Beste forumleden,
ik heb een vraag m.b.t. mijn airco. Als ik deze aanzet hoor ik heel zacht een soort bijgeluid. Je hoort bv. de airco aanslaan, even een sisgeluid en
daarna tijdens stationair draaien een heel zacht bijgeluid. Het gaat me om het bijgeluid want de rest is normaal.
Nu denk ik dat het systeem misschien niet meer op druk staat, maar ik hoor heel veel verschilllende verhalen hierover. Zo zou er in deze airco
een beveiliging zijn ingebouwd waardoor, als de druk te laag wordt, de airco uitgeschakeld blijft. Klopt dit? Dan hoeft het systeem toch niet
opnieuw gevuld te worden?
Navraag bij mijn garage leverde het volgende op: er is in de 9 jaar tijd dat de auto nu oud is nog nooit onderhoud op geweest of naar gekeken
daar men van mening is dat dit niet nodig is. Klopt dit?
Nu wil ik wel een afspraak inplannen, maar hun idee was om het systeem opnieuw af te vullen met fluoriserende vloeistof om later een lek op
te kunnen sporen. Misschien hoeft dit helemaal niet en word ik op deze manier onnodig op kosten gejaagd.
Iemand een idee wat het nog zou kunnen zijn en of je uberhaupt geluiden mag horen tijdens het gebruiken van de airco?
Bij voorbaat dank,
Laurens
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
als ze druk te laag is onder 3 bar dan doet de airco niks hetzelfde geldt als de druk te hoog is in het systeem wanneer hij aanstaat (druk 20 -25 bar) verder is de pomp zelfs beveiligt met 30bar overdruk ventiel
echter als dit gebeurt moet de pomp vv worden tenzij je geluk hebt en de ventiel los vv kan worden
het is verstandig om de airco elk jaar te controleren
een gemeddielde airco verliest per jaar ongeveer 8 % van zijn vulling
als de wagen stilstaat wordt dit zelfs iets meer
dus het is nooit verkeerd om de airco te testen
als ze hem vullen is de mogelijkheid om ook fluoriserende vloeistof in te doen. dit wordt echter niet altijd gedaan maar in een uitzonderlijke geval bij een mogelijke lek.
tijdens het opnieuw vullen wordt het systeem op vacuum gezet en wordt er gekeken of hij lekdicht is (na 20 minuten of hij nog steeds op 0bar staat)
er kan echter ook stikstof op gezet worden met een druk van 10 bar om het systeem op die manier te controleren
dit is bijna gelijk aan fluoriserende vloeistof
maar het gaat niet om de vulling maar om de bijgeluid
daar moeten ze naar kijken en niet naar de vulling
het systeeem mag na het verhelpen van het bijgeluid opnieuw worden gevult en nieuwe interieur filter ( stinkt de airco ook minder als deze nooit is vv)
dus eerst bijgeluid dan opnwieuw vullen
om het verhaal ff kort te maken
het bijgeluid weet ik niet wat je bedoelt en kan het ook niet horen het kan ook iets anders zijn op de multieriem bijvoorbeeld spanrol, dit weet ik dus niet
en een keer de airco opnieuw vullen kan ook geen kwaad na 9 jaar
als de magneetkoppeling draait van de airco en hij werkt perfect dan zullen er geen grote problemen komen bij het vullen
maar eerst het bijgeluid
@Laurens, Waarom zou een systeem niet opnieuw afgevuld hoeven te worden ook al zit er een beveiliging op!
Als er te weinig koudemiddel in het systeem zit, betekent dit dat er niet van voldoende koeling gesproken kan worden, tevens gaat de smering van de compressor erop achteruit!
Het gevolg kan dan zijn dat de compressor vast loopt.
De lage druk schakelaar treed in werking onder de 2 bar, stel het is vandaag 15 °C de druk valt terug naar 1,5 bar omdat er te weinig inzit! de druk wordt ook medebepaald door de omgevingstemperatuur.
De compressor wordt uitgeschakeld!
Morgen wordt het 20 °C de druk loopt op tot 2 bar en zal de compressor aanslaan, ook al zit er te weinig in het systeem..
Wat de garage zegt is uit het land van sprookjes en die bestaan niet, ze zouden beter moeten weten en adviseren.
Een systeem mag niet opnieuw afgevuld worden met kontrastvloeistof om een lek op te sporen! De gebruikelijke werkwijze = systeem leeg halen, afpersen met stikstof (lek kontrole), vacumeren minimaal to 2025 micron, standtijd van 30 min, als dan blijkt dat het behaalde vacuum na 30 min hetzelfde is mag het systeem opnieuw afgevuld worden, daarna moet nog ééns een elektronische lektest verricht worden.
Je wordt idd op kosten gejaagd door bedrijven die zo te werk gaan, en zo maar effe kontrastvloeistof toedienen en na een paar weken je terug verwachten, om voor de tweede keer te kontroleren of er een lek aanwezig is. Mocht er een lek aanwezig zijn en hebben het onderdeel niet rijd je nog éens voor een derde keer terug, betalen moet je toch.
Het sissen wat je hoort is afkomstig van de verdamper, meestal doordat het systeem te weinig koudemiddel bevat of krijgt aangeleverd.
Waar komt het bijgeluid vandaan?
Dit kan van de compressor zijn, deze wil meer verpompen en gaat niet omdat de zuig en verdampingsdruk niet overeen komen.
Laat in iedergeval de airco na kijken en ook de filter/droger vervangen, en ga naar een airco boer, met zo'n uitspraak van de garage zou ik er geen vertrouwen in hebben.
Beste Theo en Truckowner,
bedankt voor jullie bijdragen!
Het is mij wel duidelijk dat het voorstel van de garage en ook hun excuus van geen onderhoud nodig, onzin is.
Theo het geluid wat ik hoor komt soms wel en soms niet voor, het lijkt wel afhankelijk te zijn van de buitentemperatuur.
Als ik jou verhaal zo lees, en goed begrijp, is dit dus best mogelijk. Bij het aanzetten van de airco, hoor ik even een korte sis.
Daarna gaat de koude lucht wel komen, maar hoor ik soms een beetje zacht ratelend geluid. enig idee wat het kan zijn? compressor?
Ik hoop dus maar dat dit er niet al teveel schade is aangericht. Ik ga naar mijn mening altijd goed om met
de airco, zet hem een aantal x per week aan en 10 min. voor aankomst zet ik hem al uit.
Theo, kom je ook richting zuid-holland toevallig?
groetjes
laurens
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar