Opel Zafira: Airco defect

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 DTL

Heren, sinds vandaag heeft mijn airco het zo ongeveer begeven. Afgelopen week al licht sissend geluid waargenomen en vermoed dus dat het de verdamper is. Is dit een veel voorkomend probleem bij Opel? Heeft iemand een idee van de kosten? Is het vervangen de enige optie of bestaan er levensduurverlengende lekdichters?
Ik begrijp dat de uiteindelijke oplossing vervangen zal zijn maar gezien de vele reparaties en kosten welke ik met de auto reeds heb gehad zou het financieel goed uitkomen om de zaak nog 1 a 2 jaar met een lekdichter dicht te krijgen.....

Graag jullie reactie

opelzafira

Geplaatst door opelzafira (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Zafira? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

22 Reacties

fortie (0), 16 jaar geleden

Er bestaat een product voor airco systemen te dichten maar dit is maar voor kleine fitten niet als je het gas er hoort af gaan. Je kan het altijd proberen. 'Novation' heeft zo'n product in hun gamma. Het beste is natuurlijk een nieuwe plaatsen. Origineel kost het wel een beetje. Je kan ze ook in namaak krijgen maar daar zit het filtertje niet bij, moet je overzetten. Orgineel kost ongeveer 300 € namaak 200€ zonder plaatsing en nieuwe freon.
Is niet echt een probleem bij Opel. De verdamper zit voor de radiator en als er bv een steen in vlieg kan de verdamper beschadigd worden

Veel succes

moderator (0) PRO, 16 jaar geleden

Daar ga je toch even mis, Bart.
De verdamper zit in het kachelhuis in de auto en voor de koelwaterradiateur staat de condensor.
Er zijn inderdaad dichtmiddelen, maar die dichten meer dan alleen de lekken.
Niet aan beginnen dus.

sytze (0) PRO, 16 jaar geleden

Daar ben ik het toch es helemaal met moderator eens! Absoluut onmogelijk, kan echt niet!
Een airco even dichten en dan 2 jaar rekken??? Man hij moet uberhaupt eens in de 3 jaar onderhoud hebben, ook al lijkt er niets aan te mankeren. Pertinent NIET doen. Condensor is echt een kwaaltje van de astra, zafira en vectra. Hij lekt ook bijna altijd achter de fan in de condensor. Gewoon vernieuwen is echt de enige optie.
Er zijn voor jou auto 2 soorten condensor's, de brede en de smalle. De laatste kost niet meer dan 150 euro.
Jij hebt het over 200,-, dat is toch helemaal niets voor een reparatie van een airco? Ik zou maar opschieten voor dat die man zich bedenkt. Condensor klein kost 150 plus montage (rotklus) een 75 en dan nog vullen voor plm 75. En dan ben ik niet de duurste hoor! Ik zit nu al op 300. Als het je te duur is moet je er afblijven. Knoeien met airco's moet je niet doen. Het levert je alleen een kapotte pomp op, en hij lekt nog. Nou wat een winst....blijf er dan gewoon af, dan kost het ook niks.

Sytze

opelzafira (0), 16 jaar geleden

Bedankt voor jullie duidelijke reacties.
Het gaat in mijn geval waarschijnlijk om de verdamper, indien het de condensor was dan was het voor mij meteen een duidelijke keuze om hem te laten vervangen. Echter ik heb begrepen dat voor het vervangen van de verdamper het halve dashboard eruit moet.
De airco heeft ca. 4 maanden geleden een ohbeurt gehad en daarbij is eveneens de boel afgeperst geweest. Als de airco idd voor € 300,- a € 400,- euro te repareren valt doe ik het achter elkaar. In geval van de verdamper heb ik prijzen van ca € 800,- voorbij zien komen en dan wordt het een ander verhaal, tenmeer omdat ik niet zeker ben of ik de auto wel blijf rijden. De reden dat ik vermoed dat het de verdamper is, is dat ik een licht sissend geluid hoorde via de ventilatiekanalen, echter mogelijk heb ik geluk en is het de condensor.
Heren bedankt voor jullie duidelijke reactie, ik ga maar eens langs de garage of deze een diagnose kan maken.

Derk

sytze (0) PRO, 16 jaar geleden

Verdamper komt zelden voor. Condensor is vrijwel altijd de boosdoener bij deze types. En wel exact achter de fan op de condensor....

Santa (0), 16 jaar geleden

No sa, en net oars............

sytze (0) PRO, 16 jaar geleden

Ach, men krijgt het op een presenteerblaadje aangereikt. Alleen nog even checken is voldoende.
Dus ja.....sa en selden oars!

moderator (0) PRO, 16 jaar geleden

Ik heb het even opgezocht. Verdamper kost ongeveer 150,- euro ex. btw.
De rest is rekenwerk. Vullen +/- 75,- euro en het werkplaatstarief x uren.
Het "sissen" dat hoorbaar is, is dat misschien pas hoorbaar als de airco uitgeschakeld wordt?

opelzafira (0), 16 jaar geleden

Het sissen is te horen als je airco uitzet, maar als je goed luistert ook welleens (minder hard) te horen als de airco aanstaat. Het feit dat je binnen het sissen hoort hoeft niet persee te betekenen dat het lek ook binnen (bij de verdamper) zit?
Ik ga volgende week maar eens even een afspraak maken met de garage, gezien het systeem in ca. 4 maanden leegloopt zou moeten betekenen dat de boel (al dan niet met lektester) snel duidelijk moet worden.
Heren bedankt voor jullie informatie (het is me duidelijk geen lekdichter te laten gebruiken) en ik laat jullie nog even weten wat de oorzaak was. (Hopelijk heeft Sytze het bij het juiste eind)

moderator (0) PRO, 16 jaar geleden

Ik vermoed eerder dat je het "egaliseren" van de hoge- en lagedruk hoort.
Dat zal het "sissen" zijn.
Lekkage opsporen kan lastig zijn, zeker omdat het 4 maanden duurt eer het systeem niet meer werkt. Vullen met fluor is meestal de snelste manier om het lek te vinden.
Maar de verdamper komt inderdaad bijna niet voor bij deze auto's. De condensor daarintegen regelmatig. Soms kun je het zelf vinden door te letten op vette plekken op de condensor.

Willyz (0) PRO, 16 jaar geleden

FF alles op een rijtje zetten:
Is sissen het geluid van lekkend R134A?
> Nee. Als het sist is het hooguit enkele minuten en daarna is de installatie leeg. Bovendien ruik je een vreemde geur in je auto, je begint moeilijk te ademen en voelt je misselijk. Maar voor het zover is benje natuurlijk allang uitgestapt. Dus je verdamper lekt niet.

Je zegt dat je pomp nog werkt:
Er zit dus nog voldoende koelmiddel (dus ook druk)in de installatie om de presostaat te laten schakelen.

Moderator zit in de buurt:
De drukken in het LD en HD gedeelte egaliseren constant (want je hoort het ook als je de airco aanzet).
Als alles goed werkt, transporteert je pomp vloeibaar koudemiddel naar je verdamper waar het gasvormig wordt en dus warmte aan de omgeving onttrekt. En vervolgens zuigt je pomp dus weer gasvormigkoudemiddel aan en het kringetje is gesloten. Maar...je expansieventiel dat vlak voor je verdamper zit moet er voor zorgen dat na het verlaten van je verdamper het koudemiddel geen vloeistof meer bevat. Dit doet het ventiel netjes gedoseert. Blijft echte je ventiel openstaan, begint als het ware het koudemiddel in je verdamper en het LD gedeelte koken. Dat is het sissen wat je constant hoort. Op zich lijkt dit onschuldig. Behalve als je weet dat de zuigzijde van je compressor niet zo goed vloeibaar koudemiddel kan verdragen en er dus spontaan de brui aan geeft.

Ik raad je dus aan voordat je condensors, verdampers en compressoren begint in te kopen even de drukken en temperaturen in het systeem (met een oppervlakte temp.meter) te laten meten.
Nog een tip: Als je compressor even warm wordt als je motorblok is dat niet goed. Hij hoort koel te zijn.

Veel succes!!

opelzafira (0), 16 jaar geleden

Gisteren bij de garage geweest. Systeem eerst vacuum gemaakt, maar was al zo goed als leeg. Vervolgens afgeperst met stikstof en lekverklikker. Systeem anderhalf uur keurig op druk gebleven. Vervolgens airco aangezet en sissend geluid weer waargenomen, druk binnen 15 minuten geheel verdwenen. Volgende week gaat het dashboard eruit en zal de verdamper bekeken / vervangen gaan worden.

moderator (0) PRO, 16 jaar geleden

Ben wel nieuwsgierig welk onderdeel 1,5 uur lang 'n druk van meer dan 10 bar kan weerstaan en dan plots binnen 15 minuten het systeem leeg laat lopen.................

sytze (0) PRO, 16 jaar geleden

[color=blue]CONDENSOR!!![/color]

Petje57 (0) PRO, 16 jaar geleden

Ik ga met Sytze en de moderator mee: condensor.......Staan ze om bekend. Is zo zonder de koelvin weg te halen vaak slecht te zien. Maar ja, als je zeker bent dat het de verdamper is............

Gr.

hoogfrequent (0), 16 jaar geleden

Ik overwoog het koelsysteem opnieuw te laten vullen (7 jaar oude Zafira 170.000km) omdat na 7 jaar de airco nog wel werkt maar natuurlijk toch minder druk c.q. capaciteit heeft. En om problemen te voorkomen zoals te lage druk en daardoor slecht voor pomp? Vraag me nu af of het niet beter is eerst de condensor zekerheidshalve te vervangen, anders straks dubbel geld voor afvullen kwijt. Of is dit te ver gezocht en kan ik beter wachten tot condensor defect is???

opelzafira (0), 16 jaar geleden

Heren bedankt voor jullie bijdrage, het was één van de aircoslangen, deze was heel erg slecht.

Groeten Derk

Willem12089 (0) PRO, 16 jaar geleden

Mooi dat het opgelost is.

Willem

sytze (0) PRO, 16 jaar geleden

Ik moet nog zien of de reparatie van lange duur is......was de slang door?

opelzafira (0), 16 jaar geleden

Ik kon mijn pink er bijna doorheen steken.....

Petje57 (0) PRO, 16 jaar geleden

@ Zafira: Vervolgens afgeperst met stikstof en lekverklikker. Systeem anderhalf uur keurig op druk gebleven..............



@ Petje: Ben wel nieuwsgierig welk onderdeel 1,5 uur lang 'n druk van meer dan 10 bar kan weerstaan en dan plots binnen 15 minuten het systeem leeg laat lopen.................


@ Zafira: Ik kon mijn pink er bijna doorheen steken.....



En zo'n gat houd 10 bar druk tegen...............?????


Gr.

opelzafira (0), 16 jaar geleden

Waarschijnlijk was het dan dus ook een heel klein gaatje en is het bezweken t.g.v. de hoge druk. Voor de zekerheid is de filterdroger eveneens vervangen, wellicht zat deze verstopt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.