Opel Astra: Airco uit = vrijwel direct beslagen ruiten

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v

Hallo,

Als ik mijn airco uitzet, beslaan vrijwel direct mijn ramen. Vooral 's winters is het niet te doen, doordat de airco autom. uitslaat.
Gisteren kwam ik, na 2 uur terug te zijn van een ritje, terug in de auto:de helft van de voorruit nat (dus echt druppels)! Wat kan dat zijn?

asritmeester

Geplaatst door asritmeester (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

20 Reacties

jan T (20) PRO, 18 jaar geleden

is je interieurfilter nog wel goed.
en anders zal de auto ergens lekken.
groetjes jan.

kasperht (0), 18 jaar geleden

Staat de recirculatieklep wel dicht (luister ook of je de klep hoort bewegen als je de schuif beweegt)

asritmeester (0), 18 jaar geleden

Waarom dicht? Als de airco uitstaat, hoeft de klep toch niet dicht te blijven?

Waarom trouwens (blijkbaar) wel dicht als de airco aanstaat?

kasperht (0), 18 jaar geleden

De recirculatieklep moet eigenlijk altijd dicht zijn (= verse lucht van buiten halen). Dit geldt ook als je je airco aan hebt staan: je wil namelijk gewoon verse lucht inademen.

Maar de bediening van de recirculatieklep wil bij de astra nog wel eens defect zijn. Als je dan de knop beweegt op je middenconsole hoor je klep niet opengaan. In dat geval is de klep van open en wordt er dus geen verse lucht van buiten aangevoerd. Hierdoor krijg je snel last van beslagen ruiten als de airco uitstaat (vocht uit ademlucht die continue circuleert.

asritmeester (0), 18 jaar geleden

Ok! Neen, de klep wás in orde (stond nagenoeg altijd dicht, dus verse lucht van buiten), maar sinds enkele malen geprobeerd te hebben (gisteravond), doet tie het niet meer..!! Doorgebrand?

Maar ff terug naar het eerste probleem. Wat kan het nog meer zijn?

prof (0) PRO, 18 jaar geleden

Ten eerste komt het regelmatig voor dat de recirciulatieklep niet goed werkt zowel mechanisch als electrisch dus dit eerst goed kontroleren
en evt verstopping van water afvoer v/d airco ook deze wil wel eens verstopt zitten en ten derde kontroleer of de kachelradiateur aansluiting niet lekt (dan loopt het n.l. onder devloerbedekking en je merkt er weinig van)

sjonnieboy (0) PRO, 18 jaar geleden

verstopping van de waterafvoer komt vaker voor dan je denkt.
wij maken het heel vaak mee.
dan blijft het vocht in het luchtfilterhuis aanwezig en verdampt het weer waardoor het in het interieur komt.
geen nare luchtjes geroken de laatste tijd'?

pe3hmp (0) PRO, 18 jaar geleden

niet werkende recirculatieklep is een bekend probleem, op een of andere vage reden vreten de kunststof tandwielen in elkaar, dat was bij mij ook het geval.
Ik vraag me wel af waar de water afvoer van de airco zit, ik heb namelijk nog nooit water onder de auto aangetroffen.

sjonnieboy (0) PRO, 18 jaar geleden

een airco ontvochtigd dat wil zeggen dat hij de lucht binnen de aoto ontdoet van vocht
daardoor voelt het koeler aan.
dat gebeurd door de verdamper in het kachelhuis dan wordt het vocht via een afvoer aan de onderkant
van het kachelhuis naar buiten gevoerd.
de plaats van de afvoerslang is per type en merk verschillend.
de ene in de chassiesbalk,achter hitteschild,schutbord en meer.
maar een ding is zeker er moet water naar buiten komen als de airco op volle toeren draait en de airco in de koudste stand.

hoogfrequent (0), 18 jaar geleden

Ook mijn ervaringen met gebruik van de airco bij diverse merken is dat zodra je deze gebruikt bij met name vochtig weer, en je de airco onder het rijden weer uitzet omdat de ramen schoon geworden zijn, de zaak direct weer beslaat. Ofwel je bent welhaast genoodzaakt de airco te blijven gebruiken tijdens de rit.

Ik gebruik zelf alleen de airco met warm weer, bij nat weer de kachel iets aan en flink blazen in het begin werkt het prettigst. Daarom is mijn voorkeur een hanbediende airco en geen climat-control. Spaart nog geld ook.

robert10078 (0), 18 jaar geleden

Airco moet je zoveel mogelijk aanlaten. Als de buitentemperatuur teveel zakt (condensordruk te laag wordt), stopt de airco automatisch. De asafdichting van de aircocompressor zal bij weinig gebruik drooglopen en vervolgens gaan lekken. Behalve dat dit niet mag (koudemiddel R134a tast de ozonlaag aan) zijn reparaties aan de aircocompressor kostbaar (veel kostbaarder dan het kleine beetje extraverbruik). Een airco koelt niet alleen, deze ontvochtigt ook, aldus zorgend voor een aangenaam klimaat. Dat de auto na het uitzetten van de airco direct beslaat, betekent dat de natte verdamper (in het dashboard) het vocht wat tijdens de werking uit de lucht is gehaald (!) niet kwijt kan, dus de afvoer verstopt zit.

sjonnieboy (0) PRO, 18 jaar geleden

sorry robert maar r134a (hfk134a) tast niet de ozonlaag aan maar zorgt voor het broeikast effect.
cfk´s tasten de ozonlaag aan
het mooiste is om de airco een paar kilometer voordat je op je bestemming bent uit te zetten.
dit om het vocht op de verdamper te laten verdampen. doe je dit nooit dan krijg je een laagje bacterieen op de verdamper en die ga je na verloop van tijd echt wel ruiken.
maar inderdaad ik moet je gelijk geven wat de waterafvoer betreft.
daar zou ik ook als eerst naar kijken

hoogfrequent (0), 18 jaar geleden

Voor wat betreft het opnieuw beslaan (uitzetten airco tijdens de rit) kan ik je verzekeren dat de afvoer beslist niet verstopt zit/zat. Bovendien bij meerdere auto's vastgesteld maar dat geld dan wel bij bij nat weer. Bij droog weer heb je dit probleem niet. Persoonlijk vind ik het belachelijk om constant met airco aan te rijden, moet je de verwarming hoger zetten om de koelende werking van de airco te compenseren. Systeem van energievernietiging noemen we dat. Dat gaat ons 10% meer brandstof kosten, reken dat eens wereldwijd uit. Bovendien is bij veel auto's de puff er uit. Had een mondeo 1800. Met airco aan kwam je de berg niet meer op (nou ja, bij wijze van spreke maar de lol was er wel af want ook bij 120 gasgeven was er niemand meer thuis onder de motorkap).

robert10078 (0), 17 jaar geleden

Sjonnieboy, excuses. Je hebt helemaal gelijk: R134a tast niet de ozonlaag aan (zoals R12 en R22), te snel getypt.
Hoogfrequent: Ik ben het er volledig mee eens dat de airco (veel) vermogen vraagt, en ook extra brandstof, ik bedoel alleen de individuele afweging in kosten (brandstof versus reparatie). Helaas is het zo dat bij lang niet alle auto's de waterafvoer goed functioneert, daarom is de tip van sjonnieboy (airco een paar km voor einde rit uitzetten) zodat de verdamper wordt 'drooggeblazen' een hele goede. Het blijft echter een feit dat het beslaan komt vanwege een teveel aan vocht in de auto, of dit nu in de verwarmingseenheid in het dashboard zit of door externe waterlekkage opgehoopt in de vloermatten.

Hans4040 (325) PRO, 17 jaar geleden

Voor de levensduur van de airco is het belangrijk dat deze ten minste 1x per maand een half uur gebruikt wordt .
De airco gebruikt ongeveer 8PK van het motorvermogen en bij een gezonde motor merk je daar niets van.
Bij mijn Mercedes C-klasse staat hij continu aan en ik kan hem uitzetten door op de knop Eco te drukken.
Echter als de auto opnieuw gestart wordt staat hij weer aan.
Goeie zaak, want de auto is van 1996 en er is nog nooit aan de airco gesleuteld.

mvg,
Hans.

pe3hmp (0) PRO, 17 jaar geleden

Als ik mijn airco aanzet dan maakt hij meer lawaai, en heel eerlijk gezegd merk ik weinig van de werking van de airco, lampje gaat wel gewoon uit bij het starten van de astra maar ik kan niet zeggen dat er veel koude lucht uit de airco komt.

shaq (0), 17 jaar geleden

[quote=kasperht]: je wil namelijk gewoon verse lucht inademen.

.[/quote]
ik niet hoor [img]http://www.smileys.nl/images/small/bewee...[/img]

sjonnieboy (0) PRO, 17 jaar geleden

IS HET DROOG ONDER DE VLOERBEKLEDING????

pe3hmp
als jou airco meer lawaai maakt en je hebt het idee dat hij niet meer koelt.
dan zou ik als ik jou was maar ff langs een airco-boer in de buurt.
als de compressor de geest geef dan ben je zo aan de 500 pleuries

pe3hmp (0) PRO, 17 jaar geleden

Ik denk dat de compressor al niet meer fatsoenlijk werkt, ik besteed er dan ook geen geld meer aan.

asritmeester (0), 17 jaar geleden

Ok mensen, inmiddels is de recirculatieklep-motor vervangen. Deed het maar af en toe...

De afvoer heb ik nog niet kunnen ontdekken. Weet iemand waar deze zit bij mijn auto? (Astra-G 1.6 16v CDX (stationwagon))

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.