Opel Zafira: gebroken distributie ketting bij 57.000 km

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.2

mijn zafira is 5 jaar en heeft een gebroken distributie ketting bij 57000 km weet iemand of dit vaker voorkomt bij dit soort motoren( die zo weinig gelopen hebben. ) opel dealer geeft geen thuis en GM nederland ook niet
ik heb de auto nieuw gekocht en is dealer onderhouden dus dit lijkt mij wel een uitzonderlijke storing.
groeten Mike

mike 01

Geplaatst door mike 01 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Zafira? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

31 Reacties

opc8275 (0) PRO, 16 jaar geleden

Er is een campagne voor voor de ketting van de Z22SE motor ; dus even je chassisnummer laten controleren bij je opel dealer ; deze campagne is wel reeds afgesloten , dus vrees ik dat dit voor je eigen rekening zal zijn ;
trouwens zo'n motor in een zafira ? Dat verbruikt toch heel veel ;,

aapje63 (0), 16 jaar geleden

Valt mee gebruik, ik heb zelfde moter bij normaal gebruik is ruim 1/11 1/12 haalbaar, als je er echt op gaat lttenmet schakelen en afremmen in versnelling(stopt de benzine) dan heb ik 1/14,5 gehaald, Ok moet je rustig rijden, (niet zo dat je andere hinderd, maar net onder de 120 dan haal je het

en als je het opel boekje bekijkt kom je bij gemiddelde ritten ongeveer hetzelfde uit, dus veel schelen, ja als je hem als auto van de zaak hebt, zelf niet hoeft te tanken (althans betalen) maar dit is met alle auto's zo, wees eerlijk

arnold

aapje63 (0), 16 jaar geleden

Een distributie ketting moet ongeveer 220.000 km meegaan
woorden van Opel dus bij 57.000 al stuk dat kan niet

Wat was er stuk? echt gebroken, of hoorde je hem soms klapperen, tot de moter uitzette..

Arnold

PS bel eens onbevangen en naief een andere opel dealer, en zeg dat je intresse hebt in een opel maar deze vraag hebt, hoelang ene getande riem, en hoelang een ketting mee gaan moet ong

dan weet je het eerste hand, ze geven echt goede inlichtingen ze denken misschien en nieuwe klant

en...ik denk als opel een brief gestuurd heeft naar deze eigenaren met een ketting probleem dat ze zich bij de garage moeste melden, dit ook zeker voor jou auto geld misschien niet meer 100% maar vecht voor een deel

Heb je hem dealer gekocht??
Ga naar de dealer en of vraag eerst goed na bij andere dealers kom je beslagen ten ijs

arnod

opc8275 (0) PRO, 16 jaar geleden

deze wagen is al 5 jaar oud , en er is 3 jaar garantie op de ketting ; de campagne is reeds afgelopen ; dus opel zal niet tussenkomen
spijtig maar ja , als je wil dat je motor weer draait zal je dit zelf moeten bekostigen

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 16 jaar geleden

Vond ik laatst op het internet.

Subject: Motor: gebroken ketting
Astra-G 2000-2002,VX220
2000-2002,Zafira Z22SE,Z22SE,Z22SE,Z22SE,Z22SE,Z22SE
2000-2002,Vectra-B
2000-2001,Vectra-C 2002

Klacht :Gebroken ketting
Geen of onvoldoende smering van de ketting.

Oorzaak
Gemodificeerde spanner en olie nozzle na maart 2002

In case of customer complaint please use for the necessary repair the
timing chain kit (Part/Cat.-No. 12577385/ 5636400). This kit contains
the modified timing chain and tensioner.
Spare-Parts: Qty: Part-No.: Catalog-No.:
Set-Drive Parts 1 12 577 385 56 36 400


Oiram

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Dus opel stuurt de eigenaren niet even netjes een briefje dat er een modificatie is op de ketting?.
Degene die deze 2.2 motor hebben.
Of bij de eerst volgende beurt dat die auto binnenkomt de boel modificeren.
En deze auto is nog wel dealer onderhouden en nieuw gekocht daar.
Die zouden nog niet klaar met mij zijn.

opc8275 (0) PRO, 16 jaar geleden

tja , daar is weinig aan te doen ; eentueel een okkasiemotor monteren zal de goedkoopste oplossing zijn ;

mike 01 (0), 16 jaar geleden

Mijn opel daeler geeft geen gehoor,heb met 2 andere gebeld,heb met GM nederland gebeld,een andere garage naar laten kijken ,geen briefje van een daeler of GM nederland ,kortom niets.
Ben eerste eigenaar ,nieuw gekocht bij een daeler,57.000 km erop,ketting is dus echt gebroken .
moet alles zelf bekostigen kan alleen nog een rechtzaak beginnen!

mike.

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Het zou gelijk mijn laatste Opel zijn.
Een goede auto is niet alleen het merk maar ook de service die geboden word.
Daar schort het bij een aantal merken aan.

mike 01 (0), 16 jaar geleden

Ik wildde wel een nieuwe zafira kopen maar dit is nu van de baan,ben ook zeer teleurgesteld in opel en GM nederland,was wel tevreden over de auto ,blijf een mooi ding.

mike.

downforthecause (0) PRO, 16 jaar geleden

aapje63, ik snap even niet waar jij die 220.000 km vandaan haalt voor die ketting is mij geheel onbekend.....dus??

Primera p11, er is een lijst met de betrokken auto's bekend bij de dealers als die chassisnr. intypen en de auto komt niet op deze lijst voor is deze motor en dus ook de ketting al goed, en wie zegt dat de ketting door te weinig smering is gebroken? ik lees dit nergens in deze berichten terug, kan net zo goed iets anders zijn.

Mike 01, jammer dat de ketting is gebroken , Persoonlijk zou ik naar mijn opeldealer toegaan voor een gesprek en gewoon aangeven dat u toch klant wilt blijven omdat u waarschijnlijk over het algemeen wel tevreden bent met hun (neem ik aan?) en interesse heeft in een nieuwe Zafira ik denk dat er dan altijd wat te regelen moet zijn met uw opeldealer, zoniet dan is het net als bij een Televisie die 5 jaar oud is en maar weinig heeft aangestaan de reparatie zult u dan toch echt zelf moeten betalen.

daninja (0) PRO, 16 jaar geleden

Als je motor van voor motornummer 11065400 is (staat op de zijkant van je oliefilterhuis) zou hij al een keer gemodificeerd moeten zijn.
Na dit motornummer zijn er gemodificeerde oliesproeiers gemonteerd.
Laat je dealer eens zoeken Buitendienstoplossing 1532 zoeken.
De modificatie is vorig jaar al afgelopen, hier op kun je geen aanspraak meer maken.
Als de ketting binnen 6 jaar en 100.000km breekt kun je garantie aanvragen.
Je mag er toch van uit gaan dat zo'n ketting normaal gesproken langer mee gaat.
Wat ik wél vreemd vindt is dat je van tevoren niets gemerkt hebt.
Als het een kwestie zou zijn van te weinig smering rekt éérst je ketting op en daarna kan hij breken.
Als je ketting langer wordt begint hij vanzelf te ratelen omdat de spanner 'm niet meer gespannen krijgt.
Sommige mensen kijken en luisteren nergens na en beginnen pas te klagen als het kapot/te laat is.
Ik zeg niet dat dat hier het geval is natuurlijk maar dit is mijn ervaring.

mike 01 (0), 16 jaar geleden

Ik luister altijd zeer goed naar mijn motorgeluiden aangezien ik een opleiding autotechniek heb gehad wordt dat een aangeboren iets.Auto rijdt weer,wel een frustratie rijker en met opel ben ik nog niet klaar,volgende keer geen opel meer.

bedankt voor jullie reacties,mike.

aapje63 (0), 16 jaar geleden

Ik heb deze info van mijn Opel dealer, dus ja die zou je toch moeten vertrouwen.

Of kun je niemand meer vertrouwen?
Aapje63


[quote=downforthecause]aapje63, ik snap even niet waar jij die 220.000 km vandaan haalt voor die ketting is mij geheel onbekend.....dus??

Primera p11, er is een lijst met de betrokken auto's bekend bij de dealers als die chassisnr. intypen en de auto komt niet op deze lijst voor is deze motor en dus ook de ketting al goed, en wie zegt dat de ketting door te weinig smering is gebroken? ik lees dit nergens in deze berichten terug, kan net zo goed iets anders zijn.

Mike 01, jammer dat de ketting is gebroken , Persoonlijk zou ik naar mijn opeldealer toegaan voor een gesprek en gewoon aangeven dat u toch klant wilt blijven omdat u waarschijnlijk over het algemeen wel tevreden bent met hun (neem ik aan?) en interesse heeft in een nieuwe Zafira ik denk dat er dan altijd wat te regelen moet zijn met uw opeldealer, zoniet dan is het net als bij een Televisie die 5 jaar oud is en maar weinig heeft aangestaan de reparatie zult u dan toch echt zelf moeten betalen.[/quote]

aapje63 (0), 16 jaar geleden

Maar nu we toch bezich zijn
Mijn Opel zafira 2.2 16v se is van 17 mei op kenteken papier.......!!
Kan ik er dan vanuitgaan dat mijn zafira de verandering al vanaf fabriek heeft, of niet

Kenteken,,,,de auto kan natuurlijk eerder gebouwd zijn..

Is het eenvoudig te bekijken of mijn auto een serie nr heeft waar fabrieks halve de verandering al op zit?

Het is balen ik ben invalide us waar zit het waar kan ik het nr zien, ik heb nl nog G2 garantie, en anders is het goedkoper zelf de verandering te betalen als dat de ketting breekt.

Hopelijk heeft iemand voor mij goed nieuws of anders waar vindt ik de nummers, en welke zijn goed zodat de verandering al vanaf de fabriek is toegepast.

Ik hoor graag even precies de plaats van het nummer?

Ik denk niet dat ik er zelf bij kan maar misschien een kennis, of een andere goede dealer, of de dealer waar nog de garantie loopt tot augustus maar ja nu ga je aan iedereen tweivelen

als mijn moter na dit nr hieronder is gemaakt is het dan al goed en de juiste onderdelen..

Als je motor van voor motornummer 11065400 is (staat op de zijkant van je oliefilterhuis) zou hij al een keer gemodificeerd moeten zijn.

Ben geen monteur, dus kan foutje maken, en ik vertel ook maar wat ik van opel dealer te horen krijg...

arnold

downforthecause (0) PRO, 16 jaar geleden

aapje63, zonder dit een vingerwijzend onderwerp te laten worden over wie wat heeft gezegd en wie niet en wie wel te vertrouwen, kan ik zeggen dat de kettingonderhoudsvrij is en er is mij geen vervangingstermijn bekend of termijn bekend dat hij mee zou moeten gaan.....Uw opel erkende garage kan u aan de hand van het chassisnummer vertellen of op uw auto evt. vanuit opel bekende dingen zijn (ook de ketting) die de aandacht nodig hebben.
Valt uw auto buiten door opel bekende dingen kunt u ervan uit gaan dat het ook zo is, dit voorkomt nodeloze (dure) reparatie's! ALS er een vervangingstermijn is zal dit ook altijd in uw serviceboekje staan wanneer een bepaald onderdeel moet worden vervangen ELKE opelgarage werkt met dezelfde europeese onderhoudsschema's.
En u moet zowiezo in gedachten houden een auto (ongeacht het merk!) is een mechanisch geheel er kan altijd iets stuk gaan hoe vaak en hoe goed je ook iets test...Als u uw auto laat onderhouden door een erkend opel bedrijf vraag dan ook eens naar de masterservicegarantie en hoe deze werkt dat is ook weer een extra zekerheid voor uw zelf en KAN bij evt. problemen tussen de beurten een uitkomst zijn!

Mike 01 als uw auto altijd door de dealer is onderhouden dan neem ik aan dat u master service garantie erbij heeft? wanneer is de ketting gebroken tijdens het rijden? heeft u toen de masterservice gebeld of direct de ANWB of uw Opeldealer of....???

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Masterservice garantie, is dat een soort verzekering tegen onvoorziene kosten?.

downforthecause (0) PRO, 16 jaar geleden

Het is geen verzekering...En het KAN onvoorziene kosten besparen. Maareh als je er meer over wilt weten gewoon even vragen bij je lokale opelgarage zou ik zeggen.

hoogfrequent (0), 16 jaar geleden

[quote=UNIVERSEEL11698]Vond ik laatst op het internet.

Subject: Motor: gebroken ketting
Astra-G 2000-2002,VX220
2000-2002,Zafira Z22SE,Z22SE,Z22SE,Z22SE,Z22SE,Z22SE
2000-2002,Vectra-B
2000-2001,Vectra-C 2002

Klacht :Gebroken ketting
Geen of onvoldoende smering van de ketting.

Oorzaak
Gemodificeerde spanner en olie nozzle na maart 2002

Oiram[/quote]
Betekent dit voor de Zafira alleen de 2,2 liter dus benzine uitvoering? Rijdt zelf een dtl diesel met ketting. Hopelijk blijft die dit lot bespaart want weet iemand of bij breuk ketting de kleppen c.q. zuigers elkaar raken?

popey (0), 16 jaar geleden

Mijn vrouw heeft een corsa c van sept 2003.
Ik meen dat de ketting ook intussen is gemodificeerd.
Er werd niet duidelijk gezegd wat er nu vernieuwd was tijdens deze terugroepactie.

popey

daninja (0) PRO, 16 jaar geleden

@ hoogfrequent, dit schrijven gaat alleeen over de Z22SE, de 2.2benzinemotor.
De 2.0- en 2.2dieselmotor heeft geen probleem met de distributieketting.

hoogfrequent (0), 16 jaar geleden

@daninja Bedankt voor je uitleg. Pak van m'n hart want ik was juist zo blij met die ketting i.p.v. riem.

opc8275 (0) PRO, 16 jaar geleden

het is en blijft,natuurlijk een zeldzame motor waar er weinig van bollen , althans in belgie ;
geef mij maar een 2000 DIESEL

Piet8976 (0), 16 jaar geleden

Daninja,

Je uitleg BDO 1532 is op 2 manieren uit leggen. Wat bedoel je met "voor" en "na" 11065400 ?
Het motornummer van mijn Z22SE is 11112205<. Moet de ketting van deze motor genodificeerd worden?

Bij voorbaat dank.

aapje63 (0), 16 jaar geleden

Hallo,
ik heb veel aan de info gehad, en ontdekt dat mijn moternummer van na die tijd is dus dat de vernieuwing vanaf fabriek al gedaan is.
mijn moternummer is:

z 2.2 se 11067106 en is na de motertype's die de verandering wel nodig hadden.

En het andere deel de 2.2 se 16v heeft een sportversnellings bak, eigenlijk eenvoudig in het handleidings boekje en dan bij techtnische gegevens te vinden, is alleen met sport versnellingsbak en automaat geleverd, als je bij de rij en km gegevens kijkt

Ik stap dus uit dit deel ik ben gerust, en ik hoop dat er meerdere gerust haan worden, zoals eerder gelezen had ik geschreven 220.000 km met ketting, zit er niet veel naast een auto leven lang dus, maar alles kan een keer stuk, moet je het wel zien..
Dus gewoon netjes de beurtjes bij erkend garage laten geven , dan denk ik dat het wel hoorbaar is als er echt iets minder wordt, zoals ketting


veel succes iedereen

arnold
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dit wil ik de mensen toch even mee geven, en in dit verhaal is niet verzonnen, is het motortype even nakijken ook bij en auto van 2003 even nuttig, kan een ouder moterblok inliggen, dus kijk inderdaat even moternummer na en (indien zelf betalen, het is niet enorm duur)
---------------------------------------------------------------------
Ik heb het antwoord van een
aardige opel medewerker mailde mij persoonlijk het volgende:
----------------------------------------------------------------------
Hoi Arnold,
ik heb voor jouw het officiele schrijven van Opel Nederland.
Dit heeft iedere Opeldealer in het digitale werkplaatshandboek, de
TIS2000, staan.
Ik zou door een kennis even het motornummer laten controleren.
Het staat op de zijkant van het aluminium gedeelte waar je
oliefiterdop geschroefd zit.
Je kunt het vanaf de voorkant van de auto zien.
==========================================
Vanuit de fabriek zijn de motorblokken vanaf 11065400 verbeterd.
===========================================
Mijn Astra is van mei 2002 maar het bloknummer was van voor de
modificatie.
--------------------------------------------------------------------------
Ik werk zelf bij een Opeldealer en heb destijds onder garantie deze
modificatie uit laten voeren ondanks dat de auto zelf niet binnen de serie
viel.
=============================================

Helaas is de modificatie nu niet meer te claimen omdat de tijd vorig
jaar al vertstreken was.
Als je motorblok van voor het motornummer is zou ik de modificatie wel
uit laten voeren en dan zelf betalen.
Het kost je dan een distributieset en arbeid.
Je mag van mij dit officiele schrijven uitprinten om mee naar je
dealer te nemen.
Ook mag je het eventueel op problemcar zetten, misschien dat alles dan
een beetje duidelijker voor iedereen wordt.


Verder vind ik het schandalig dat Opel Nederland zijn handen er vanaf
trekt.

Het is gewoon duidelijk dat deze serie motoren een probleem had en als
het dan toch kapot gaat moeten ze gewoon dokken.
Nog voor de duidelijkheid, de motoren van na dit motornummer hebben
dit probleem niet!
Als deze kapot zou gaan heb je gewoon pech.
Bij deze hopelijk duidelijkheid aan veel mensen, en laat het nakijken, er aqchterkomen na een eventueele breuk lijd tot meer kosten


=================================================================
Ik houd de persoon zijn naam anoniem zodat hij geen gezeur kan krijgen met zijn werkgever, zou niet reeel zijn, en onnodig!!
=====================================================================
gr arnold en einde...........

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Het is idd diep triest voor dit merk.
Er is geen terugroepactie geweest voor deze modificatie?.
Schandalig!.
Dus bij opel kunnen ze die paar rotcenten voor die modificatie niet betalen!.
Klant komt er dan op den duur achter als de boel kapot loopt?.
Maar ja, er worden er toch zat verkocht, dus die paar klanten liggen ze niet wakker.
En wat niet weet, wat niet deert.
Ik hoor het antwoord van de dealer al: nee meneer, dit hebben we nog niet meegemaakt, ik denk dat u gewoon pech hebt gehad.
Terwijl ze er van weten!.
Nogmaals schandalig!.

pe3hmp (0) PRO, 16 jaar geleden

Maar alle opels tot 7 jaar vallen onder de master garantie, ik neem aan dat de auto naar de garage is gesleept dus zou het onder de master garantie moeten vallen toch ?

Cor1822 (0) PRO, 16 jaar geleden

Garantie hebben, en garantie krijgen zijn soms 2 heel verschillende dingen Mark...

Mensen die een "degelijke" Europeese auto kopen komen zo soms bedrogen uit.

Cor

pe3hmp (0) PRO, 16 jaar geleden

je hebt zoiets als concumentenrecht, schriftelijk aandringen bij opel Nederland dus en anders gerechtelijke stappen want van een ketting mag je verwachten dat hj minstens 200.000 km meegaat.

Mark

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 16 jaar geleden

Ik ga alles maar niet vertalen en ik weet ook niet zeker of de Nederlandse modellen deze gebreken vertonen.

Subject: Camshaft seizure and / or engine damages - Burst oil filter cartridge
Zafira 2001...2002,Speedster
2001...2002,Vectra-B
2001...2002,Astra-G
Z22SE,Z22SE,Z22SE,Z22SE,Z22SE,Z22SE
2001...2002,Astra-G Coupe
2001...2002,Astra-G Cabrio
2001...2002
Camshaft seizure and / or engine damages
Complaint: Burst oil filter cartridge
Cause:As of Enginenumber 11022036, only oilfilter elements according to specification have been used in production.
=================
Subject: Z22SE Engine - Wrong oil level indication on oil dipstick
Models:Engines: Option:
Astra-G 2002...2004,Astra-G
Coupe 2002...2004,Speedster
2002...2004,Vectra-B Z22SE,Z22SE,Z22SE,Z22SE,Z22SE,Z22SENone
2001...,Vectra-C
2002...2004,Zafira 2001...2004
Complaint:After service oil change the oil level shown on the oil dipstick is approx. 4 mm above maximum mark.
Cause: Mentioned oil quantity (5 liters) in Service Literature is too high.
=================
All
Y20DTH| Y20DTL| Y22DTR| Y22DTH
Incorrect reading of engine oil level on the oil dipstick although correct.
Cause: Missing ventilation hole in oil dipstick tube due to manufacturing failure at supplier.
Production:Oil dipstick tube is checked as of engine no: 17 C92 336 (31.05.2002).
==================
Alle mailings eindigen overigens. "in het geval de klant klaagt".
Dus iedereen moet klagen en op het internet zelf zoeken naar verborgen gebreken?

En zo heb ik er nog wel een paar.
Niet alleen Opel overigens, veel andere merken schuiven de problemen ook af op de klant.
Ik hecht ook niet veel waarde meer aan de kreet"Ga naar de echte dealer".
Je zou haast zeggen ga naar een goede universeel voor een eerlijk advies.

Oiram

eryofa (0), 13 jaar geleden

Droevig om te lezen. Zelf rijd ik ook een auto met deze motor. Door (destijds) berichten op een Duitse site hoorde ik 5 jaar terug al van dit probleem. Na lang aandringen en fors tegenstribbelen van de Dealer verving men de ketting en nozzles zonder kosten. Wat mij betreft zou een dergelijke opstelling Opel net zo de kop mogen kosten als Toyota nu in de V.S. Die doen er namelijk wel 1000% alles aan om klanten weer tevreden te stellen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.