vraag is of dit probleem bekend is bij het loskoppelen van de egr. En zou dit probleem verholpen zijn door de originele egr klep af te doppen met een dichte pakking.

Met vriendelijke groet,

Dave Hermus

Maverick82

Geplaatst door Maverick82 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Tigra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Opeltje (0) PRO, 18 jaar geleden

het is hier al vaker besproken....een egr van een x14xe of een x16xel is niet af te doppen dmv en plaatje of iets dergelijks zoder dat het motorlampje gaat branden.dit omdat als de klep geopend wordt de inlaatbuis luchtdrukmeter (map sensor) geen verlaging in de inlaatdruk ziet.dus foutcode op egr klep....de enigste optie is helaas een nieuwe egr klep...

Maverick82 (0), 18 jaar geleden

Oke maar als ik nu even doorredeneer. De mapsensor meet de inlaatdruk. Deze wordt omgezet in een zeker voltage en wordt doorgestuurd naar de ecu. Is het niet mogelijk om een weerstandschakeling van de MAP sensor naar de ECU te plaatsen zodat de ecu denkt dat dr wel een verlaging in de inlaat druk is? Kan iemand vertellen welke zaken nog meer verband houden met de map sensor dan alleen de egr klep?

oldford (0) PRO, 18 jaar geleden

Vooral een weerstand plaatsen als je de motor op wil blazen.
Als je dan volgas geeft denkt de computer nog steeds aan halfgas of op z'n best 3/4 gas en geeft veel te weinig benzine.
Overigens de juiste omschrijving voor de foutcode is: De ecu ziet een veel te lage inlaatdruk tijdens gas los. Dit omdat de egr-klep niet open gaat; normaal stijgt de druk weer als de egr-klep open gaat.

Opeltje (0) PRO, 18 jaar geleden

de egr regeling wordt door de ecu gecontroleerd door:

de egr klep zelf
de terugkoppeling van de egr klep
de verranderende inlaatdruk gemeten door de map sensor
het veranderen van het mengsel door de lamdasensor..

het aanbrengen van wijzigingen in dit systeem gaat gegarandeerd mis.

Maverick82 (0), 18 jaar geleden

kijk dat zijn antwoorden waar ik wat aan heb. Echter als je een 2e egr los in de motorruimte aan de egr stekker koppelt rijdt ie wel als een tierelier. Oke het storingslampje gaat branden. Maar wat gebeurt er dan precies? gaat de motor in noodloop lopen? en welke verschillen zijn er dan ten opzichte van de normale loop van de motor. Want echt zichtbaar verschil merk ik niet als de egr blindgekoppeld wordt en het mm lampje gaat branden.

Opeltje (0) PRO, 18 jaar geleden

de regeling loopt in noodloop. opzich geen probleem, maar ik vraag me af of je co waardes ed nog wel kloppen. dit omdat de ecu nu in eigen modus regeld..

Maverick82 (0), 18 jaar geleden

Oh oke maar je hebt dus wel gewoon nog je volle aantal pk's en koppel ter beschikking zeg maar? t is dus niet zo dattie echt safe gaat lopen en dat ie ineens maar 160 kan ofzo?

Opeltje (0) PRO, 18 jaar geleden

gewoon proberen lijkt me.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Tigra of stel zelf een nieuwe vraag.