close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Tigra: temperaruur probleem

Bouwjaar: 1998

Beste lezers ik heb een probleem met een tigra van 1998 de temperaruur loopt hoog op en de ventilator komt te laat in.
Bij de opel werd een lekke koppaking geconstateerd deze is inmiddels vervangen ook de waterpomp de thermosstaat de distributieriem en de onderste sensor(s29)van de radiateur is vervangen maar nog steeds komt de ventilator te laat in hij gaat vlak voor het rode vlak pas snel draaien. Als de onderste stekker van de sensor word los getrokken en door verbonden gaan beiden ventilatoren rustig draaien ik heb hem in afwachting van goede raad maar even door verbonden gelaten. Wie er een goed advies? Gr Henk

Geplaatst door

Henk4338 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Henk,

Het zou kunnen dat de radiateur gedeeltelijk verstopt zit dan bijft deze te koud op de plek waar het thermocontact de vloeistof temp meet.
Waar door is de koppaking kapot gegaan was daar een duidelijke reden voor?

Hans

Hans4037 0
badge

19 jaar

Beste Hans
waardoor de koppakking stuk is gegaan weet ik niet in iedergeval is het blok flink heet geweest en was de kop flink beschadigt deze moest worden opgelast voor hij weer gevlakt kon worden. Bij de opel was het lekken van de koppaking door een gas meting op het overdruk vat geconstateerd. Door de garage word nu geadviseerd ook de tweede radiateur sensor (s128) te vervangen over het nut hiervan heb ik mijn twijfels. Gr Henk

Henk4338 0

19 jaar

Henk,
Misschien een thermocontact er in laten zetten die wat eerder de vin laat aanslaan,ik weet niet of die er voor Opel zijn van andere merken weet ik dat die er zijn.
Zo te lezen is de motor ernstig oververhit geweest let nu wel op het olieverbruik want dat kan wel eens hoger zijn.

Hans

Hans4037 0
badge

19 jaar

controleer is of de juiste zenzor is geplaats in je radiateur omdat als je het door verbind hij langzaam gat draaien en als hij aan gesloten zit slaat hij deze stap over en komt pas op het laatste moment als hij op vol over moet schakelen.

gr tijne

tijne 0

19 jaar

Het zou als volgt moeten werken stap 1 de onderste sensor (s29)moet in komen bij 100 graden stap 2 is de bovenste sensor (s128)die moet in komen bij 105 graden stap 3 is ook de bovenste sensor die komt in bij 115 graden. De onderste sensor is vernieuwd. Het lijkt er op dat alleen de laatste stap werkt. Wie weet raad gr Henk

Henk4338 0

19 jaar

Ventilator moet op twee verschillende snelheden kunnen draaien gebeurt dat ook ? Dit kun je controleren door de stekker ( met 3aansluitingen) van de thermo-schakelaar(sensor) kort te sluiten.
Wanneer je fan OK is, kan het probleem nog zitten bij een inwendige of uitwendige vervuiling van je radiator.
P.S. Ik ben ervan uit gegaan dat de juiste thermo-schakelaar gemonteerd is.

Mistral 0

19 jaar

beste Mede sleutelaars gisteren weer aan de slag geweest met de voorgaande adviesen. De onderste temperaruur voeler er uitgehaald. Een van de pennetjes waar de stekker overheen gaat was krom en maakte daarom geen contact dit hersteld. De sensor op een warmhoudplaat getest en deze werkt. De bovenste temperatuur sensor door verbonden en beide de vinnen gingen snel draaien dus daar licht het niet aan. Alles weer in elkaar gezet en de motor warm laten draaien. Tijdens vroeg ik mijn zoon de kachel aan te zetten om zo ook de kachel radiateur te ontluchten EN TOEN kwam de vin rond de 95 graden in we dachten dat het probleem was opgelost maar nu blijkt dat beide vinnen gaan draaien bij het inschakelen van de airco. Zonder dat de aico aan staat komen de vinnen nog steeds niet in het probleem blijft nog bestaan. P.s inwendig is de radiateur niet verstopt bij een verwijderde sensor kan je dat voelen. wie weet het nog. gr Henk

Henk4338 0

19 jaar

Is het geen garantie geval?.
Er is het een en ander vervangen zonder resultaat.
Ik zou toch contact opnemen met de garage, en daar het probleem voorleggen.

primera p11 0

19 jaar

De garage (geen opel)stelde voor ook de bovenste sensor te vervangen maar dit lijkt mij niet zinvol. De kosten zouden nog verder op lopen. Het heeft inmiddels al meer als 1000 euro gekost.

Henk4338 0

19 jaar

Hallo allemaal
Vandaag even bij de opel garage geweest daar dachten ze dat de onderste lamellen van de radiateur verstopt zijn hierdoor komt er te weinig hete koelvloeistof in de buurt van de sensor hierdoor zou de vin niet aanslaan. Wat denken jullie hiervan?

Henk4338 0

19 jaar

Henk,
Dat had ik als eerste bericht gepost,zou een mogelijkheid kunnen zijn.

Hans

Hans4037 0
badge

19 jaar

Maandag gaat de auto terug naar de garage dan gaat de radiateur er uit en word hij beoordeelt door een specialist. Als hij door gespoeld kan worden doet hij dat anders gaat er een nieuwe in Gr Henk

Henk4338 0

19 jaar

Beste lezers
De Tigra is weer voor elkaar er zit een nieuwe radiateur in de oude bleek voor een groot deel verstopt te zitten hierdoor werd het onderste deel niet heet en kwam de vin niet in (zoals Hans had gesugereerd). Volgens de garage kan het wel een zijn dat de vorige eigenaar een lekke koppaking heeft willen verbloemen door een toevoeging aan de kloelvloeistof te doen. Ik laat deze opmerking maar voor wat het is. In ieder geval iedereen bedankt voor het mee denken. P.S. totaal kosten van dit grapje 1250,00 euro.

Henk4338 0

19 jaar

1250 euro voor het vervangen van een radiateur?

tijne 0

19 jaar

Nee voor de radiateur was de koppakking de distributie de waterpomp en de thermosstaat al vervangen. Dus alles bij elkaar 1250.00 euro

Henk4338 0

19 jaar

o nee oke ik schrok al.

tijne 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Tigra of stel zelf een nieuwe vraag.