De magneetkoppeling van de airco compressor wordt niet bediend, als ik er rechstreeks spanning op zet, draait de compressor wel mee.
Ik weet van deze auto niets (is van schoonmoeder en ook niet echt mijn merk) ik weet alleen dat er op het dashboard een knopje zit waarmee je hem aanzet.
Als ik dat knopje indruk, stopt de aanjager met blazen en hoor ik kleppen bewegen.
Er gebeurt echter niets, ik zie achter de radiator de tweedraads sensor en als ik die door verbind gebeurt er ook niets, daarnaast zit een vierdraads sensor, kan ik daar ook als test iets op doorverbinden ?
Graag jullie advies, deze auto is alleen bij mij op de stoep gekomen doordat ze haar keer op keer geld uit haar zak kloppen zonder resultaat.
vriendelijke groeten,
Theodoor Minnema
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Toch maar even de airco laten nazien. Bij te weinig druk in het systeem, slaat de compressor NIET in om hem te beschermen tegen vastlopen. ( Bij te weinig koudemiddel, ook te weinig smering voor de compressor.) Dit is eigenlijk de eerste vereiste bij storingzoeken aan een aircosysteem.
Groeten Marcel
Dank je wel Marcel,
ik ben het ook helemaal met je eens, het enige wat ik eigenlijk wilde is op voorhand in ieder geval testen of de magneetkoppeling nog heel was (ja dus), of de luchtspleet nog ergens op leek, en of er een of ander relais of zekering ergens zit waar ik niet van weet.
Op de een of andere manier is mijn schoonmoeder altijd het bokkie als ze naar een garage gaat en ik hoopte van te voren dingen te kunnen uitsluiten om te voorkomen dat ze haar een dure compressor of weet ik wat aan zouden smeren.
In huis tuin en keuken koelingen weet ik wat wat is en meestal is het een beroerd draadje of iets dergelijks, ik hoef haast nooit een ander te roepen om een storing te verhelpen.
Ik wil aansluitend inderdaad de installatie even laten checken en bij laten vullen, er is inderdaad een redelijke kans dat er wel wat bij kan.
15 jaar
Het knopje op het dashboard? Waarschijnlijkbedoel je het knopje met "eco" op???
Dit knopje schakeld de airco uit zonder de ventilatie uit te schakelen,
De twee schakalaars in de radiator (Neem aan dat je de achterste bedoeld???
Deze zijn 1. voor de temeratuur meter op je dashboard en 2. voor de boord computer en ecu.
Der zal zeker te weinig koelmiddel in het systeem zitten.
De compressor is beveilig tegen draaien met te weinig koelmiddel.
Eerst laten meten of er genoeg vulling in zit. Moet geloof 950gr r134a in.
GR Jack
15 jaar
ff drukken laten checken.
Weet je gelijk of er voldoende
koudemiddel inzit.
Laat maar weten wat de drukken bij stilstand zijn.
Succes, Pascal
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar