De elektromagnetisch koppellings spoel van m'n aircocompressor is tijdens de vakantie overleden.
Ik heb de oude compressor vervangen door een nieuw exemplaar.
Vandaag bij de universeel garage ff laten vullen, dacht ik!
Ze hebben eerst nog een druk test gedaan en die was goed geen lekkage, waarna ze het systeem hebben gevuld met 500gram koelmiddel.
Nu hadden ze het ook over de olie, nu dacht ik dat hij zei "150mL".
Dit alles is gegaan met zo'n automatisch vul apparaat.
Maar wat blijkt, de hogedruk loopt soms op tot 30Bar, de condensor bij de hogedruk aansluiting wordt loei heet, niet aan te pakken.
De koelfans draaien gewoon echter de uitstroom temperatuur in de auto is ongeveer 15 graden ipv 8 ofzo.
De lagedruk was goed, de waarde weet ik ff niet meer maar laag.
Wat is hier nu aan de hand?
Is m'n condensor opeens verstopt, is de droger verstopt(kan je die alleen vervangen?) of zou er te veel olie ingedaan zijn?
Volgens mij is er veel spraak verwarring over de olie hoeveelheid die in de compressor zelf moet en de olie hoeveelheid die in het leidingssysteem moet!
Wie kan mij uit de brand helpen?
Alvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Volgens de technische informatie van Opel mag de druk oplopen tot 31 bar. Dus die is niet te hoog.
Wat er aan de hand is weet ik niet.
de olie die in de compressor moet is dezelfde als in je leiding die wordt gewoon meegecirculeert
15 jaar
Heb je je nog afgevraagd waarom die koppeling is overleden? Waarschijnlijk doordat de druk veel te hoog was en daarom de de koppeling meer dan mogelijk was moest trekken om de pomp rond te krijgen........!! Zoals zo vaak worden alleen de gevolgen aangepakt en niet de oorzaak.
30 Bar is nl. veel en veel te hoog. Nog iets hoger en het systeem wordt uitgeschakeld door de hogedrukschakelaar uit veiligheid. De normale hoge druk ligt bij Opel meestal ergens tussen de 9 en 13 bar, een beetje afhankelijk van de omstandigheden.
Oorzaak kan divers zijn: filter dicht, expansieventiel niet goed of een verstopte condensor. Ik hoop voor je het 1e, ik vermoed het 2e.
Als je dit zo laat doorgaan, kun je de nieuwe pomp binnenkort ook weer vervangen.
Gr.
Petje57: Bedankt voor uw uitgebreide toelichting.
Dan zit ik nog met de vraag: kan je de drogerfilter vervangen of moet dan de hele condensor worden vervangen.
En het verhaal van de olie is me nog steeds niet duidelijk > wie zou dit eens goed willen toelichten?
Bedankt!
15 jaar
Filter/droger kan inderdaad apart vervangen worden. Welk type Astra is dit? G of H?
Wat betreft de olie: de pomp moet worden gesmeerd middels olie. Net zoals een gewone automotor ook gesmeerd moet worden.
Omdat het koudemiddel wordt rond gepompt door de compressor, wordt ook de olie uit de compressor gedeeltelijk mede rond gepompt.
Nieuwe pompen zijn nagenoeg altijd al voorzien van olie. Vraag is nu: was dit in dit geval ook? Zo ja, dan heb je dus ook kans dat het systeem teveel olie heeft omdat je aangaf dat bij het vullen wederom 150 cc olie is gevuld. En dan krijg je ook problemen.
De condensor gaat dan als opslag werken voor de olie waardoor het aircosysteem de warmte niet meer kwijt kan worden.
Petje57:
Het gaat hier over een Astra H type.
Op de compressor zit een vulplug(bout). Deze compressor was voor montage gevuld met de juiste hoeveelheid olie.
De garage heeft ook weer olie in het leidingsysteem gedaan!
Mogelijk is het allemaal dan te veel.
Omdat er te veel problemen waren en mogelijk er onderdelen van het airco systeem moeten worden vervangen, zo lijkt het is het systeem weer leeg gehaald de garage.
Nu is mijn vraag: is nu alle olie weg uit het systeem en is nu ook de olie uit de compressor die vooraf in de compressor is gedaan?(ik heb de compressor gekocht gevuld met olie)
Gr.
15 jaar
Inderdaad, er zal nu teveel olie inzitten.
Bij het leeghalen van het systeem gaan er misschien in totaal een paar druppels olie mee in nevelvorm, maar dat zet geen zoden aan de dijk. De rest blijft er gewoon in dan.
Bij deze auto zit de filter/droger in de condensor gemonteerd. Gezien het voorgaande is het wellicht een betere optie om de condensor nu helemaal te vervangen. Ben je gelijk de meeste overtollige olie kwijt en heb je ook een meteen een nieuwe filter/droger.
Dan ligt het systeem ook niet zo lang open. Buitenlucht (vocht met name) is dodelijk voor het aircosysteem, zeker voor de filter/droger. Bijkomend voordeel is dan dat je de oorzaak van de hoge druk daar dan ook niet meer hoeft te zoeken.
Gr.
[quote=oldford]Volgens de technische informatie van Opel mag de druk oplopen tot 31 bar. Dus die is niet te hoog.
Wat er aan de hand is weet ik niet.[/quote]
31 bar is veel te hoog.
Lijkt op een verstopping in het systeem.
Als richtlijn kun je aanhouden; Buitentemperatuur 20 graden, hogedruk max 10,8 Bar.
Grtz, Pascal
Petje57:
Nogmaals bedankt voor de uitgebreide toelichting ook het verhaal over de olie.
Maar ik begrijp één ding nog niet:
De compressor heeft een speciale plug(bout) om olie te vullen.
Waarom is dit een speciale ingang terwijl de olie toch ook gewoon via de hoge- of langedruk aansluiting gevuld zou kunnen worden?
En hoe warm wordt normaal gesproken de condensor aan de ingang, is dat hand warm?
Wederom alvast bedankt!
15 jaar
condonsorleiding wordt heel warm. Kun je niet
lang vasthouden. Uitgang moet een stuk koeler zijn.
[quote=kees janse6227]Petje57:
Maar ik begrijp één ding nog niet:
De compressor heeft een speciale plug(bout) om olie te vullen.
Waarom is dit een speciale ingang terwijl de olie toch ook gewoon via de hoge- of langedruk aansluiting gevuld zou kunnen worden?
En hoe warm wordt normaal gesproken de condensor aan de ingang, is dat hand warm?
Wederom alvast bedankt![/quote]
Als via de leidingen olie wordt toegevoegd en de compressor zou NIET gevuld zijn, het veel te lang duurt voordat de compressor gesmeerd wordt en de juiste hoeveelheid olie heeft.
Olie wordt alleen via de leidingen toegevoegd als een onderdeel is vervangen, en niet voor het vullen van de compressor.
TheoStek:
Bedankt voor de toelichting, het is me nu duidelijk.
Dus normaal gesproken is dit reservoir (bijna) leeg wanneer de airco redelijke tijd in bedrijf is geweest?
De compressor wordt dus alleen gevuld met olie wanneer er een nieuwe wordt geplaatst?
Bedankt Theo!
15 jaar
Bijna leeg is teveel gezegd. Meer dan 50 % blijft in de pomp. De rest zweeft letterlijk rond in het systeem.
En inderdaad, nieuwe cq. revisiepompen zijn nagenoeg altijd al gevuld met olie. Dus die 150 cc extra vullen is zeker niet nodig.
Petje57:
Wederom bedankt, het is me nu duidelijk hoe e.e.a. werkt.
Maar ik heb nog een typische OPEL vraag:
In het aircosysteem zit een druksensor ter beveiliging maar is het ook mogelijk de druk af te lezen in de test mode van het info display?
Gr.
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar