Opel corsa: alternator laadt niet

Bouwjaar: 1994

Betreft opel corsa 1500 diesel 1994. We hadden een client binnen, waarvan de alternator niet bijlaadde en het controlelampje bleef branden.Na controle van spanning op de 15+ (witte draad) , constante + (zwarte draad) en laadstroomcontrolelampje (wit-blauw) , besloten we de alternator weg te doen voor herstelling.Toen we hem erna terug plaatsten,bleek het probleem niet opgelost. Na toevallig met een testlampje op de draad 15+ en op de draad laadstroomcontrolelampje te meten(door testlampje in verbinding met elkaar gebracht)bleek alles plots in orde te zijn !Haalden we het testlampje eraf, was het probleem er terug.
Wat kan hier de verklaring voor zijn?

fordis

Geplaatst door fordis (0) PRO , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Corsa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Siem Bijman (140) PRO, 18 jaar geleden

Er is een relais bij de passagierszijde voor de deurstijl die je moet vervangen.Ik meen een zwart relais, maar zou dat even moeten opzoeken.(Ook eens voor gehad jaren terug en het ergens genoteerd.)

danny1929 (0) PRO, 18 jaar geleden

Misschien mis ik iets maar hoezo de 15+? Deze dynamo heeft een dikke b+ vast met een moer,en een dubbele stekker waarvan er een de d+ is die via het laadstroomrelais naar het dynamolampje gaat als ik me niet vergis, de andere is voor de toerenteller.Zoals bij bijna iedere dynamo kun je deze direct bekrachtigen als je spanning(via een draadje van de pluspool) op de d+ aansluiting v/d dynamo zet(even aantikken is genoeg).Het probleem zit dus in de d+ aansturing dus wellicht het laadstroomrelais.Ook heb ik zelf een keer meegemaakt dat in de dynamo de dubbele stekkeraansluiting verkeerd om zat.Als je de stekker er uittrekt gaat dan het dynamolampje uit? Anders zou de d+ ergens aan massa kunnen liggen.Succes!

fordis (0) PRO, 18 jaar geleden

hoy Danny, het betreft hier om een japanese alternator te gaan (hitachi) en deze heeft dus 4 aansluitingen.Ik heb ook nog eens in men oude cursussen gelezen en zag dat men bij deze alternatoren ,het sterpunt aansluit op een relais, die bij het functioneren van de alternator de massa van het laadcontrolelampje verbreekt? Enfin, ik zal het wel geflikt krijgen aangezien de alternator wel laadt na overbruggen met testlampje, zal eens kijken of ik deze relais vindt.Was mssn rare vraag aan jullie aangezien ik Ford doe als specialiteit, maar alvast bedankt!

danny1929 (0) PRO, 18 jaar geleden

Oei,met dit soort schakelingen ben ik ook niet bekend.Het relais vind je als je het dashboardkastje eruit neemt.Ik weet dat deze relais vroeger regelmatig stuk gingen.

DAVID2014 (0), 18 jaar geleden

danny heeft 100% gelijk. Deze relais die zich aan passagierszijde bevindt rechts onder het dashboard blijft plakken dus schakelt niet meer(blijft geschakeld) daardoor blijft je lampje branden. Deze alternatoren gaan defect door de overbelasting van de nagloeiing van de gloeibougies. Schakel deze nagloeiing uit door de blauwwitte draad door te knippen aan dit relais en je hebt nooit meer problemen met je alternator

johan9 (0), 17 jaar geleden

klopt wat david vertelt ik heb hier momenteel ook corsa met defecte dynamo,,nieuwe gemonteerd en bij controlle bleek dat de gloeipitten in bleven,,dit vind de dynamo (en gloeipitten) niet zo fijn..omdat dynamo continu een hoge stroom moet leveren waardoor die zeker op korte termijn weer zal sneuvelen..overigens zit het probleem van t gloeien rechts onder bij passagiers zijde zit een geel relais voor de hoofd stroom van gloeien.deze werkte nog goed word aangestuurd door groen elctonisch kastje wat er vlak naast zit...waarvan ik 99%zeker ben dat daar mijn probleem zit...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.