Mijn airco in mijn Astra H maakt een fluitend geluid als hij aanstaat. De klik bij inschakelen is normaal ( magneet koppeling) maar het bijgeluid gaat gepaard met het toerental van de motor. Airco is al opnieuw gevuld inclusief smeermiddel maar dit heeft niet geholpen! Airco functioneert wel gewoon maar het geluid is erg vervelend. Kan dit schade voor de airco opleveren of dat hij binnen kort helemaal kapot gaat! De auto heeft pas 22dkm gelopen. Of is dit een bekend probleem wat verder geen consciënties heeft. Graag oplossing of voorbeeld.
Het gaat om een 1.6 turbo motor (180 pk).
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het fluitend geluid kan van de magneetkoppeling afkomen die slipt (te veel speling), een ander mogelijkheid: de compressor zelf ( droog loop)
Theo, bedankt voor de snelle reactie.
De airco is net opnieuw afgevuld (door de dealer, garantie) om het probleem op te lossen, maar het geluid is er nog steeds. Hij werkt wel dus het lijkt mij niet dat hij droog staat, als je dat bedoeld tenminste.
12 jaar
Met droogloop bedoelde ik, dat de compressor schade kan hebben opgelopen als het systeem langdurig gedraaid heeft, terwijl er niet genoeg koudemiddel in het systeem aanwezig was.
als de deaeler opnieuw heeft afgevuld, weet hij ook of het systeem wel/niet genoeg koudemiddel had.
Ik weet dat de corsa d dit probleem ook hebben
Je hoort de airco gelijk met je toerental van de motor
Denk dat jij dat ook hoort
12 jaar
Theo, nu snap ik wat je bedoeld. Laat er nog wel even naar kijken! Ik dacht dat het een 'productie' probleem van de Astra en Zafira was.
12 jaar
#Supermotard,
En het probleem van de fluitende airco al opgelost?
12 jaar
Airco is weer opnieuw afgevuld met "meer" smeermiddel.
Het fluitende geluid is nu zo goed als weg.
Dus maar weer afwachten!
12 jaar
Er moet niet meer "smeermiddel" toegevoegd worden ? hierdoor gaat de compressor zwaarder lopen en gaat het slagvolume achteruit, en gaat meer vermogen vragen om het slagvolume te halen.
Dus gaat ook de druk omhoog in het systeem.
Theo, de airco werkt nu natuurlijk ook niet. ( ivm uitschakeling onder de 4 graden?)
Maar ik denk ook dat het meer een zoethoudertje is, en zeker geen goede oplossing.
Ik wacht even af en dan denk ik dat we op een nieuwe pomp uitkomen.
Bedankt voor je professionale ondersteuning.
12 jaar
Klopt, de airco kan nu niet werken.
De enige troost wat je hebt, is dat het fluitend geluid zo goed als weg is doordat er meer olie aan toegevoegd is ! Dus ligt het probleem bij de compressor..
Moest je straks voor een nieuwe compressor kiezen, dan kan die niet zo uit de doos gemonteerd worden ? omdat er tot twee keer toe olie is bijgevuld.
De ideale temperatuur ligt bij 18 - 21°C
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar