auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Astra: Airco werkt niet (Astra F)

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 8v

Goedendag beste Mensen.

Ik heb een vraagje over een aircoprobleem.
Ik heb net een een Astra f gekocht die nog in sublieme staat verkeerd mag ik wel zeggen.
Deze auto heb ik gekocht wetende dat de airco niet goed was maar dat was niet echt prioriteit en de prijs was zeer laag.
Toch zou het leuk zijn om de airco wel weer werkend te krijgen.
De airco schakelt namelijk helemaal niet in.

Electrisch geburt er niets geen tik de motor reageert ook helemaal niet.
Ik heb de druksensor al even voor de gek gehouden maar ook dan schaklet er niets in.
Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?
Bedrading ziet er goed uit.
Msschien een relais of iest dergelijks?

Bijvoorbaat mijn dank

Geplaatst door

S400 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Laat eerst eens controleren of er wel (voldoende) koudemiddel in zit. Bij ( te ) weinig of geen koudemiddel werkt het elektrisch systeem van de airco ook niet.

moderator 0
badge

14 jaar

Veel voorkomend probleem bij deze pompen: bekrachtigingsspoel van pomp defect, kan los vervangen worden.
Eenvoudig te testen door de weerstand over de spoel te meten. Oneindig, spoel defect.

hodejong 0
badge

14 jaar

Is deze spoel makkelijk te vervangen?
Moet de pomp eraf of kan deze blijven zitten?
Ik heb al even gekeken maar deze spoelen zijn inderdaad los verkrijgbaar en zijn niet heel duur.
Mocht deze redelijk te vervangen zijn dan wil ik die gok wel wagen.
Als iemand mij kan vertellen hoe dat ongeveer in zijn werk gaat dan zal mij dat wel lukken denk ik zo.
ook zal ik het koudemiddel laten controleren.

S400 0

14 jaar

Het doormeten van de spoel is echt een fluitje van een cent. Stekker los en de weerstand van de spoel meten, meer niet en dan weet je het zeker.
Vervangen gaat uiteraard het makkelijkst als de pomp gedemonteerd is.
Hiervoor moet de airco leeg.
Als er genoeg ruimte is tussen pomppoeli en chassisbalk kan het van onderen.
Riem eraf, torxbout los, segerringen e.d. los en spoel vervangen.
Montage in omgekeerde volgorde. Als je het nog nooit gedaan hebt adviseer ik het je niet zelf te doen.
Aan de andere kant kun je ook beide in 1 keer doen, elk gespecialiseerd bedrijf kan dit.

hodejong 0
badge

14 jaar

Oke bedankt voor de uitleg.
Het vervangen van die magneetspeol is niet zon probleem ik ben handig met dit soort dingen.
Ik zal deze eerst doormeten om te kijken of hij echt stuk is.
Zo ja dan ga ik hem vervangen.
Van onderuit is aardig wat ruimte als je de kunstof plaat weghaalt.
Ik denk dat de pomp dan kan blijven zitten zodat het koudemiddel er niet uit hoeft (als dat er nog inzit dan)
Voor het koudemiddel ga ik san even naar de specialist.
Mocht ik tot de conclusie komen dta de ruimte niet afdoende is en de pomp moet gedemonteerd worden dan laat ik dat bij de specialist doen.
Ik ga niet klooien met gitig koudemiddel.
Zodra ik er klaar mee ben zal ik verslag van mij aircoavontuur uitbrengen met de geboekte resultaten.
Bedankt voor de hulp tot zover.

S400 0

14 jaar

Ik heb de boel even bekeken en bij de pomp is meer dan voldoende ruimte.
je kan er makkelijk aan sleutelen van onderaf.
Dus ik heb ook gelijk even de magneetspoel doorgemeten.
Op de hoogste standen van de multimeter is deze 0.
Op de stand 200 Ohm meet ik 4,4 Ohm het lijkt mij dat de spoel dus niet stuk is?
Wat kan dan het niet inschakelen veroorzaken.
Als de spoel niet stuk is en ik verbind de druksensor/schakelaar door dan zou volgens mij de pomp in moeten schakelen of klopt dit niet?
Mischien zit er nog iets tuseen wat de inschakeling regelt?
Ik hoor het graag als iemand nog iets weet.

S400 0

14 jaar

12 volt op de pooltjes zetten ,dan hoor en zie je de koppeling plakken . De afstand mag door slijtage niet te groot worden,anders schakelt hij alleen koud . Die stelbaarheid gaat op verschillende manieren . Sommige door vulringetjes weg te nemen ,andere door de moer aan te draaien na eerst een speciale ring te plaatsen. Er zitten druksensoren in het systeem die de pomp beveiligen tegen te lage en hoge druk. Laat eerst meten of er genoeg koelmiddel in zit want ook de druk ( dampspanning) alleen is niet voldoende. Succes.

Punt 65
badge

14 jaar

Prima idee ga ik even proberen.

S400 0

14 jaar

Ik heb dit probleem even links laten liggen maar vandaag weer opgepakt.
Bleek en lek ventiel in de koude leiding te zijn.
Alle koude middel was er dus uit ontsnapt.
Ventiel is vervangen systeem afgeperst vacuümmeren en opnieuw vullen (900 Gr volgens opel specs)en alles werkt voor naar behoren.
Tevens hebben ze er flouriserende olie bij gedaan om eventuele andere of toekomstige lekken op te kunnen sporen .
Heeft toch een tijdje niet gedraaid en keerringen kunnen ook pas later gaan lekken.
Op dit moment werkt de airco prima dus ik hoop dat het zo blijft.
Een mens kan ook eens geluk hebben ;-) verder geen defecte componenten gelukkig.
Dit klusje heb ik uitbesteed aan een gecertificeerd STEK bedrijf en koste mij € 110,00 alleszins redelijk lijkt mij.
Hij is er toch nog een tijdje mee zoet geweest het lekke ventiel kwam pas aan het licht na de volledig nieuwe vulling.
Het hele proces moest dus weer opnieuw ik heb echter maar voor 1 keer hoeven betalen)
Deze mensen weten echt waar ze over praten en zijn over het algemeen goed servicegericht.
Kortom probleem met de airco ga naar een specialist!!

S400 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.