Dag,
onlangs begon het lampje van de airbag te branden .... soms ging het uit en soms bleef het lange tijd branden (onder het rijden).
Nu, bij duisternis is duidelijk waarneembaar dat de lichten feller branden en bij het aanzetten van de mistlichten vooraan is er spontaan een lamp gesprongen. Ik ben er bijna zeker van dat de spanning te hoog is op de accu / dynamo.
Het airbaglampje brandt nu nog steeds en dooft enkel op stationair. Bij stationair of gas geven is geen verschil in lichtsterkte merkbaar op de lichten. Kan pas vanavond de spanning meten op de accu (die hoogstwaarschijnlijk te hoog zal zijn).
Is de spanningsregelaar op de dynamo defect en veroorzaakt dit het brandende airbaglampje ? Of is er nog iets anders aan de hand ?
De wagen heeft 410.000 km en de dynamo is vervangen bij 245.000 km, heeft er dus weeral een 165.000 km opzitten.
Tips en opmerkingen welkom,
dank bij voorbaat
Wouter,
Belgie
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Meten is weten, meet dus de boord spanning met lopende motor, en met wat toeren, moet dan ongeveer 14.4 volt zijn.
Als het 15 volt of hoger is dan is de reulatuer stuk, meestal integraal in de dynamo.
Ook niet echt goed voor de accu, en andere electronca.
Airbag kan andere oorzaak hebben, niet echt mijn afdeling, slecht contact, of defect.
gelukkig heeft hij bij mijn weten nagenoeg geen electronica,
dus als de regelaar defect denk ik dat ik best een nieuwe dynamo steek.
18 jaar
maar meet eens het aantal volt bij draaiende motor ( stationair ) en bij gas ?
18 jaar
Airbag systeem is in electrinica beschermt tegen te hoge spanning als deze te hoog is zal inderdaad de aibag uitgeschakeld worden en dit signaleren door middel van het lampje gezien je verhaal bijna zeker een dynamo die te veel laad
bij stationair loopt de spanning al op tot 16 V.
ik heb de wagen onmiddellijk afgezet en zal eens informeren wat een alternator me kost.
de batterij was trouwens ook al redelijk warm, die zal dus ook van de klappen gehad hebben.
We zien wel, ik denk sowieso een nieuwe alternator te steken, is niet veel werk en het is ook weeral 160.000 km geleden ......... een grote kost kan dit niet zijn.
Dank voor de info en antwoorden.
18 jaar
nieuwe alternator (ruil voor 103 euro) en alles weer perfect.
dank voor antwoorden
18 jaar
Even een tip, laat over een dag of 2-3 je accu even aan de belastingsmeter hangen, waarschijnlijk heeft deze een gruwelijke opdoffer gehad, en gaat zeker problemen geven.
Groeten Marcel
ik heb van de carparts 5 liter gedistilleerd water meegebracht en bijgevuld, want het niveau stond een stuk te laag op alle cellen.
Ik hoop idd dat ik geen startproblemen zal hebben, vanmorgen toch niet.
Nu is de winter wel voorbij, dus dat is een stuk gunstiger. We zien wel, ik heb zelf jammergenoeg geen belastingsmeter, en in een garage kom ik zelden.
ik heb mijn wagen nog in gang geduwd, daar zit ik niet mee, 't is maar te hopen dat vrouwlief geen problemen heeft.
Bedankt voor de tip
18 jaar
Het is logisch dat het niveau in de accu te laag is, dat ding heeft staan te koken, je hebt geluk gehad dat hij niet ontploft is, ik zou hem direct vervangen, de kosten zijn het niet.
Mark
inderdaad zou ik de accu ook gelijk meevervangen..
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar