close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Zafira: airco

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 20TDI

Compressor blijft constant ingeschakeld.
Opnieuw gevuld met 600 gram.
Drukken te hoog, LD 3bar HD 19 bar.
Uitstroom temp. 13 graden.
Radiateur gereinigd (zit nieuwe condensor voor).
150 gram afgetapt,nu is LD 2bar en HD 12 bar,en de uitstroom temp. is 5 graden,maaar de compressor gaat niet uit ????

Geplaatst door

aircotechniekdrenthe (0)
badge

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het vulgewicht is 600 gram voor deze auto, de drukwaarden die je aangeeft duiden id. op te veel koudemiddel.
Kan het zijn dat door bevriezing een deel tijdens het aftappen is blijven zitten?
Bedoel je, als de airco uitgezet wordt blijft hij dan door blijft draaien?
De huidige drukwaarden zijn ok.
De pomp wordt naar mijn idee bij deze auto uitgeschakeld zodra de lage druk rond de 1.5 bar komt of de hoge druk rond de 20 bar.

turbozh 0
badge

12 jaar

Eerst zal gezegd moeten worden wat de omgevingstemperatuur is geweest, 1 augustus was een warme dag met hier in het zuiden 30 graden, en dan kan een lagedruk van 3 bar bereikt worden en uitstroom temp van 13 graden.
Door 150 gram eruit te halen wordt de druk verlaagd en die druk klopt ook niet, men moet zich aan de vulgraad houden en niet zomaar 150 gram eruit halen om een uitstroom temperatuur van 5 graden willen te behalen, omdat gesuggereerd wordt die altijd rond de 7 graden moet liggen ? dat bestaat eenvoudig weg niet bij hogere temperaturen.
Compressor wordt niet uitgeschakeld bij 20 bar, dat is veel te laag dat is geen kritische druk, die begint vanaf 25 bar voor bepaalde auto merken, voor bijvoorbeeld een Alhambra is dit 30 bar.

Voor mij is het een raadsel wat het probleem is, heeft het te maken met een hoge omgevingstemperatuur, de 18 graden ingestelde temp van de airco en de uitstroom temp van 13 graden ? ja, dan blift de compressor door jagen, die haalt het nooit om de auto op een binnen temperatuur van 18 graden te brengen.
Ook daar lees ik niets over, of de compressor wel uit gaat door de instellingstemperatuur te verhogen.

TheoStek 0
badge

12 jaar

Is je aircoapparaat (je voorraad van koudemiddel) niet teveel vervuild met stikstof oid.? Mss je de weegschaal eens laten ijken? Dan kun je ongemerkt teveel koudemiddel inbrengen omdat je dan een onjuiste waarde hebt en de sommige auto's hebben meer last met teveel koudemiddel als de andere.

Succes.

Hallo, sorry voor de tijd maar heb veel werk.
Als mijn airco apparaat vervuild zou zijn, had ik bij meer voertuigen last, bovendien blaast mijn toestel de vervuild gassen af.

(turbo zh)
Dat lijkt mij onmogelijk als je de condensor vervangt,(en later nog de exspansie klep)

(Theo STEK)
Hallo, het was ongeveer 27 graden,maar onder dak.
Dus geen zon op de ruiten en een MCC airco ,dan moet je echt wel 7 graden kunnen halen
Ik heb die 150 gram er uitgehaald om te kijken wat er gebeurd en niet om de klant zomaar weg te sturen.
De exspansieklep heb ik vervangen,omdat ik een keer meegemaakt heb dat de exspansieklep in open toestand kapot was.
Dan is de hoge druk te hoog en de lage druk ook.

Waarom zouden die 7 graden gehaald moeten worden ?
Dat zou dan betekenen dat de aangezogen lucht met 20 graden wordt verlaagd ! kan helemaal niet.
Hoe hoger de warme lucht is die wordt aangezogen en over/door de verdamper stroomt, zal de druk in de verdamper doen stijgen, hierdoor verandert ook de verdampingstemperatuur van het koudemiddel en de oververhitting.
Er van uit gegaan dat de aangezogen lucht enkele graden boven de verdampingstemperatuur wordt afgekoeld kan dit nooit meer bedragen dan 7 a 10 graden verschil, dan dient er nog rekening gehouden te worden met stromings verliezen.
Uitstroomtemperatuur is een meting van het verdamper oppervlak en niet de werkelijke temperatuur (verlies) .

Eenvoudig berekend omgevingstemperatuur 27 graden uitstroom temperatuur 13 graden is een verschil van 14 graden.
Het verlies is niet meegerekend bij de uitstroomtemp daar mag nog eens 5 graden bij opgeteld worden. 13 + 5 = 18 graden, 27 omgevingstemperatuur - 18 uitstroom = 9 graden verschil.
Die 9 graden verschil is de aangezogen lucht die enkele graden boven de verdampingstemperatuur wordt afgekoeld !

Nog beter is de oververhitting te berekenen = temp uitgang verdamper - verdampingstemperatuur = ? K
Beide berekeningen voer ik altijd uit en weet ik of het systeem slecht/matig/goed functioneerd.

[quote]De exspansieklep heb ik vervangen,omdat ik een keer meegemaakt heb dat de exspansieklep in open toestand kapot was.
Dan is de hoge druk te hoog en de lage druk ook.[/quote]
O ja, dat kan helemaal niet ...
Er zijn 2 mogelijkheden.
1. ongelijke druk
2. gelijke druk

Ongelijke druk komt voor als het expansieventiel gedeeltelijk blijft open staan, lage druk wordt te hoog en hogedruk te laag.
Gelijke druk, expansieventiel blijft geheel open staan en sluit niet meer.

Vervangen expansieventiel was niet nodig geweest, zie drukmeting van 3 en 19 bar.
Is daarmee het probleem opgelost ?

TheoStek 0
badge

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.